• Sweetie

Blodbyte pga gulsot...

När min lilla kille bara va några timmar gammal så fick vi veta att han hade gulsot.. Han fick därför "sola". Nya prover togs med jämna mellanrum och när han va 8 timmar fick vi beskedet att vi skulle till Linköpings universitetssjukhus för att han va tvungen att byta blod pga att *bilirubin värdet eskalerade. (*gallfärgämnet som gör att man ser gul ut när man har gulsot)

Detta har inte pga RH negativ att göra alls.. utan att jag är blodgrupp O positiv och min son har blodgrupp A negativ.. Jag hade bildat antikroppar mot honom i magen troligen pga mitt missfall som jag hade i april 2004.

Någon som varit med om samma?! Det är rätt ovanligt! Bara 0,2% som råkar ut för detta...

Kramizz
    Sweetie

• Svar på tråden Blodbyte pga gulsot...
  • maryflary

min sambos kusin fick sitt andra barn alldeles nyss å de ligger kvar på sjukhuset fortfarande för att de var tvungna att göra ett blodbyte. om jag har förstått det rätt när svärmor berättade så var det av samma anledning som för dig. allt gick tydligen bra som tur var för de ska få åka hem snart. hoppas din lilla bebis oxå mår bra!

• 1973

Våra son hade också gulsot när han föddes och som du hade jag bildat antikroppar mot honom. Men vi hade tur och efter mycket solande, vi låg kvar på BB i 8 dagar, så behövdes inget blodbyte!
    Hoppas att allt går bra!

• Tulsa

Iom att du och din son har olika RH-värden - Han blodgrupp A men RH-negativ och du blodgrupp O men RH-positiv.

Troligen var det samma sak förra graviditeten, kanske till och med därför du fick missfall då.
    När man föder ett barn med annan RH-status så får man en spruta för att man inte ska bli imun mot kommande barn, eftersom man efter ditt missfall inte vetat om detta så har du heller inte fått den sprutan och därför bildat antikroppar mot ditt barn - antikroppar som gått över till ditt barn och angriper.

Skönt iaf att ni nu vet om det så du kan få all hjälp du kan få inför ett framtida barn.

• Sweetie

Tulsa: Det har inte med RH-status att göra i vårt fall! Det är det som är grejen.. Det va därför det inte va så vanligt med vårt fall ..endast 0,2% som drabbas och dom är inte riktigt 100 på varför... men dom frågade om jag varit gravid innan.. Berättade då om mitt senaste mf som jag hade i april 2004.. Då sa dom att det kunde va pga det, men dte va inte helt säkert...
    Men just blodbyte när det är pga RH-status är ju vanligt...

Nåja..

DAx att mata prinsen...

KRamizzz

• Lilla K

Det är väl bara om mamman är RH-neg och barnet RH-pos man får sprutan? Eller gäller det omvänt också?

I vilket fall som helst, när vi låg på Neo var det en mamma där med sin son, och de skulle ev genomföra blodbyte pga immunisering (som inte hade med RH-status att göra, utan som hon kallade det, en "kusin" till RH-immunisering). I deras fall räckte det med solning ca 2 dygn.

Hon hade fått mycket info och läst på mycket, och kände sig inte oroad inför ett ev blodbyte.

• Sweetie

Lilla K: Immunisering heter det ja!! *slår mig i pannan* hJa ar ju fortfarande gröt i hjärnan så man skriver och förklarar som en kråka..

Dom testade med solning först på vår lilla kille och detta va på natten, han är född 17:29 på fredagen den 29:e.. men bilirubinvärdet fortsatte öka.. När som är några dagar så är det ok med det värdet han hade.. Men inte när dom bara är några timmar gammal.. DOm avvaktade tills på förmiddagen, men när dom fick svaret på det nya testet så beställde dom en ambulans till Linköpings univeritetsjukhus direkt.. Så kl. 13 på lördagen den 30:e så åkte han med en sköterska från NEO till Linköping.. En halvtimme senare åkte jag och sambon..

Han solade när vi kom fram, fick blodet bytt vid kl.15, sen solade han i 2 dagar till... Som tur väl va så räckte det med ett blodbyte.. För ju äldre dom blir, om det så är i timmar så höjs "ribban" för gränsen till blodbyte.. VIlket kändes underbart!

Infon vi fick på Ryhov innan vi åkte va kass....
    Men infon vi fick sen i Linköping..Kan bara säga att dom är helt underbara på intensiv avd. !!!! * ger dom ett fång rosor*
    För dom är sker iallafall ett blodbyte i veckan där.. RH-status fall då..
    Så man kände sig trygg!

SKönt att han inte får några men av detta! Han är en lycklig bebis nu som äter, sover och skiter bara...

Nä.. nu ska jag snusa på sonen...

TAck för att ni tar er tid att svara!

Kramizzz

• Lilla K

Dåligt att ni inte fick bra info, det är ju så himla viktigt! Annars oroar man ju sig massa i onödan, det är ju bättre att informera ordentligt och lugna föräldrarna.

Ge sonen en kram från mig!

• corvett

hej jag läste om detta med blod byte jag har varitmed om samma när min pojke födes så blev det blodbyte o när jag frågade varför det blir så så fick jag till svar att det är dom som har haft missfall som råkar ut för att få barn med så högt billurubin så att det blir blodbyte,sen närjag fick mitt andra barn så var det nära att det skulle bli blodbyte på honom med men som tur va så gick det aldrig så långt men då började jag o fundera kan jag ha haft missfall igen då eftersom det höll på att bli blodbyte,ja jag vet inte än idag

• silverlök

Jag är blodbytt tre!!! gånger vid födseln pga gulsot (1970).

• syster mini

Det finns flera olika immuniseringar mot olika faktorer i blodet, en del mycket ovanliga. Immuniseringen uppstår när kroppen får för sig att det är en infektion den bär på och inte ett barn kan man väl säga, normalt så slår kroppens försvar till mot främmande föremål.

AB0-immunisering är vanligast efter RhD. Om t.ex. mamman är 0+ och barnet A eller B så kan det bli en immunisering som visar sig som gulsot, det är inte allvarligt på samma sätt som en D-immunisering men gulsot kan ju vara allvarligt i sig.

När det gäller RhD så är det om mamman är neg och barnet pos som det kan bli immunisering.

Svar på tråden Blodbyte pga gulsot...