Ja tack så jätte mycket för era svar!
Alla var ju jätte bra, förutom det där man skulle locka med pengar. Vad sänder det för budskap och vad lär det ett barn? Aja, hur som helst så frågade jag inte av den anledningen att jag skulle sitta ner med henne och snacka kalorier, utan jag ville bara veta på ett ungefär vad en 10 åring behöver i energi!
Detta är som sagt inte mitt barn, och vi bor i Frankrike, så att äta GI och sådant har inte riktigt catchat on här (även om montignac är fransman) när vi varje dag äter baguetter osv. (inte en var, men en liten bit)
Har redan pratat med mamman om att jag anser att hon äter för mkt socker osv, och jag har redan försökt ändrat hennes mellanmål. Men det är också det enda jag råder över. Jag är bara här på eftermiddagarna. Och jag säger nej till godis och hon får inte dricka för mycket juice osv.. Men till frukost äter hon chokladflingor, till lunch vet jag inte men i det franska skolköket ingår förmodligen även dessert. Till middagarna bestämmer mamman vad som ska ätas och då är det över lag bra mat!
Men det är svårt också, när jag föreslår en frukt och youghurt (naturell) till mellanmål ställer hon tillbaka youghurten i kylen och tar en stor bit av baguatten i stället. Jag kan inte stoppa henne riktigt. Hon har på något sätt fått den uppfattningen att det är ok att äta det goda varje dag. När jag först kom åt hon choklad till mellanmål, typ la en chokladbit i baguetten, tillsammans med juice/saft. Hon pekar varje dag på tårorna i bagerien och frågar om hon kan få en.. Min första dag här åt hon kakor som hennes mamma köpt åt henne till mellanmål.
Alla barn verkar äta så här då jag ser att de flesta får Pain au chocolat osv efter skolan av sina mammor/who ever.
Hon är otroligt okoncentrerad vid läxläsning och jag vet att det beror på hennes kost. Jag är själv gansa inbiten i GI tänket och finner det såklart svårare i Frankrike..
Hennes föräldrar är skilda och själv är hon adopterad. Hon sägr att hon mår dåligt över detta, vilket hon naturligtvis också kanske gör. Men hon är extremt manipulativ och i bland säger hon och gör saker bara för att. (som att ljuga om att hon är döv osv) (inget att skratta åt)
Hennes föräldrar har alltid varit skillda, eftersom dem seprarerade när hon var mycket liten. Men det är klart att det skulle kunna vara en bidragande faktor till att hon äter så mycket godis. Men jag tror det bottna i att det inte finns någon som lärt henne, hur ska hon kunna veta?
Aja, tack iaf för era svar och råd!