Inlägg från: gintonic77 |Visa alla inlägg
  • gintonic77

Randiga kläder förbjudet på dagis???

Arbetsmiljö heter det väl? Är det inte nåt som vi alla måste jobba på att förbättra, precis som jämställdheten? Tänk om det alltid vore lika enkelt att lösa sådana problem som att byta tröja.

• gintonic77

Sådant folk som de här inne som inte kan se till en människas bästa framför vad barnen har på sig på dagis (pop-kläder som någon nämnde tex), hoppas jag aldrig blir förebilder för mina barn.

• gintonic77
    Igloogirl skrev 2008-02-14 20:49:17 följande:
    Jättejobbig fråga! Rektorn har ju ett arbetsmiljöansvar, helt klart. Men hur långt ska man kunna dra det?! Nu gäller det randiga och prickiga kläder. Tänk om det nästa gång är någon som inte tål gummi, ska barnen inte få ha gummistövlar? Eller om hon jobbat på affär "Endast enfärgade kläder i denna kö". Eller jobbat på tex fk "Kan tyvärr inte ta emot dig, du har randiga kläder".Jag tror ni förstår vad jag är ute efter?! Hur långt ska man kunna gå?! (Ja, jag har dragit extremer, men läser ni så förstår ni vad jag är ute efter!)Såklart ska man visa empati och allt sånt! Alla har ju inte heller råd att köpa massor av nya kläder till sina barn.Ska bli intressant att se hur detta slutar!Jättesvårt, helt klart. För vad ska man göra av personen med migrän annars? Tycker jättesynd om henne, hon måste ju känna sig hemskt besvärlig och jobbig som blivit "utpekad" så. Usch...tur att man inte är rektor där!Kan ju tillägga att jag bor i GÄllivare kommun. Gått på dagis och skola i Koskullskulle och haft samma rektor!
    En arbetsplats är enligt lag skyldig att anpassas så långt det är möjligt för att en anställd ska kunna jobba kvar. Går det inte så är denne skyldig att leta andra uppgifter åt den antställde.(Svårt i detta fallet kanske.) Man måste alltså inte ta till extremer. Går det så går det och i detta fallet tycker jag att det var löjligt enkelt att lösa.
  • gintonic77

Skulle vara sååå kul att se alla er som INTE tycker att samhället ska anpassa sig efter individen, när ert barn en dag står i samma sits.

-Blir hörselskadat - behöver hörslingor
    -Förlorar ett ben - hyllor behöver sänkas
    -Blir allergisk mot damm - extra städpersonal

Det kan vara vad som helst. Nog skulle ni vilja att de anpassade förskolan i den grad det är möjligt?

Fast det är klart, klä barnen i ickeprickiga kläder är förstås en enorm påfrestning för oss föräldrar.

Bodde jag i närheten skulle jag åka dit personligen med en säck enfärgade tröjor - så kan fröken själv byta på de barn vars föräldrar saknar empati.

• gintonic77
    Froststar skrev 2008-02-15 11:36:57 följande:
    Svar på #133
    Man kan alltid eftersträva en hög anpassningsnivå men det är bara att inse... Samhället kan inte anpassa sig efter varje enskild individ, det är omöjligt.
    Fast att i det här fallet säga att det är omöjligt är ju bara löjligt. Min dotter går på integrerad förskola och ni ska bara veta vilka anpassningar som är genomförbara om bara alla står på samma sida. Dessa barn går dessutom ur förskolan med enorm förståelse för det som är "annorlunda" och stor empati för andras behov.
Svar på tråden Randiga kläder förbjudet på dagis???