• sorba

århundradets hemorrojder, vad göra??

Xyloproct och hemmagjort fix. Härkommer en dundergrej:

Jag satt och grinade i telefonen när jag en natt för ca tre år sen, några månader efter förlossningen med mitt första barn, ringde sjukvårdsupplysningen. Hade så j*a ont i baken och stod inte ut. Då fick jag ett superrecept som egentligen är busenkelt och som funkade superbra på mig. Koka en liter vatten och rör i 3 msk salt. Låt svalna och doppa en kompress som du sen vrider ur och lägger mot hemmisen över natten. Gör så tills du känner att det blir bättre. På så sätt kommer den att torka ut jättesnabbt! Värt att prova, inget farligt alls!

Hoppas det funkar!

• sorba

Puffar lite för den här tråden som jag tror berör många!

Bor i Stockholmsområdet och här har jag inte sett nån Xyloproct-supp så långt ögat nårLedsen

Kanske kan man maila apoteket.se och höra om de vet nåt mer?

Åter igen ett slag för "saltvattenkuren"- Dundergrej!

Kram på er alla!

• sorba

Sorry, den är restad även där om man går in och trycker på "köp".Skrikandes

• sorba

J-lar i min låda! Nu har jag mailat apoteket och frågat!

• sorba

Så här står det på apotekets hemsida om dessa:

Det finns flera verksamma ämnen i Xyloproct rektalsalva och suppositorier (stolpiller).
    Hydrokortison dämpar svullnaden. Lidokain är smärt- och klådstillande. Aluminiumdiacetat och zinkoxid är blodkärlsammandragande och desinficerande. Xyloproct används för behandling av hemorrojder och ytliga ändtarmsirritationer.

Alcosanal har en sammandragande och avsvällande effekt på analvävnaden i ändtarmsöppningen. Dessutom lindras klåda och bakterietillväxten hämmas.

• sorba

Äh, man tror inte att det är sant. Det här svaret fick jag fr apoteket:

Hej

Beskedet vi har fått från AstraZeneca är att restnotering tyvärr kvarstår 6 månader på Xyloproct stolpiller.

Med vänlig hälsning
    Reyhane
    Apoteket Kundcentrum

• sorba
    augustin skrev 2008-03-01 19:55:41 följande:
    Jajamensan. Samma svar som jag fick fast från personalen på Apoteket....Men ni då med gravid hemorrojder... Har de gått över efter grav?? Eller har ni haft kvar dem?
    Jag hade kvar min efter förlossningen och den kommer tillbaka i perioder. Då är det bara "på den bara" med saltkur, suppar och hela kittet!

Jag fick ett recept en gång av en läkare (som dock inte undersökte mig) på en supp som jag tror heter Sheriproct. MYCKET bra, lite "vassare" (starkare) än Xyloproct.
  • sorba
    Smilla1976 skrev 2008-03-02 18:52:45 följande:
    Hej! Blää så trist med hemorrojder, jag torkar mig inte med vanligt papper vid hemorrojder utan använder tvättlappar som jag blöter med iskallt vatten och liksom för in mellan skinkorna, det dämpar det onda något. Innan jag måste bajsa så tar jag lite xylocain runt öppningen och det gör att det inte gör riktigt lika ont. Sedan använder jag alcosanal suppar + salvan och det funkar för mig! Sen försöker jag äta sånt som får fart på magen, i värsta fall så använder jag microlax som mjukar upp avföringen och det gör inte fullt så ont. Mitt brukar bara hålla i sig några dagar, sen blir det bra igen av dessa metoder.Lycka till alla med rumpproblem =)kram Smilla
    Bra små trix för våra ömma rumpor Generad

Alla trix är bra trix!
  • sorba

Var inne på Astras hemsida eftersom det är de som gör Xyloproct. Tänkte att man kunde få lite tips men icke. Dock framkommer på egenvårdssidan att det finns Xylokainsalva som man i princip kan använda överallt utom i ögonen. Den skulle man kunna använda innan man gör nr2 för att få en lokalbedövande effekt. Nån som testat detta? (alcosanal är ju inget lokalbedövande alls)

Annars är den salvan kalasbra för bla såriga bröstvårtor. Måste dock tvättas bort ordentligt innan amning!

Här är adressen til egenvårdssidan!

www.egenvard.nu/

• sorba

Kanske ska bli doktorFlört

Smilla1976 skrev 2008-03-04 14:57:16 följande:
    Japp jag använder Xylocainsalva innan jag måste bajsa eftersom det bedövar till viss del och det går lite lättare! =)
    Stackars små ömma rumpor!
Svar på tråden århundradets hemorrojder, vad göra??