• LaFontaine

Hjälp mig med tårtrecept!

På söndag ska vi fira min sambo som fyller år. Jag tänkte vara lite huslig och faktiskt baka min egen tårta istället för att beställa en. Färdig tårtbotten är dock mer än godkänt i min värld

Kan ni hjälpa mig med enkla och goda tårtrecepet. Jag är duktig på att baka och laga mat, men har lite tidsbrist varför tårtan inte får vara en maratonbakning.

Tårtan ska räcka till ungefär 10 personer.

Om någon har tips på kakor som också ska bakas till söndaden får ni gärna hojta om det också

• Svar på tråden Hjälp mig med tårtrecept!
  • MuffinCake

Min favorittårta består utav chokladsockerkaksbottnar gjorda på mix,indränkta i en blandning av körsbärsvin, ljummet vatten och gelatinpulver med grädde blandat med urkärnade körsbär emellan.

Grädde runtom, flagad mandel täcker sidorna och ett berg av chokladspån på tårtans topp utgör dekorationen.

Det kanske skulle kunna vara ett recept för dig? (förutsatt att ni gillar choklad förståss :P)

Det enda som är något tidskrävande är att hyvla chokladspånen.

Lycka till!

• LaFontaine

Just ja, jag kanska ska lägga till att min sambo inte tål choklad... Utbudet blir kanske liiite begränsat nu

• Skrutt och Skrot

Kolla bloggen: Att fylla tårtor.
    Den har hjälp mig jättemycket

• LaFontaine

Skrutt och Skrot skrev 2008-02-12 15:54:06 följande:

Kolla bloggen: Att fylla tårtor.Den har hjälp mig jättemycket
    Ska ske!
  • Pollica

Här kommer några förslag:

Apelsintårta

Botten
    3 stora marängbottnar

Fyllning:
    7 gelantinblad
    3 dl grädde
    3 äggulor
    1 dl socker
    rivet skal och saft av en apelsin
    5 dl kesella
    saft av ½ citron

Garnering:
    2 dl grädde
    apelsinskivor

Lägg gelantinet i kallt vatten i ca 10 min.
    Vispa grädden
    Rör äggulor o socker poröst
    Tillsätt apelsinskal o saft
    Rör ner grädden och kesellan
    Smält gelantinet med citronsaften i kastrull på svag värme.
    När lösningen svalnat något rörs den i fyllningen.
    Låt stelna i kyl.
    Skeda på fyllningen på 2 av marängbottnarna.
    Lägg på den tredje bottnen, garnera med grädde o apelsinskivor. Servera genast eller förvara i frys, tag fram ca 30-40 min innan servering.

eller

Himelsk annanastårta
    Ingredienser
    Smör eller margarin till formen
    Ströbröd
    2 ägg
    2 dl strösocker
    2 3/4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    50 g smör eller margarin
    1 dl vatten
    1 liten burk ananas

Ananasfromage:
    2 ägg
    2 msk strösocker
    4 blad gelatin
    1½ dl ananasspad
    Saften av en citron
    2 dl tjock grädde

Gör så här
    Smörj och bröa en form med löstagbar botten, ca 2 liter. Vispa ägg och socker pösigt, blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten.

Smält matfettet, låt det svalna och rör ner det i smeten tillsammans med vattnet. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader, 35 minuter. Låt kakan svalna innan du tar den ur formen.

Vispa äggulor och socker till fromagen poröst. Lägg gelatinbladen i lite vatten, krama ur dem och smält dem över svag värme. Ta kastrullen från värmen och tillsätt ananasspad och citronsaft. Häll allt i äggsmeten under omrörning.

Vispa grädden och sedan äggvitorna till hårt skum. Rör först ner grädden i smeten och därefter äggvitorna.

Skär sockerkakan i tre bottnar och rengör formen. Lägg den nedersta bottnen i formen och bred över 1/3 av fromagen. Täck med nästa botten, bred över fromage, lägg på den sista bottnen och avsluta med fromage. Ta tårtan ur formen och garnera med ananasbitar.

eller

Cheesecake med passionsfrukt
    Ingredienser
    200 g digestivekex
    100 g mjukt smör eller margarin

Fyllning
    4 dl crème fraiche
    2 ägg
    1⁄2 dl strösocker
    1⁄2 msk äkta vaniljsocker
    5 passionsfrukter

Garnering
    1 dl vispgrädde
    1 passionsfrukt

Gör så här
    1 Smula kexen och blanda dem med matfettet. Pressa ner massan i bottnen på en form med löstagbar kant (23 cm i diameter). Ställ in i kylskåpet ca 30 min.

2 Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop fyllningen: vispa ihop crème fraiche, ägg, strösocker och vaniljsocker i en skål.

3 Dela passionsfrukterna och ta ut fruktköttet. Blanda ner fruktköttet i fyllningen. Häll smeten i pajformen och grädda i ca 30 min.

4 Placera cheesecaken på ett galler och låt den svalna. Låt den sedan stå i kylen i ca 2 tim. Vispa grädden och spritsa ut den på tårtan. Garnera med fruktköttet från en passionsfrukt.

