• Ida2

Väldigt ont mellan benen, kan knappt gå...

Hej

Jag har sååå ont högt upp mellan benen. Känns som det är blygdbenet. Gör fruktansvärt ont och har blivit värre och värre. Kan knappt gå eller lyfta på benen, röra mig eller något utan att det gör jätte ont. Någon mer som har detta. Vad beror det på? Är i v.34.

• Svar på tråden Väldigt ont mellan benen, kan knappt gå...
  • sessan

det är foglossning! antagligen har banet sjunkit ner mot blygdbenet och trycker mot fogen där. det gör ju jätte ont. prata med din bm! kramar på dej

• Gisse the one and only

Foglossning i blygdbenet. Sitt inte med benen för brett isär, sov med kudde mellan knäna och gå sakta. Kram

• Ida2

Tack för svaren! Känns i alla fall bra att höra vad det kan vara och vad det kan bero på. Frågade min BM och hon sa bara att det var vanligt men inte vad det berodde på.
    Kramar

• JadziaDax

Det är foglossning. Jag får det varje graviditet och det är inte lika vanligt med stora besvär i den fogen som fogarna bak i bäckenet och därför talar man mer om foglossning i ryggen än i fogen fram. Däremot så är min erfarenhet att foglossning i blygdbenet gör mycket ondare än foglossning bak i bäckenet.

• helsan

Gå med benen ihop och inga trappor! Var rädd om dig.

• Gisse the one and only

Foglossning
    Foglossning (bäckenuppluckring) har alla kvinnor. Men en del kvinnor känner ingenting alls av detta medan andra lider väldigt.

Hormonerna gör så att bäckenlederna luckras upp så de fjädrar en aning när man går. Det gör de för att barnet lättare ska komma ut. Det är hormonet relaxin som redan under första trimestern påverkar fogarna mellan benplattorna i bäckenet så att de mjukas upp. Smärtorna kan börja tidigt men för de flesta så börjar det inte förrän runt vecka 18. De kan sen öka fram emot vecka 23 då det brukar avstanna på en viss nivå. Men det skiljer sig mycket från person till person. För en del kan smärtorna uppkomma senare i graviditeten och för ett fåtal även tidigare. De som drabbas oftare än andra är de kvinnor som redan innan graviditeten haft ryggbesvär eller de som i tidigare graviditeter haft besvär av foglossning.

Ett vanligt symptom är att man har svårt att vända sig i sängen. Det kan värka ner i skinkorna, korsryggen och kommer värken från blygbenet så kan det stråla ut mot ljumsken. Du kan själv prova med att trycka på blygdbenet om det gör ont så är det från foglossningen. Men de kvinnor som drabbas värst behöver inte tänka på att trycka de känner det så väl ändå.
    Det du kan göra för att motverka foglossningen är:
    Gör bara de rörelser som inte gör ont
    Undvik trappor och alla andra osymmetriska rörelser
    Låt bli att dammsuga
    Gå långsamt med små steg
    Gör inga häftiga rörelser

Det finns hjälpmedel man kan få som trochanterbälte som man spänner runt magen som stödjer bäckenet. I extrema fall kan man behöva både kryckor och till och med rullstol för att ta sig fram.

Det kan kännas otänkbart när man har en riktig foglossning att bara tänka på att man ska klara av en förlossning. Men kroppen är en fantastisk maskin och kroppen producerar sitt eget morfin, endorfin, inför förlossningen så smärtan brukar inte inverka på förlossningen. Man orkar mycket mer än man tror när det väl är dags.

Efter förlossningen så är 90 % av alla kvinnor helt återställda inom tre månader. Har du fortfarande problem efter den tiden så kan du behöva hjälp av en sjukgymnast för att utforma ett träningsprogram som motverkar bäckensmärtan.

• JadziaDax

Jag har personlig erfarenhet av svår foglossning (använder kryckor de sista månaderna), men precis som Gislöv skriver så har det inte haft någon betydelse för förlossningarna. Min erfarenhet har varit att en till två veckor före nedkomsten så har foglossningen blivit bättre och jag har kunnat lägga undan kryckorna.

• Lykiska

Jag tycker du ska kontakta en sjukgymnast. Jag fick foglossning i slutet av graviditeten och fick remiss till sjukgymnast, men gick inte. Det ångrade jag senare, kunde knappt röra mig på slutet och hade gruvligt ont även efter förlossningen. Man kan ju i alla fall få råd och tips om hur man ska röra sig, och låna bälte som håller ihop bäckenet och TENS-apparat mot smärtan.

• Tina33

Jag känner igen mig, trodde först att det var någon nerv som gick till blygdbenet. Men BM sa att det var foglossning. Hade jätteont när jag suttit och sen reste mig, vände mig i sängen, gick lite för fort och länge, trampade ner kopplingen vid bilkörning mm. Sov med kudde mellan benen vilket hjälpte mig igenom natten. Är nu i vecka 32 och bara kände en dag i förra veckan att det lättat, visst jag har lite ont men absolut inte som innan, jag kan röra mig bättre och behöver inte kudden.

• Bonanza

Foglossning! Och ingenting hjälper om du har otur. Har det själv och går med kryckor och det blir bara värre och värre. Har du tur så är du en av dem som kan bli hjälpt med stödbälte eller sjukgymnastik, har du otur så är det bara att bita ihop och härda ut.

• 3påG

Bältet biter inte på foglossning som sitter i blygdbenet.. Finns en studie som visar att det som smärtlindrar bäst är akupunktur..

• Ida2

Tack för alla svar! Ska tala med min bm igen och se om hon har någon sjukgymnast jag kan tala med.

• kicks

Jag går på akupunktur för foglossning två dagar i veckan. Har som ondast i blygdbenet men jag vet inte om akupunkturen hjälper. Kanske skulle jag ha ännu ondare om jag inte gick på den. Använder kryckor till och från, alltid om jag behöver gå upp på natten. Då låser sig allt och det går inte att ta ett steg utan stöd.
    Tyvär vart min foglossning ännu värre efter förra förlossningen och det tog ca 1 år innan jag kunde gå en promenad utan att få jäte ont. Hoppas jag slipper det den här gången. Ska göra kejsarsnitt pga detta. Det var läkaren som tyckte att jag skulle göra det....så jag får hoppas att det blir bättre efter snittet....

Lycka till!!

• Comedia

3påG,

vet du hur det kommer sig att bältet inte hjälper för blygdbenet? Min BM rekommenderade mig att skaffa ett bälte, fick hem det för en knapp vecka sen och nej, det hjälper inte mycket! Känns lite som att man sätter det för högt, instruktionen säger ca 5 cm under naveln, och det blir väl ungefär mitt över höften... Ska fortsätta att använda det, kan ju inte bli värre, men det känns inte som att det funkar alls.

• JadziaDax

För mig så försämrade bältet foglossningen, min smärta satt i blygdbenet. Så det är som flera har sagt, ibland hjälper faktiskt ingenting. Jag fick problem med fogarna efter mitt tredje barn, då tog det fyra år innan det blev bra igen - trots sjukgymnastik under graviditet och efter, men de övriga tre (av fyra) barnen har jag inte haft några problem alls efter.

Nu när jag väntar femte barnet är jag mycket bättre i fogarna än då jag väntade fjärde barnet, så det är lite lotteri också

Kan tillägga att jag var i god form när jag väntade fjärde och blev sjukskriven i v 17 - och är inte alls i god form den här graviditeten och mår bättre.

Svar på tråden Väldigt ont mellan benen, kan knappt gå...