• Mrs Velour

Hur många kalorier behöver en 10 åring?

Jag tar just nu hand om en 10 årig tjej som behöver gå ned lite i vikt enligt sin mamma. Och jag håller med om att hon inte äter hälsosamt då hon inte har någon uppfattning om vad mycket och lite är. Får hela tiden reda på att hon smygätit godis. I morses var den en 200 g chokladkaka som nu tydligen ligger i hennes mage. Jag vill inte uppmuntra henne till att banta, men jag skulle vilja ge henne ett bättre perspektiv på mat och kost.
    För min egen skull, är det någon som vet hur mycket ett medelaktivt (inte väldigt aktiv) 10 åring behöver?

• Svar på tråden Hur många kalorier behöver en 10 åring?
  • Birgitta2

Jag tror inte du skall börja med att räkna kalorier. Vad du kan göra är att använda tallriksmetoden. Kött och fisk, grönsaker och så potatis, pasta eller ris till. Grönsakerna skall täcka halva tallriken och resten den andra halvan. Och aldrig ta om. Ge henne frukt till mellanmål. Godis, läsk, choklad, pizza etc endast på lördagar. Men frukt och grönsaker skall hon få äta hur mycket som helst av.

Havregrynsgröt med smörgås till frukost.

Lär henne äta rätt och och sunt. Inte socker till vardags exempelvis. Men börja inte räkna kalorier, det kan ge ordentliga bakslag.

Du kan aldrig hindra henne att smygäta godis. Men med rätt resonemang kanske du kan få henne på andra tankar. Får hon frossa på lördagar, så kan ju mycket vara vunnet. Att frossa en dag i veckan förstör inte mathållningen resten av veckan.

• louice80

Min syster som är 9 år är lite överviktig har fått gått hos en överviktenhet

min mamma har inte räknat kalorier utan hon får bara ta en portionamat
    äta efter tallriksmodellen.

Min syster smyg ät godis  gömde det var mamma osv

Och när det gäller motion försök att göra något ihop något hon tycker är skoj

mamma till viktor
  • Anonym

Att börja räkna kalorier är inte att få ett bra perspektiv på mat. Det är helt enkelt ett verktyg att som vuxen ta till för att se var förändringar krävs eller för att lägga upp matschema för dem som av medicinska skäl behöver det. Absolut inget att ta till när det är så uppenbart var problemet ligger. Uppmuntra henne istället att dra ner på godis. Locka med pengar, upplevelser etc. Gör en tävling av det och delta själva. Pressa henne inte för hårt och se för guds skull till att ni inte trycker ner henne.  

För att visa henne goda matvanor finns inget bättre än tallriksmodellen och kostcirkeln. Uteslut inget ur hennes kost utan visa hur man äter med måtta och väl balanserat. Låt henne hjälpa till i köket och visa henne steg för steg vad som är bra och mindre bra råvaror. Sedan är motion som sagt jätteviktigt, och att man hjälper henne att fylla livet med meningsfulla aktiviteter. Ta reda på varför hon äter så mycket godis. Kan det vara uttråkning eller någon annan form av tomrum? I så fall är det där ni ska börja.  

• Mrs Velour

Ja tack så jätte mycket för era svar!
    Alla var ju jätte bra, förutom det där man skulle locka med pengar. Vad sänder det för budskap och vad lär det ett barn? Aja, hur som helst så frågade jag inte av den anledningen att jag skulle sitta ner med henne och snacka kalorier, utan jag ville bara veta på ett ungefär vad en 10 åring behöver i energi!

Detta är som sagt inte mitt barn, och vi bor i Frankrike, så att äta GI och sådant har inte riktigt catchat on här (även om montignac är fransman) när vi varje dag äter baguetter osv. (inte en var, men en liten bit)
    Har redan pratat med mamman om att jag anser att hon äter för mkt socker osv, och jag har redan försökt ändrat hennes mellanmål. Men det är också det enda jag råder över. Jag är bara här på eftermiddagarna. Och jag säger nej till godis och hon får inte dricka för mycket juice osv.. Men till frukost äter hon chokladflingor, till lunch vet jag inte men i det franska skolköket ingår förmodligen även dessert. Till middagarna bestämmer mamman vad som ska ätas och då är det över lag bra mat!