Tips:
    Vispgrädden måste vara väl kyld innan den vispas. Det är även bra om skålen som grädden ska vispas i är kyld, då blir resultatet ännu bättre.

• LaFontaine

Åh vad massa bra recept det fanns, både här i tråden och i bloggen. Tack för alla tips!

Jag funderar på att göra ett lager jordgubbs- eller hallonmousse samt ett lager vaniljfluff. Kan det funka som kombo eller blir det för sött? Vad har jag för botten? Vanlig tårtbotten? Blir inte det ganska "blött" och hur gör man för att motverka det i så fall?

Många frågor har jag

• Skrutt och Skrot

Vaniljfluffen är jättegod på tårta. Vanlig tårtbotten går bra, men jag hade nog satsat på en chokladtårtbotten. Jordgubb, choklad och vanilj passar ju jättebra ihop.

• LaFontaine

Skrutt och Skrot skrev 2008-02-12 19:35:56 följande:

Vaniljfluffen är jättegod på tårta. Vanlig tårtbotten går bra, men jag hade nog satsat på en chokladtårtbotten. Jordgubb, choklad och vanilj passar ju jättebra ihop.
    Choklad funkar inte i mitt fall eftersom min sambo inte tål det.

Jag funderade på vaniljfluff och citron-nånting. Är det kanske en bättre kombo?
  • Skrutt och Skrot

Oj, såg inte att han var allergisk mot choklad. Ta en vanlig enkel tårtbotten då och fyll den med vaniljfluffen som är söt och kolla om du hittar antingen citronmousse eller passionsfruktsmousse som är lite lätt syrlig.

• LeWi

Tål han inte vit choklad heller? (innehåller ju inte samma ämnen tänkte jag)

En av mina favorit kombinationer för tårta är annars hallonmoussen från JFL's blogg tillsammans med den enkla vita chokladmoussen (choklad, grädde, kesella).
    Ett lager passionsfruktsfromage (på påse) funkar till om du vill ha ett lager till.

Sen täcker du tårtan med grädde med lite lemoncurd i och så ett lager marsipan eller MMF ovanpå det

Alla brukar älska den kombon
    Lycka till!

I reject your reality and substitute my own.
  • LaFontaine
    LeWi skrev 2008-02-13 14:18:39 följande:
    Tål han inte vit choklad heller? (innehåller ju inte samma ämnen tänkte jag)En av mina favorit kombinationer för tårta är annars hallonmoussen från JFL's blogg tillsammans med den enkla vita chokladmoussen (choklad, grädde, kesella).Ett lager passionsfruktsfromage (på påse) funkar till om du vill ha ett lager till.Sen täcker du tårtan med grädde med lite lemoncurd i och så ett lager marsipan eller MMF ovanpå det Alla brukar älska den kombon Lycka till!
    Det låter ju fruktansvärt gott, men täcka med vadå? Funkar det för en såm har tummen på baksidan av handen också Marsipan, det är väl sånt där grönt man har på prinsesstårta?

Det kan vara ett förslag i alla fall. Det lät ju som sagt galet gott!
  • LeWi
    LaFontaine skrev 2008-02-13 14:42:00 följande:
    Det låter ju fruktansvärt gott, men täcka med vadå? Funkar det för en såm har tummen på baksidan av handen också Marsipan, det är väl sånt där grönt man har på prinsesstårta? Det kan vara ett förslag i alla fall. Det lät ju som sagt galet gott!
    Marsipan är ofta grön men finns även i andra färger
    Annars kan du göra MMF (marshmallow fondant) - Köp marshmallows (helst little becky) och micra dem några sekunder så de puffar upp sig och smälter. Sen blandar du i florsocker tills det blir en deg du kan kavla ut och täcka tårtan med.
    Om du ska färga den så ta i färgen före sockret, det blir enklast.
    Det finns recept i JFLs blogg "att täcka tårtor" har jag för mig

Sen är det inte så svårt som det kan tyckas att täcka tårtor. Se bara till att inte kavla för tunnt och att ha mycket florsocker/potatismjöl under så den inte fastnar.
    Inne i tårttråden kan du få svar på alla frågor - de tjejerna är världsbäst på tårtor!
  • LaFontaine
    Svar på #14

Jotack, jag såg hur duktiga de var och fick en smärre prestationsångest. Nog för att jag kan göra saker så att det smakar, men man bör kanske göra så att det ser aptitligt ut och det är inte min bästa sida
  • LeWi
    LaFontaine skrev 2008-02-14 14:18:27 följande:
    Svar på #14Jotack, jag såg hur duktiga de var och fick en smärre prestationsångest. Nog för att jag kan göra saker så att det smakar, men man bör kanske göra så att det ser aptitligt ut och det är inte min bästa sida
    Det är ju det som är bra med tårtor!
    Även om de ser ut som skit så är de i de flesta fall smaskiga ändå så det är aldrig ett totalt misslyckande!
Svar på tråden Hjälp mig med tårtrecept!