• Joonas

plattläggare

Jag fick nästan hicka när jag såg offerten som en markentreprenör lagt i brevlådan. Vi vill ha hjälp med att lägga plattor ca 150 kvm, i trädgården. På några ytor ska vi ha singel/sten kanske lika många kvm. Underarbetet är redan gjort så det handlar om att padda och sätta sten. För detta ville de ha 165 600 kr!

>>Hahahaaaaa....

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Svar på tråden plattläggare
  • Lisfadet

Va???? Kan ni inte göra det själva, eller ha någon vän som kan göra det. Har hört att det inta ska vara så svårt. Dessutom finns det bra beskrivningar på nätet. (Ska också lägga marksten i vår)

• Joonas

Jo, vi får nog göra det själv. Vet att det inte är så svårt, egentligen, men det hade ju varit skönt att slippa. Jag resonerar ofta så att det som andra har som jobb ska de få göra så kan jag använda min tid åt familjen och vännerna. Har inte velat dra ett penseldrag eller slå i en spik sedan vårt nyrenoverade/tillbyggda hus brann ner i januari -05. Så mycket tid som gått åt till att renovera, kändes så slösigt när allt gick upp i rök...

Men som sagt, för 165 500 kr kan jag ju ta tjänstledigt i ett halvår och lägga sådär en platta om dagen!

• VIXIE

Det låter lite dyrt! Kolla så de inte har tagit med underarbetet i offerten? Ingår materialet? Vet ju inte vad ni ska ha för något men smågatsten har jag för mig ligger på  ca 500 m2.Vanliga betongplattor är ju billigare. Är det en vanlig slät yta som ska läggas kan ni klara av det själva kolla in www.viivilla.se de brukar ha gör det självsidor,men ska det vara olika fall för avrinningsbrunnar och ifrån huset kan det vara lite knepigt. Det är svårare (och mycket tyngre ) än vad man tror.Praktiserade hos en stenläggare i  våras och vi la en garagenedfartSkrattande som inte följde vanlig standard direkt!!!

Annars är det ju bara att höra med en annan firma  och kolla priset det hade jag gjort det
    kan skilja ganska mycket.
    Den roligaste orsaken jag hörde från en firma var -Vi är ju dyrare för vi har bara svensk arbetskraft!! Haha!!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Joonas

Nej, det ingick inget material i offerten. Vilket gör saken ännu mer makaber. Ytan är utjämnad då vi haft annan firma här som gjort det i samband med att vi grävde för vår pool. Området är alltså urgrävt och igenfyllt med 0.8 och fiberduk, avjämnat och klart! Ska bara paddas och läggas ut plattor. Vi vill ha betongplattor 400*400, de ska gjutas av ett lokalt cementgjuteri, Så det är inte ens svårt att lägga dem. Vi ville bara spara på familjens gemensamma tid, men för 165 600 kan man köpa mycket mer tid än så...

Vi kommer att begära in ett par till offerter så vi får en uppfattning om det är ett allmänt vansinne som råder eller om det bara var lokalt i Lund!

• VIXIE

Min erfarenhet är att det kan skilja  mycket inom samma stad ex en offert på en trädgård som skulle göras om helt en firma ca 450000 en annan över 800000.
     Det bästa är nog att kolla runt och jämföra har för mig att det finns en schysst firma i Ängelholm (men det kanske är för långt från er?) De har varit i HAlmstad och jobbat en del. Har för mig att det börjar på H nånting om det kan vara till hjälp.
    Singeln kan ni ju absolut fixa själva,det är bara det att man  känner att man har magmuskler sen!!!Glad

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Frezalo

Går att hyra padda och göra jobbet själv. Blir betydlig mycket billigare!

Svar på tråden plattläggare