Inlägg från: Thaleia |Visa alla inlägg
  • Thaleia

Randiga kläder förbjudet på dagis???

Men så himla svårt är det väl inte att låta bli att klä sin unge i randigt eller prickigt om det är det som behövs för att hon ska klara av sitt jobb!

Läste i en annan tråd att föräldrarna har tillfrågats om detta och att alla tyckte det var ok men nu är det en förälder som har klagat.

• Thaleia
    Igloogirl skrev 2008-02-14 20:49:17 följande:
    Jättejobbig fråga! Rektorn har ju ett arbetsmiljöansvar, helt klart. Men hur långt ska man kunna dra det?! Nu gäller det randiga och prickiga kläder. Tänk om det nästa gång är någon som inte tål gummi, ska barnen inte få ha gummistövlar? Eller om hon jobbat på affär "Endast enfärgade kläder i denna kö". Eller jobbat på tex fk "Kan tyvärr inte ta emot dig, du har randiga kläder".Jag tror ni förstår vad jag är ute efter?! Hur långt ska man kunna gå?! (Ja, jag har dragit extremer, men läser ni så förstår ni vad jag är ute efter!)Såklart ska man visa empati och allt sånt! Alla har ju inte heller råd att köpa massor av nya kläder till sina barn.Ska bli intressant att se hur detta slutar!Jättesvårt, helt klart. För vad ska man göra av personen med migrän annars? Tycker jättesynd om henne, hon måste ju känna sig hemskt besvärlig och jobbig som blivit "utpekad" så. Usch...tur att man inte är rektor där!Kan ju tillägga att jag bor i GÄllivare kommun. Gått på dagis och skola i Koskullskulle och haft samma rektor!
     Att inte ha gummistövlar för att ngn inte tål gummi är ju svårare eftersom barn behöver det för att kunna vara ute i regn och rusk. Man behöver inte ha randiga eller prickiga kläder. Det handlar ju om att se vad som är rimligt eller ej, vad som går att genomföra och vad som är svårt att kräva utav omgivningen. Jobbar personen i fråga i en affär då hade det ju varit svårare/omöjligt för henne att jobba kvar eftersom det är ju nya människor som kommer in i affären hela tiden. Så är ju inte fallet på en förskola. 
  • Thaleia
    Igloogirl skrev 2008-02-14 21:07:28 följande:
    Däremot tycker jag det är väl magstarkt att ta till ord som kränkande osv...det handlar ju inte om det. Enda anledningen jag själv skulle kunna känna är just kostnadsfrågan att behöva köpa nya kläder till 2 barn. Tror inte barnen på något sätt mår dåligt över att de inte får ha prickar eller ränder på sig, tror ju knappast de känner sig kränkta för det.
    men har dina barn bara randigt och prickigt i garderoben? Man behöver ju inte köpa en hel ny garderob, utan ett par tröjor som barnet kan ha på förskolan. HM har billiga tröjor, lindex har också billiga där man kan ta 3 st och betala för två. Annars finns ju blocket och tradera. Så nej, jag tror inte man behöver bli ruinerad pga ett sådant beslut.
  • Thaleia

Helt ärligt så har jag väldigt svårt att tro att barnen uppfattar det som en kränkning att inte få bära prickiga elelr randiga kläder!! Problemet ligger isåfall hos föräldrarna! Man sätter sig ju självklart ner och förklarar för barnen varför det är som det är med kläderna och jag är 100% säker att barn skulle förstå! Ibland har dom mer empati än sina egna föräldrar!!

Svar på tråden Randiga kläder förbjudet på dagis???