Inlägg från: Marie Antoinette |Visa alla inlägg
  • Marie Antoinette

Randiga kläder förbjudet på dagis???

Jag har också migrän, och visst, migrän är jättejobbigt (jag kräks av min) men snälla...
    Är det verkligen så lätt att undvika mönstrade kläder till sitt barn? Särskilt om man bor i Gällivare (där det här utspelar sig), där Lindex är ungefär den enda klädbutiken som finns för barn.
    För det andra, hur klarar sig den här personen i övrigt? Undviker att gå utanför dörren och ser aldrig på TV? När tusan kan man undvika att se mönstrade föremål nuförtiden?

• Marie Antoinette
    SystraMi skrev 2008-02-14 19:18:23 följande:
    Marie Antoinette skrev 2008-02-14 19:14:50 följande: Jag tror som någon ovan skrev inte att det är mönstret i sig som utlöser migränen, men när barnen springer omkring så att mönstren hela tiden flyttar sig. Dessutom i kombination med den ljudnivån som ofta är på förskolor.
    Då borde TV vara outhärdligt för personen i fråga? Bio? Bilkörning? Nyårsafton? Kom igen, klarar man inte av att barn har barnkläder och skriker och springer så kanske det är dags för omplacering? Besök till läkaren och prova ut effektiv migränmedicin (finns flera olika sorter).
  • Marie Antoinette
    shqiperi82 skrev 2008-02-14 19:28:42 följande:
    Marie Antoinette skrev 2008-02-14 19:26:49 följande: Jag antar att de har försökt med allt sånt. Men det är nog inte så bra att ta medicin varje dag?! Men om det hjälper henne om inte barnen har de sortens kläder på sig så vad är problemet? Varför kan man inte hjälpa henne med en sån LITEN sak då? Jag förstår inte vad problemet är?
    Jag förstår inte heller vad problemet är, det finns effektiv medicin att tillgå som inte är skadlig och som är effektiv för många av oss med migrän. Det jag menar är att vardagslivet borde vara oerhört komplicerat för den här människan i övrigt, så jag tror att medicinering skulle vara ett mycket bra alternativ. Istället för att införa förbud om omgivningen och kollegors kläder, belysning etc. Det händer inte så väldigt mycket av värde att rapportera från Koskuskulle (ur rikstäckande medias synvinkel), så "to be continued".

För övrigt, borde inte en mörkblå och vitrandig tröja vara behagligare att se på än en enfärgad neongrön?
  • Marie Antoinette
    Chloe skrev 2008-02-14 19:37:40 följande:
    Jag går inte på bio, jag kör inte bil, på nyårsafton tittar jag på fyrverkerierna en kort stund. Det finns ingen medicin som kan "bota" sjukdomen, utan jag anpassar mitt liv så gott det går.Marie Antoinette skrev 2008-02-14 19:26:49 följande:
    Jag har också migrän, kan jag tillägga, som gör att jag ofta kräks och bara klarar av mörka rum. Så kunde jag leva resten av mitt liv i ett mörkt rum och tyst rum skulle jag vara väldigt frisk. jag vet ju inte om den här personen äter medicin och genomgår behandling, men om inte skulle jag verkligen uppmana denna att göra det INNAN sjukdomen tar över hela livet. Jag har varit där och det är inte kul.
  • Marie Antoinette
    Muminski skrev 2008-02-14 19:46:20 följande:
    Ja men det är klart, det är ju bara att välja och vraka bland arbetena, särskilt på såna ställen där det är 12 mil till närmaste kommun.Det kanske är bättre att hon blir sjukskriven, sjukpensionär och gör uttag från den statliga kassan och blir tärande i samhällsekonomin istället för närande.*ironisk*
    Hon kan väl jobba i Aitik, inte mycket färger och mönster att se på där inte.
  • Marie Antoinette
    Miniminou skrev 2008-02-14 19:50:19 följande:
    Hehe, nu har vi inte randiga mjölkpaket här uppe men.. Jag tycker det låter rätt mysko alltihop. Vet faktiskt inte hur jag skulle ställa mig till det, låter ju rätt överdrivet, för min direkta fråga blir ju "men ljudnivån då?". Jag får migrän av nackspänningar och om jag inte använder mina glasögon i skolan, vilket gör att jag spänner mig, så det är ju klart att migränattacker kan triggas av synen, men randigt och prickigt? Det är inte glasögon hon behöver då? Om det är en jättebra padagog som jag vill ha kvar, då hade jag varit villig att kompromissa, ungefär som med allergier, om det fanns ett barn på min sons dagis med allergier så hade jag faktiskt varit villig att tvätta lite oftare och se till att mina barn gick i rena, hårfria kläder till dagis, jag vill ju inte att någon annans barn ska må dåligt. Vi lever i ett samhälle där vi umgås rätt tätt, och då måste man komma ur ego-bubblan och försöka anpassa sig efter varandra.Men som sagt, det låter rätt konstigt?
    TACK, du formulerade dig bättre än jag gjorde. Jag tycker inte att kränkande är rätt ord för att inte få klä sina barn som man vill, men ja... jag tycker också att hela historien är så märklig.
  • Marie Antoinette
    Muminski skrev 2008-02-14 20:00:45 följande:
    Ja men varför tänkte jag inte på det!! Deportera personen dit istället. H*n kanske kan byta jobb med någon från gruvan och så kan de göra en reality show på allt detta. Sno inte mitt koncept nu! *skickar idén till patentverkat och tar copywright*Märkligt, jaa det håller jag med om. Jag hade aldrig hört något liknande men hur märkligt det än är så verkar det ju vara ett problem för personen. Något som är fantastiskt i hela denna historien är att arbetsgivaren verkligen tagit problemet på allvar och såvitt jag kan förstå även föräldrarna till barnen. Jag häpnar verkligen över intoleransen hos vissa, är det så kallt där ute i verkligheten? Är ni så hårda och dömande mot era medmänniskor? Det behöver inte vara så svårt om man har lite medmänsklighet.
    Jag är varken hård eller dömande, mitt barn har en förskola 120 mil från den aktuella platsen så mina funderingar och min dotters garderob lider knappast förskolepersonalen av. Jag har bara sagt att jag vet hur det är att ha migrän och rekommenderat personen i fråga att inte låta migränen ta över hela livet eftersom det är jobbigt och handikappande. Jag anser mig vara en väldigt medmänsklig person på alla sätt och vis. Jag gråter jämt till Oprah Winfrey show.
  • Marie Antoinette

Har jag sagt en enda gång att jag inte skulle tagit hänsyn till klädkoden? Nu är det ju mig ni dömer, gott folk.

Svar på tråden Randiga kläder förbjudet på dagis???