• Madreh

P-Stav, era erfarenheter och för och nackdelar

Jag funderar på att sätta in en P-stav och jag har läst lite om den, har dock inte hunnit diskutera det med min bm än, men hon har skrivit ut ett recept som ligger på apotekt och väntar när jag känner mig redo.

Jag är dessutom så nålrädd ( närmast hysterisk vid tanken på nålar som ska stickas i mig ) och skulle vilja veta om nån mer är det men som ändå lyckades få in en P-stav....

Blir väldigt tacksam för svar.

Madeleine

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Svar på tråden P-Stav, era erfarenheter och för och nackdelar
  • Anonym

jag hade p-stav förut, (är oxå jätte nål rädd) så tittade inte och det gick fort, vart ett blå märke dom närmstadagarna. men gjorde inte så ont mer än lite första dagen.

fördelar- du behöver inte påminna dig om nåt, det är tryggt och säkert. och oftast försvinner mensen .

nackdelar- jag gick upp i vikt, känner även 3 till som har p-stav och har gått upp i vikt dom med. men det är väl enda nackdelen jag kan komma på.

men jag tog ut den och satte i kopparspiral istället för jag ville inte ha hormoner (som gör att man går upp i vikt).

• Madreh

Det där med viktuppgång, hur mycket är det då, blir man hungrigare så man äter mer eller får man ett sötsug?
    Sötsug behöver jag inte, men matsug hade ju varit oki...

• Anonym (P)

När jag satte in min P-stav så fick jag EMLA-plåster innan, men jag tyckte ändå att det gjorde jätteont när den sattes in. Det är ju ingen nål direkt, mer som ett rör som ska in. Det gjorde ont första dagen, men inte efter det.
    Jag kan inte se en enda fördel med den tiden som jag hade P-stav. Jag blödde konstant (ca 3 veckor i månaden) och hade hemska smärtor i magen. Dessutom blev jag gravid.
    Jag fick järnbrist pga att jag blödde så mkt, och gick upp 12kg på 7 månader. Jag kände inte av något onormalt "sug", men gick upp i vikt gjorde jag.

Jag har hört om många som har haft positiva upplevelser av att ha P-stav, men min tid med det var verkligen en mardröm. Jag hoppas verkligen att det går bättre för dig

• Malinski 82

För mig var insättningen mer smärtsam och segdragen än jag hade trott, men jag kanske hade en "dålig" insättare. EMLA-plåstret hjälpte bara lite och det tog ganska lång tid.

Övriga erfarenheter: Ingen mens första halvåret (helammade), därefter blödningar 20-25 dagar/månad i 9 månader, därefter perfekt jämn mens var 29:e dag à 5 dagar blödning i 7 månader, nu har jag haft mellanblödningar senaste 2 månaderna så nu åker skiten ut om 2 veckor!

• Anonym (P-ring)

Problemet är inte när dom sätter in staven, det är när den ska ut det kan bli jobbigt. Jag har både haft den nya, där man bara har en stav och den gamla sorten med 6 stavar. Jag föredrog den med sex st stavar, mådde mycket bättre med den. Men den finns nog inte längre.
    En gång när jag skulle plocka ut dom sex stavarna så hittade som inte den sista, sköterskan satt och rotade efter den långt efter bedövningen slutat verka, gjorde ganska ont. Slutade med att jag fick komma tillbaka ett par veckor senare för att en läkare skulle plocka ut den sista, han skar upp ca 1,5-2 cm och hittade den efter ett tag. Inga snygga ärr på den ärmen nu direkt.

Fördelen med stavar är ju att du inte behöver tänka på prev på flera år och man kan inte "glömma" bort dom, som med tex p-piller.
    Nackdelen är ju att man inte kan kontrollera när man ska ha mens. Jag hade jätteoregelbunden mens med p-stav.

Har p-ring just nu, men vet inte riktigt om jag är pos el neg till dom.
    Fördelen med dom är ju att man bara behöver komma ihåg dom 2 ggr i månaden och att mensen blir regelbunden. Är inte helt säker på hur dom påverkar humör och och vikten dock.

• getingmidja

Jag är inne på min andra p-stav (Implanon), och jag är förstås jättenöjd.
    Kan enbart rekommendera den.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Frugan84

jag har haft p-stav!
    tycket det var jätte skönt att slippa ta ett piller varje morgon!
    positvt: jag hade ingen mens i 3 år,så jag slapp min mensvärk jag hade! ( den kom direkt tillbax när jag hade tagit ur den)

negativa: jag gick upp ca 3kg de första månaden men det är det ända jag kan komma på!!

• Madreh

Det verkar vara väldigt olika för olika personer vad gäller biverkningar, får nog ta ett ordentligt samtal med min bm om det här innan jag bestämmer mig.

Det som oroar mig mycket är hur det känns att få dit den, hjälper det inte med EMLA-salva så vetekatten om jag har lust med detta. Jag litar på min bm så jag hoppas ju på att hon är duktig på det.

Hur tas den ut då, skär dom upp då och tar ut den?

P-ring har jag provat oxå, men min sambo kände den och gillade inte att det var nåt mer där inne, och jag hade svårt att få dit den, kändes som den inte satt där den skulle, var hos bm som kollade om den var rätt och det var den.

• Madreh

Skulle ju oxå vara nöjd med att slippa ta ett piller varje dag, jag är så glömsk och det är inte läge för fler barn här.....och mens skulle jag gärna slippa ha då jag har svår mensvärk.

• Anonym (P)
    Madreh skrev 2008-02-16 19:59:44 följande:
    Det verkar vara väldigt olika för olika personer vad gäller biverkningar, får nog ta ett ordentligt samtal med min bm om det här innan jag bestämmer mig.Det som oroar mig mycket är hur det känns att få dit den, hjälper det inte med EMLA-salva så vetekatten om jag har lust med detta. Jag litar på min bm så jag hoppas ju på att hon är duktig på det.Hur tas den ut då, skär dom upp då och tar ut den?P-ring har jag provat oxå, men min sambo kände den och gillade inte att det var nåt mer där inne, och jag hade svårt att få dit den, kändes som den inte satt där den skulle, var hos bm som kollade om den var rätt och det var den.
    När staven tas ut så gör man ett litet snitt och drar ut den. Det känns, men det gör inte direkt ont.
Svar på tråden P-Stav, era erfarenheter och för och nackdelar