Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Randiga kläder förbjudet på dagis???

Enligt mig är dagis/förskola ett serviceyrke, om inte helt men ändå delvis.

Därför finns det olika sätt att lösa det här på:
    1. Fröken får som hon vill och föräldrarna accepterar det och hjälper till eftersom de tycker att det är viktigt att behålla henne.
    2. Fröken får som hon vill och föräldrarna överklagar beslutet. Om inget händer, så får föräldrarna omplacera sina barn till andra dagis, dagmamma, hålla barnen hemma, etc. Förskolan kan nog inte fungera så bra utan barn.
    3. Föräldrarna överklagar, någon kanske ser det ur föräldrarnas synvinkel och fröken omplaceras eller får hjälp till annan typ av jobb / omskolas, där hon inte får sådana här problem.

Personligen hade jag nog valt nr 2. Man får redan ta tillräckligt med hänsyn till alla möjliga allergier, åkommor, inställningar och allt annat som förekommer.

Jag tycker också att den person som har ett problem av något slag också själv får tänka till lite om det verkligen är smart att först utbilda sig/ta ett jobb som man vet innebär ett potentiellt problem och sedan förvänta sig att alla anpassar sig.

T.ex. om jag skulle haft epilepsi så hade jag aldrig försökt operera en byggnadskran eller bli pilot (man kan inte det i och för sig, det är inte tillåtet). Om jag haft pälsdjursallergi så hade jag inte utbildat mig till smådjurs/katt/hundveterinär eller jobbat i en djuraffär. Hästallergi - kanske inte hovslagare. Det säger ju sig självt. Man får inse sina begränsningar.

• Froststar
    Svar på #127
    Froststar skrev 2008-02-15 11:09:09 följande:
    Personligen hade jag nog valt nr 2.
    Förklaring... jag menar nr. 2 om jag hade brytt mig om just klädfrågan till mina barn

Men i min hjärna drog jag parallellen till att det kan vara något annat, som att jag inte får använda sköljmedel eller strykfri torktumlartillsättning (med doft) för att någon inte klarar det. Då skulle jag valt nr. e.

Så det gäller i princip allt, gillar du inte beslutet så har du alltid ett eller flera val.
  • Froststar
    Svar på #131
    Plippi skrev 2008-02-15 11:20:25 följande:
    Men är detta verkligen samma sak? Hon har inte valt ett yrke som hon är direkt olämplig för. Hennes problem finns ju kvar vilket yrke hon än tar. För mösnter finns ju överallt. I detta fallet måste ju vilken arbetsplats hon än ta anpassa sig till hennes behov. Jag hade hållt med dig om hon valde att bli veterinär när hon var allergisk.
    Hon har valt ett yrke som tydligen försvårar hennes problem och framkallar migränanfallen. Och nej, där kan jag inte hålla med dig om att problemen skulle kvartstå oberoende av yrke/arbetsplats.

På bank, kontor, etc (nu menar jag inte att sitta i reception där flest människor irrar runt) finns oftast en klädkod att följa. Affärsklädsel. Det innebär dels inte så mycket randigt och dels inte mycket springande. Jag kan nog komma på en hel del yrken till som skulle kunna fungera. Om hon absolut vill jobba med barn, så kan hon ju jobba som t.ex. barnpsykolog eller ha hand om små barngrupper där det inte blir lika mycket kaos och virrvarr.

Allt handlar om givande och tagande. Helt krass kan man ju säga att hon har inte tagit hänsyn till en hel grupp när hon tog ett sådant jobb, så varför ska en hel grupp ta hänsyn till henne? Hon kan väl bjuda till genom att försöka göra något åt problemet och föräldrarna genom att underlätta.
  • Froststar
    Svar på #133
    gintonic77 skrev 2008-02-15 11:31:13 följande:
    Skulle vara sååå kul att se alla er som INTE tycker att samhället ska anpassa sig efter individen, när ert barn en dag står i samma sits.
    Man kan alltid eftersträva en hög anpassningsnivå men det är bara att inse... Samhället kan inte anpassa sig efter varje enskild individ, det är omöjligt.
  • Froststar
    Svar på #142
    Plippi skrev 2008-02-15 11:52:01 följande:
    Ja varför ska man ta hänsyn till någon annan. Hon tar hand om och undervisar deras barn. Hon har inte förstört deras liv. Hon har inte tvingat dem att göra några stora uppoffringar. Hon försöker ju göra något åt problemet, så att hon kan fortsätta ta hand om barnen, något hon tydligen är bra på.
    Nu upprepar jag mig: Det handlar om givande och tagande. Föräldrarna kan ta hänsyn till henne men hon kan väl också ta hänsyn till föräldrarna.
  • Froststar
    Svar på #144
    BabyJay skrev 2008-02-15 11:54:44 följande:
    Men hon kanske inte var medveten om sin sjukdom innan hon började sitt jobb... VAD FAN ÄR DET SOM ÄR SÅ J*VLA JOBBIGT MED ATT BYTA KLÄER PÅ BARNET???
    Du behöver inte SKRIKA, vi kan läsa ändå. Man får väl ändå ha rätt till egen åsikt.

