• Rymdfarkost

Hur ser ägglossning ut på ultraljud??

Hej! (skrev detta inlägg i en annan "forumrubrik" men provar här och ser om nån har svar...)

Jag är ny här och känner att jag har massor av frågor!
    Just nu undrar jag en sak iallafall!
    Vet någon av er om man på ett ultraljud kan se om det precis har varit en ägglossning eller om det strax skall bli en?
    För vad jag vet så skall en äggblåsa vara ca 20 mm stor innan/vid ägglossningen. Är äggblåsan lika stor även efter? Eller blir den till och med större en kort tid efter? Eller "pyser den i hop" lite och kanske ändrar fom?

Ha en fin alla hjärtans dag!

• Svar på tråden Hur ser ägglossning ut på ultraljud??
  • dallas

Jag vet bara att läkaren ser om slemhinnan i livmodern ser tjock och fin ut och sen som du skrev en stor äggblåsa på runt 20 mm så vet man att ÄL är på G- detta har jag varit med om 3 ggr att dom sagt (2 av ggr har jag frågat för jag har kännt att det var på G och var på vul av andra anledningar, men ville se om jag hade "rätt" om min kropp, passa på när man ändå är hos läkaren hihihi)

Dom kan nog se oxå att man har haft ÄL men det vet jag riktigt inte hur- kanske bara en extra tjock slemhinna och ingen äggblåsa tro?

• AJB

Hej!
    Jag har varit på vul och där kunde man se att jag haft ägglossning på min ena sida.

• Mizz Turko

annars kan man se det genom vissa blodprover, fast innan man får svaret på blodproverna så hinner man nog få ÄL

• Hjartesjalen

Hur e det med dom dar "stickorna" som ser ut som gravtester typ, o som man kan kolla om man har agglossning sa man kan nuppa pa naturligt menar jag nu, funkar dom o hur i sa fall, mater den stickan pa nagot satt att man har agglossning?? Nagon kanske vet, ursakta roran jag skrev, hihi!

• ludda

Hjartesjalen: Ägglossningstest, jag har bara provat clearblues digitala test och för mig har de funkat, de visar när jag har äl. Stickorna funkar ungefär som ett gravtest, de mäter hormonet som frigörs när du har ägglossning, (jag är ingen expert men vad jag förstår är det så det funkar) Min läkare rekomenderar att man testar på morgonen, sedan när du får positivt på stickan är det under de följande 36 timmarna som du är som mest fertil... Hoppas du förstod, det blev lite rörigt... Lycka till!

• Lilja73

Har precis gjort ett ostimulerat FET vilket innebar en del VUL. Enligt min läkare så ser äggblåsan lite oregelbunden ut och lite hopsjunken efter ÄL. Den kan dock vara lika stor i mm som vid själva ÄL. Efter ÄL fylls den med vätska innan den försvinner några dagar senare. Allt är ett hormonspel med fler hormoner som inverkar. Givetvis kan man se det med blodprover med det är enklare med VUL, resultatet syns ju direkt. Lycka till!!!

• Hjartesjalen

Ludda, det var jattebra skrivet, jag forstar precis hur du menar, tack!! :)

• Rymdfarkost

Hej!

Tack för era svar allihopa!!

• Mufla

I förra cykeln lyckades jag pricka in ett vul precis innan ägglossning. Äggblåsan var då inte rund som den brukar utan såg ut lite som en droppe. Enligt läkaren skulle ägget släppa ca 15 minuter senare. Det var häftigt att se skillnaden så tydligt.
    //Muflan

• Rymdfarkost

Muflan: Oj! Man kan alltså se att det ska ske så snart som inom 15 minuter! Vad häftigt! Blåsan går då alltså från rund till droppformad precis innan den släpper?

• kvinna 86

jag gjorde ett vul samma dag jag hade äl av en ren slump. hade jätteont på ena sidan.. så sa läkaren "oj vilken stor och fin äggblåsa, den kommer släppa snart".. så han förstod att jag hade ont för den var tydligen väldigt stor hehe

• Hjartesjalen

Va bra, da vart det sakert ett starkt harligt agg i ocksa! ;)

Svar på tråden Hur ser ägglossning ut på ultraljud??