Men det är svårt också, när jag föreslår en frukt och youghurt (naturell) till mellanmål ställer hon tillbaka youghurten i kylen och tar en stor bit av baguatten i stället. Jag kan inte stoppa henne riktigt. Hon har på något sätt fått den uppfattningen att det är ok att äta det goda varje dag. När jag först kom åt hon choklad till mellanmål, typ la en chokladbit i baguetten, tillsammans med juice/saft. Hon pekar varje dag på tårorna i bagerien och frågar om hon kan få en.. Min första dag här åt hon kakor som hennes mamma köpt åt henne till mellanmål.
    Alla barn verkar äta så här då jag ser att de flesta får Pain au chocolat osv efter skolan av sina mammor/who ever.

Hon är otroligt okoncentrerad vid läxläsning och jag vet att det beror på hennes kost. Jag är själv gansa inbiten i GI tänket och finner det såklart svårare i Frankrike..
    Hennes föräldrar är skilda och själv är hon adopterad. Hon sägr att hon mår dåligt över detta, vilket hon naturligtvis också kanske gör. Men hon är extremt manipulativ och i bland säger hon och gör saker bara för att. (som att ljuga om att hon är döv osv) (inget att skratta åt)
    Hennes föräldrar har alltid varit skillda, eftersom dem seprarerade när hon var mycket liten. Men det är klart att det skulle kunna vara en bidragande faktor till att hon äter så mycket godis. Men jag tror det bottna i att det inte finns någon som lärt henne, hur ska hon kunna veta?

Aja, tack iaf för era svar och råd!

• FrökenKanSjälv

Du skulle kunna leta efter flingor som har högt fiberinnehåll och lågt sockerinnehåll och försöka övertala mamman att köpa dem istället för socker-flingorna. Och se om det finns låg-fett, låg-socker youghurt, men som ändå har smak. Mina barn äter vaniljyoughurt med lågt sockerinnehåll och tycker att det är helt okej. Naturell youghurt kan vara rätt besk och tråkig i smaken.

Sedan kan du försöka få mamman att köpa frukt så att det alltid finns hemma. Och samtidigt få henne att inte köpa något godis (eller bara till sig själv i hemlighet) och samtidigt inte ge barnet några pengar. Har dottern inga pengar och det inte finns något godis i huset så kan hon inte smygäta.

Försök helt enkelt sakta men säkert smyga in nyttigare val, ett efter ett. Lycka till!

• Anonym (Liz)

Förstod inte heller riktigt. Det är fel att kontrollera dvs räkna kalorier och det håller jag m om. Men i nästa mening muta... Försök få ner sockerintaget till att börja m. Finns många goda blandningar m flingor, variera grötfrukost m ägg, frukt och grönt. Psykologiskt vet jag inte men hon börjar komma upp i en känslig ålder så det är bra att försöka få henne att förstå konsekvenserna av ätandet, dvs godis och choklad. Light-produkter är inte bra för de lurar kroppen m låtsassocker som dessutom är farligt och kan inte brytas ner av kroppen då detta är kemiskt framställt. Bättre är att minska vanligt socker. Försök få henne att äta mindre portioner men oftare så blodsockret håller sig jämnt.

• Anonym (Liz)

Å mycket har ni redan skrivit Men är inte alls insatt i antal kalorier energivärde. Äter väldigt sällan socker och nästan aldrig tomma kalorier, typ skrov. Gärna långsamma kolhydrater som mättar längre.

• Tygtiiger

Om hon är för rund ska hon växa i sin vikt, alltså inte gå ner i vikt utan bli längre (och därmed smalare).

Diskutera med mamman ang vad som finns hemma. Om det bara finns vettiga mellanmål hemma och flickan inte får egna pengar kommer ju så småningom kosten att läggas om av sig själv.

Blanda ut chokladflingorna på morgonen med fiberflingor, se till att det finns ett överflöd av frukt hemma, servera henne gurkstavar/morotsstavar/paprikabitar som hon kan äta på medan hon läser läxor, och om hon vill ha baguette till mellanmål så ge henne en liten bit. Bättre att hon får lite av det hon är sugen på än att hon smygäter mängder!

Och dra ut henne på promenad. Gå till och från skolan (om det är möjligt), gå till parken, till zoo, vad som helst - om hon går kan hon inte smygäta och du får motion på köpet!

Svar på tråden Hur många kalorier behöver en 10 åring?