Problemet är inte när dom sätter in staven, det är när den ska ut det kan bli jobbigt. Jag har både haft den nya, där man bara har en stav och den gamla sorten med 6 stavar. Jag föredrog den med sex st stavar, mådde mycket bättre med den. Men den finns nog inte längre.
En gång när jag skulle plocka ut dom sex stavarna så hittade som inte den sista, sköterskan satt och rotade efter den långt efter bedövningen slutat verka, gjorde ganska ont. Slutade med att jag fick komma tillbaka ett par veckor senare för att en läkare skulle plocka ut den sista, han skar upp ca 1,5-2 cm och hittade den efter ett tag. Inga snygga ärr på den ärmen nu direkt.
Fördelen med stavar är ju att du inte behöver tänka på prev på flera år och man kan inte "glömma" bort dom, som med tex p-piller.
Nackdelen är ju att man inte kan kontrollera när man ska ha mens. Jag hade jätteoregelbunden mens med p-stav.
Har p-ring just nu, men vet inte riktigt om jag är pos el neg till dom.
Fördelen med dom är ju att man bara behöver komma ihåg dom 2 ggr i månaden och att mensen blir regelbunden. Är inte helt säker på hur dom påverkar humör och och vikten dock.