Inlägg från: Miamaria8181 |Visa alla inlägg
  • Miamaria8181

BF 13 jan fler? Del 3

Jag tycker jag känner Hanna ganska bra, men visst tar jag fel ibland på hennes skrik. För det mesta blir hon lugn av rörelse och sång. Jag brukar vagga henne i famnen samtidigt som jag sjunger. Sången om tio indianer verkar funka bäst hittills :) Ni vet... "En å två å tre indianer, fyra, fem å sex indianer, sju å åtta å nio indianer, tio små indianer." Hon brukar nästan alltid bli tyst då.

Jag har upptäckt en stor nackdel med att få barn på vintern jämfört med vår/sommar. Det går bra mycket mer sjukdomar nu än på sommaren. Här i stan cirkulerar RS-virus, magsjuka m.m. Vi har blivit sjuka med något virus som sätter sig på halsen med hosta som följd. Jag hoppas verkligen att det inte är RS-viruset. Julia (dotter på ett år och snart nio månader) är ordentligt hostig och natten till i dag hade hon 40 graders feber. Även Hanna har hosta som sitter djupt i bröstet... Känns inte alls bra när hon är så liten. Det är bara att hoppas att hon inte blir värre.

Har ni klarat er från sjukdomar?

• Miamaria8181

Lustigt att Filemon somnar av låtsassnarkning, ska tipsa min sambo om det och se om det fungerar på Hanna också.

När jag var till BVC med Hanna i torsdags var hon 58 cm lång och väde 4700 g.

Ska gå och sova nu då jag har fått sova dåligt de senaste nätterna eftersom jag varit ensam med två sjuka barn. Natten till i dag var jag vaken mellan ett och halv sex... När den ena sov var den andra vaken och tvärtom.

• Miamaria8181

Vinga84: Ja, jag tror att jag har bra med mat än så länge i alla fall :) Hanna äter varannan timme när hon är vaken. Natten brukar det variera lite på.

Med Julia hade jag inte tillräckligt med mat efter några månader och då fick vi komplettera med ersättning någon gång per dag. Jag gick ner i vikt väldigt snabbt efter förlossningen och hade helt enkelt inte så mycket reserver att ta av. Så mitt tips när det gäller att gå ner i vikt efter graviditeten är att ta det lugnt i början. Jag gick ner alldeles för mycket (även fast jag itne gjorde nåt för att gå ner i vikt) och orkade till slut inte göra så mycket. Det var inte så lätt att gå upp i vikt heller så länge jag ammade. Till slut vägde jag 50 kg och jag är 172 cm lång. Det var lite för lite för att jag skulle orka fungera på bästa sätt. Eftersom det är tätt mellan våra barn hann jag heller inte gå upp så mycket mer i vikt när jag väl slutade amma så trots att jag inte har tappat alla graviditetskilon är jag redan på min normalvikt. Än så länge har jag bra med mat men jag går hela tiden och tror att Hanna så småning om kommer behöva få extra ersättning för att jag inte har tillräckligt.

• Miamaria8181

Vi testade magdropparna från semper men för oss hjälpte de inte. Problemet för Hanna är/har varit att hon sväljer luft som hon sen inte får upp. Mot detta fungerar minifom bäst för oss. Tidigare har vi gett minifom vid varje amning men nu skippar vi det på natten och det fungerar bra ändå.

Hur mycket gör era barn? Hanna ler ordentligt, följer med blicken, "småpratar" en del, håller huvudet själv och har vänt sig ett par gånger från mage till rygg. Jag önskar nästan att hon var så där liten och inte gjordet nåt annat än att bara vara lite längre. Tycker precis som med Julia att den tiden försvinner alldeles för fort.

Julia var väldigt tidig motoriskt och det är först nu som hon börjar prata lite mer och hon är snart två år (i slutet av maj). Det är så kul att förstå vad hon säger och inte bara vad hon menar. Hoppas Hanna börjar prata lite tidigare än Julia :) Det blir enklare då!

Hanna har bara lite hosta kvar nu så jag hoppas den är borta helt snart. Nu hostar hon i alla fall inte så där mycket så att man tror att hon knappt får luft. Julia är dock fortfarande ordentligt snorig. Hon har varit för sjuk för att gå på dagis sedan lördag för en vecka sedan och det verkar inte som att hon kommer kunna gå på dagis den här veckan heller. Det kanske är lika bra eftersom det förekommer en hel del baciller och virus bland alla dagisbarn. Hur skulle ni ha gjort om ni hade fler barn, skulle ni låta dem gå kvar på dagis även fast det finns stor risk att de drar hem sjukdomar, t ex RS-virus? Vi har funderat en del på det och kommit fram till att det vore en för stor förändring för Julia (som fullkomligt älskar dagis) att inte låta henne fortsätta vara där. Vi får hålla tummarna att hon inte drar hem nå mer sjukdomar medan Hanna är liten.

