Randiga kläder förbjudet på dagis???
Frågan med svar är ju inte helt svart eller vit. Det är bra att den här typen av frågor avgörs från fall till fall eller tycker "ni" verkligen att en arbetsplats ska anpassas hur långt som helst?
I det här fallet så är det väl ganska enkelt så att samhället tjänar på att anpassa kvinnans arbetsplats efter hennes handikapp. Vad jag förstår finns få andra jobb hon skulle kunna ägna sig åt på orten och skulle förmodligen gå sjukskriven eller arbetslös och kosta en massa pengar trots att hon är arbetsför.
Om vi tar ett annat exempel, förskollärare som blir sjukskriven för att ljudnivån på dagis ger henne migrän. Hon har försökt komma tillbaka till jobbet flera gånger, men inget funkar. Ska/kan man anpassa arbetsplatsen, ska hon fortsätta gå sjukskriven, eller ska man bara beklaga att hon är tvungen att skola om sig och/eller hitta ett annat arbete?
Om det är uppenbart att samhället vinner på att anpassa arbetsplatsen så bör man göra det, om inte så får arbetstagaren hitta på något annat.
Innan ni vräker ur er saker som att jag är kall och oempatisk så skulle jag vilja påpeka att det inte är en mänsklig rättighet att få jobba med vad man vill. Om jag som sjuksköterska skulle förlora min ena arm i en olycka så skulle jag vara tvungen att byta arbetsplats och kanske till och med yrke. Det vore trist, men livet är inte rättvist på det viset.