• mikio

Ni med bänkdiskmaskin, diskmedel som tabletter eller pulver?

En hel tablett med maskindiskmedel är ju för mycket för en bänkdiskmaskin, men vissa säljare rekommenderar visst att dela på tabletterna.
    Är det någon som gör det?
    Eller är det pulver som gäller för alla?

Verkar rätt krångligt att hålla på och dela på tabletterna, men känns ändå smidigare med tabletter än pulver

Hur resonerar och gör ni?

• Svar på tråden Ni med bänkdiskmaskin, diskmedel som tabletter eller pulver?
  • Reyngirl

Hmm, okej detta hade jag helt missat. Jag slänger i en hel tablett, visste inte att det är för mycket...
    Tycker det är meckigt med pulver (+ att det blir ytterligare en förpackning som ska få plats i skåpet under diskhon). Och dela dom kommer jag inte göra...

• 080802

Vi körde med pulver när vi hade bänkdiskmaskin, fungerade utmärkt bara hälla i hålet och stänga luckan.

• Maria40

Min dotter har bänkdiskmaskin, hon delar en tablett, och använder därmed halva tabletter.

Det går ju att förarbeta, ta fram skärbrädan, vassa kniven och dela många på en gång, sedan är det ju bara att köra på.

• Legolina

Hade en bänkvariant och hade då pulver eftersom mängden diskmedel inte ska vara samma som i en stor.

Att hålla nere mängden tvätt och diskmenel är viktigt för mit "miljösamvete"

• Redbit

Varför använda kniv? Bryt av tabletten innan du öppnar det lilla paket den ligger i - den går i princip alltid av i två fina delar!

För övrigt brukar det räcka bra med en halv tablett i en vanlig golvdiskmaskin också - vi kör alltid med det och det är ytterst sällan något inte blir rent (och då är det bara för att vi lagt saker så vattnet inte kommer åt, så det har inte med diskmedelsmängden att göra).

• Soul

Jag körde med tablett tidigare (en hel), men det fungerade inte bra i vår maskin. Det kändes inte som att det blev helt rent och det var ofta ett vitt lager på disken, framför allt glasen såg inte glansiga alls ut. Sen vi har bytt till tabletter är det en jätteskillnad, fungerar mycket bättre! Dessutom är det billigare.

• Flaxa1

Jag föredrar pulver. Smidigt att dosera (man kan välja exakt hur mkt man vill använda) och så slipper man ta i (det starka) diskmedlet med händerna. Har en liten gullig burk på diskbänken.

• lillasnurre

vi använder pulver för att det är lättare att dosera rätt då. Man vill ju inte ta förmycket, man måste ju tänka på miljön, ekonomin, och disken förstås

• nelina

Vi har pulver i vår bänkdiskmaskin, tycker att det funkar bra för oss.

Svar på tråden Ni med bänkdiskmaskin, diskmedel som tabletter eller pulver?