Ha en bra dag!

• Miamaria8181

Hinner inte skriva så mycket nu men jag tänkte bara rekomendera bärsjal. Det är jättemysigt och mycket skönare för ryggen än bärsele. Det finns sidor på nätet med instruktioner för hur man knyter. Har bara varit in på ett par så det finns säkert fler sidor som är bättre. Jag tror adresserna var : sjalbarn.se, barabarn.se. Lycka till!

• Miamaria8181

Jättesvårt att säga när mensen kommer tillbaka. Med Julia fick jag tillbaka den efter ca sju månader, fast det är nog inget som säger att det kommer ta lika lång tid den här gången. Man vet ju inte hur lång tid det tar och kom i håg att amning inte är 100% skydd mot graviditet. Jag vet flera som har helammat och blivit gravida.

Tyvärr har avslaget inte upphört än, höll på länge med Julia också. Vid den här förlossningen fanns det lite rester av fosterhinna och moderkaka kvar i livmodern (jag fick äta tabletter som gjorde eftervärkarna väldigt besvärliga) och jag vet inte om det kan påverka avslagstiden. Tycker dock att det borde upphöra helt snart!

Har ni börjat tappa hår än? När man blir gravid blir håret ofta tjockare och sen efter graviditeten återgår det till normal tjocklek och det innebär ju att man tappar extra mycket hår. Jag trodde jag skulle bli flint när Julia var några månader. Än har jag inte märkt av något större håravfall efter denna graviditet. Jag hoppas att jag får behålla mitt lite tjockare hår.

• Miamaria8181

Vad gäller sex så tycker jag det känns som vanligt (vi har i och för sig vara haft sex en gång för tre veckor sedan eftersom jag är helt osugen på det). Jag kommer sätta in spiral eftersom man inte kan äta vanliga p-piller när man ammar. Man kan äta minipiller men då måste man ta dem med exakt 24 timmars mellanrum och det kommer inte att fungera. Det jag står och väger mellan är om vi ska våga ha kopparspiral eller ta det lite mer säkra alternativet med hormonspiral. Min sambo är gjord under tiden hans mamma hade kopparspiral och det har visat sig att jag blir gravid väldigt lätt.

Barn kan ju bli griniga om det är mycket nya intryck och att det händer mycket, det kanske var det som hände i helgen.

• Miamaria8181

Hormonspiral innehåller samma hormoner som minipiller och kopparspiral är helt enkelt gjord av koppar. Minns inte om det blir någon kemisk reaktion med kopparen som gör att man inte ska bli gravid eller om det helt enkelt är ett främmande föremål så att kroppen tror att man är gravid och därför inte får ägglossning. Ska fråga lite mer på efterkontrollen.

Sätter man inte en spiral så tar man ut den när man vill bli gravid igen. Jag har inte tänkt bli gravid igen, i alla fall inte på många år. Därför har jag tänkt att spiral passar mig. Kopparspiralen är gratis men då har jag hört att man kan blöda mer än vanligt. Hormonspiralen kostar ca 1000 kr men då slipper en del blödningar helt under tiden den sitter kvar. Jag har inte heller mått så jättebra av hormoner, men jag har aldrig testat minipiller som bara innehåller ett hormon och inte flera som p-piller gör.

HelenG: Känns det inte konstigt att ha sex med en pessar? Sitter den inte i vägen? Jag har för mig att man måste ha spermiedödande medel tillsammans med en pessar för att det ska vara säkert, eller har jag fel?

Ska ta och kolla upp alternativen noga innan jag bestämmer mig helt. Har ju hört att det inte är jätteskönt att sätta in en spiral...

• Miamaria8181

Är det någon mer än jag som inte blivit av med avslaget än?! Det har varit i stort sett borta säkert fem gånger men sen tar det ny fart och då blöder det ordentligt. Vill slippa detta nu!!

Har någon av er fått mjölkstockning? Jag tror att jag har det nu. Har väldigt ont i ena bröstet, nästan i armhålan, sedan i förrgår. I går hade jag dessutom lite feber hela dagen. Har någon nåt bra tips om hur det försvinner? Jag har försökt med varma bad och duschar och sen amning direkt efter. Har även försökt mjölka ur själv, men det släpper inte.

Vår bvc-sköterska har också sagt att man kan misstolka signaler och därmed ge barnen för mycket mat. Hon har också sagt att barnen kan visa samma signaler när de är hungriga som när de har ont i magen eftersom de själva inte förstår skillnaden. När Hanna ofta hade ont i magen testade jag att amma henne mer sällan och inte alltid när hon ville äta och då tyckte jag att det blev lite bättre.

Nu har Julia fipplat med datorn... Ska sluta skriva nu och ställa tillbaka inställningarna i stället.

Svar på tråden BF 13 jan fler? Del 3