Det som är jobbigt är att massor med personer ska anpassa sig efter en person.

Och ja, på vissa barn kan det vara megajobbigt att byta kläder, speciellt om barnet har bestämt sig för vad det ska ha på sig. Det är inte alla som orkar, har tid och lust att tjafsa om klädsel varje morgon, 5 dagar i veckan, 4-5 veckor i månaden.
  • Froststar
    Svar på #151
    VulgusProfanum skrev 2008-02-15 12:30:31 följande:
    Förskolan har av allt att döma tagit den hänsynen.Man har sett till att det finns enfärgade kläder som barnen kan ta på sig.Och man har erbjudit den förälder som vill att byta avdelning.
    Ja, förskolan har försökt ta hänsyn men det var inte det jag skrev om. Det jag skrev är att hon själv skulle tagit hänsyn.

Sedan är det väl inte "bara" att byta avdelning när barnet har sina kompisar i den aktuella gruppen.
  • Froststar
    Svar på #152
    Plippi skrev 2008-02-15 12:32:51 följande:
    Ja det kan man ju tycka, men blir inte hänsynstagandet likte oproppotioneligt i detta fallet.Föräldrarna : Undvika vissa klädesplagg. Väldigt liten, eller som i mitt fall och många andras, inte ens mätbar uppoffring.Läraren: Byta jobb, vilket påverkar hela hennes liv och även hennes eventuella familjs liv.
    Vad är det för fel på medicinerna mot migrän? Akupunktur? Eller massor med andra metoder som finns tillgängliga? Alla funkar inte på alla men en del funkar på vissa och ytterligare andra på andra personer.

Och ja, jag vet vad migrän är, jag har vuxit upp med en mamma med migrän.
  • Froststar
    Svar på #152
    Plippi skrev 2008-02-15 12:32:51 följande:
    Läraren: Byta jobb, vilket påverkar hela hennes liv och även hennes eventuella familjs liv.
    Barnet: byta grupp, vilket påverkar hennes/hans liv och även föräldrarnas/familjens liv.
  • Froststar
    Svar på #177
    VulgusProfanum skrev 2008-02-15 14:20:54 följande:
    Vilket man som förälder lätt kan avhjälpa.Det handlar ju om prioriteringar eller hur?Tycker jag då som förälder att det är viktigare av ren principsak att mitt barn är klädd i annat än enfärgat så väljer jag ju givetvis att flytta barnet.Men om jag istället ser det som mer viktigt för mitt barn att vara kvar i den invanda barngruppen- då hade jag satt på barnet en enfärgad tröja. Enkelt avhjälpt
    Konsekvenserna av att barnet behöver byta grupp var ett direkt svar på ett inlägg om konsekvenserna av att bsk ska byta grupp.

Och visst, om man nu ska driva frågan i verkligheten lika hårt som här på FL då hade jag krävt att bsk omplaceras, inte barnet. Det finns gott om duktiga barnskötare utan problem och specialkrav. Så ja, enkelt avhjälpt.

(Kanske inte just pga randig klädsel. Men prickig, som inte ens är bevisat ska orsaka besvär enligt experter ) Däremot, som tidigare sagt, jag är kund, det är inte jag ensam som behöver ta hänsyn. Så vitt jag vet betalar man för att kunna ha barnen på förskola.
  • Froststar
    Svar på #179
    VulgusProfanum skrev 2008-02-15 14:27:09 följande:
    Tack Intressant läsning. Jag tycker dock att de gör en felaktig bedömning Problemet är ju det att kommunen som arbetsgivare har en skyldighet gentemot den anställde och visst går det att omplacera.MEN- problemet kvarstår ju.Denna individ får samma problem på nästa ställe och dagiset mister en som det verkar bra personal.Så- för mig blir det här resonemanget och artikeln ett moment 22.Hur de än gör så är "arschelet baki"
    De kan skapa en specialgrupp på förskolan för barn utan mönstrade kläder. Föräldrarna ska uppmärksammas på detta i förväg.
  • Froststar
    Svar på #192
    blommanigbg skrev 2008-02-15 17:38:11 följande:
    Det är väl ingen som utbildar sig till veterinär om man är väldigt allergisk mot pälsdjur.. Det var det dummaste...
    Det är väl inte så dumt. Man kan ju alltid begära sedan att folk...ursäkta...djur visar lite hänsyn och börjar raka sig
Svar på tråden Randiga kläder förbjudet på dagis???