• Korvens mamma

Bilbarnstol eller bälteskudde med ryggstöd?

Dotterns bilbarnstol börjar bli dags att byta ut och vi är fundersamma på hur vi ska göra.

Hon är 4 år och 4 månader. Väger strax över 20 kg och är ung. 108 cm lång.

Ska man köpa en ny bilbarnstol som är godkänd upp till 25 kg (trodde det var 36 när man vände framåt men så är det ju inte), eller ska vi köpa en ny bälteskudde med ryggstöd (som sitter ihop, inte tvådelad) och vända henne framåt nu.

Vi vill ju inte vända förrän vi absolut måste.

Hur har ni gjort? Vad har ni för bilskydd till era 4- och 5 åringar?

• Svar på tråden Bilbarnstol eller bälteskudde med ryggstöd?
  • SaramedM

Jag hade faktiskt köpt en ny och haft henne bakåtvänd som hon får plats i ( Britax Two Way Plus) Men då tycker jag att barn bör åka bakåt så länge de kan eftersom att det är det säkraste även när de passerat 4.

• Enyana

Vi har en framåtvänd bälteskudde med ryggstöd (och nackstöd) till vår dotter som är 4 år. Funkar kanon! Hon är ganska stor (113 cm och ca 20 kg) så hon skulle nog inte ha rymts i en bakåtvänd stol längre...speciellt nu på vintern med alla tjocka kläder är det nog trångt i den stol vi har... Vi vände henne redan i somras, just för att hennes ben hade blivit så långa och hon satt inte ett dugg bekvämt. Det är svårt att råda dig vad ni ska göra, men jag skulle nog tycka att det var lite onödigt att köpa en ny bakåtvänd stol när hon bara har några kilo kvar till maxgränsen...och som sagt så tycker jag att det funkar jättebra med den stol som vi har.

• SaramedM

Viktgränsen är ju 25 kilo på de stroa stolarna

M väger 24 och är 112 lång och har en bit kvar innan hon vuxit ur sin stol.

Ang om det är onödigt eller inte så är 4 år en UNDRE gräns, helst ska de åka bakåt så länge de kan

Enyana skrev 2008-02-13 08:00:52 följande:
    Vi har en framåtvänd bälteskudde med ryggstöd (och nackstöd) till vår dotter som är 4 år. Funkar kanon! Hon är ganska stor (113 cm och ca 20 kg) så hon skulle nog inte ha rymts i en bakåtvänd stol längre...speciellt nu på vintern med alla tjocka kläder är det nog trångt i den stol vi har... Vi vände henne redan i somras, just för att hennes ben hade blivit så långa och hon satt inte ett dugg bekvämt. Det är svårt att råda dig vad ni ska göra, men jag skulle nog tycka att det var lite onödigt att köpa en ny bakåtvänd stol när hon bara har några kilo kvar till maxgränsen...och som sagt så tycker jag att det funkar jättebra med den stol som vi har.
Svar på tråden Bilbarnstol eller bälteskudde med ryggstöd?