• Marres Killar

Recept på enkla och goda kakor?

Vill baka på tordags innan min man kommer hem, men jag har aldrig bakat kakor. Har bara 3 timmar på mig att baka då jag jobbar på morgonen. Nån som har tips om vilka jag kan baka?

Tack...

• Svar på tråden Recept på enkla och goda kakor?
  • Marres Killar

Åh, tack. Brysselkakorna verkar lovande ;) har köpt små hjärtformar, så det vore perfekt!

• annicavillhabeis

Här har du enkla å goda kakor..orkar inte skriva receptet igen så länkar till min blogg.

annica123.blogg.se/

dom är verkligen supergoda, super enkla å går fort att göra, dessutom lite mer än bara vanliga enkla torra kakor..

• Lilla fågel

kolakakor går väldigt fort o är jättegott, finns i vanliga "vår kokbok". Annars letar jag gärna upp den om du är intresserad.
    Kladdkaka går på en halvtimme.

• Marres Killar

Lilla fågel skrev 2008-02-13 16:08:23 följande:

kolakakor går väldigt fort o är jättegott, finns i vanliga "vår kokbok". Annars letar jag gärna upp den om du är intresserad.Kladdkaka går på en halvtimme.
    Kladdkaka! Hmmmm... recept tack :) måste handla idag inför imorgon
  • Marres Killar

har ingen vaniljpulver... :( vad kan man ta istället?

• Lilla fågel

Häe kommer kladdkakarecept, hoppas jag inte är för sent ute...

2 ägg
    2½ dl socker
    5 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    150g smör
    1½dl vetemjöl

sätt ugnen på 175 grader
    Smält smöret. Blanda ägg, socker, kakao och vaniljsocker. tillsätt. tillsätt det svala margarinet och efter det mjölet. Smöra o bröa en form med löstagbar kant. Häll smeten i formen och in i ugnen.. Kakan ska vara lös i mitten. 17 minuter brukar vara bra i vår ugn.

kolakakor:
    ca 30 st. ugn 175 grader.

100 g smör (fast ej flytande)
    1 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 msk ljus sirap
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Sätt på ugnen.
    Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Tillsätt övriga ingredienser, mjölet blandat med bakpulvret, och arbeta snabbt ihop en deg. Används matberedare så tillsätt allt från början, smöret kallt och skuret i bitar. Rulla ut degen till 3 längder. lika långa som plåten. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper och platta till dem lite. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter. Skär längderna i sneda bitar, ca 2½ cm breda bitar, medan du ännu är varma.

(Ett tips från mig är att man kan få smöret rumstempererat o lagom mjukt genom att köra den i mikron en stuund på upptiningsläge.)

Good Luck!

• Lilla fågel

Angående vaniljsocker så har jag ingen aning...du har ingen granne att låna av..?

• Marres Killar

I mitt galleri kan ni se hur brysselkakorna blev :)

Svar på tråden Recept på enkla och goda kakor?