• Sweetie

Blodbyte pga gulsot...

När min lilla kille bara va några timmar gammal så fick vi veta att han hade gulsot.. Han fick därför "sola". Nya prover togs med jämna mellanrum och när han va 8 timmar fick vi beskedet att vi skulle till Linköpings universitetssjukhus för att han va tvungen att byta blod pga att *bilirubin värdet eskalerade. (*gallfärgämnet som gör att man ser gul ut när man har gulsot)

Detta har inte pga RH negativ att göra alls.. utan att jag är blodgrupp O positiv och min son har blodgrupp A negativ.. Jag hade bildat antikroppar mot honom i magen troligen pga mitt missfall som jag hade i april 2004.

Någon som varit med om samma?! Det är rätt ovanligt! Bara 0,2% som råkar ut för detta...

Kramizz
    Sweetie

• Svar på tråden Blodbyte pga gulsot...
  • Sweetie

Tulsa: Det har inte med RH-status att göra i vårt fall! Det är det som är grejen.. Det va därför det inte va så vanligt med vårt fall ..endast 0,2% som drabbas och dom är inte riktigt 100 på varför... men dom frågade om jag varit gravid innan.. Berättade då om mitt senaste mf som jag hade i april 2004.. Då sa dom att det kunde va pga det, men dte va inte helt säkert...
    Men just blodbyte när det är pga RH-status är ju vanligt...

Nåja..

DAx att mata prinsen...

KRamizzz

• Sweetie

Lilla K: Immunisering heter det ja!! *slår mig i pannan* hJa ar ju fortfarande gröt i hjärnan så man skriver och förklarar som en kråka..

Dom testade med solning först på vår lilla kille och detta va på natten, han är född 17:29 på fredagen den 29:e.. men bilirubinvärdet fortsatte öka.. När som är några dagar så är det ok med det värdet han hade.. Men inte när dom bara är några timmar gammal.. DOm avvaktade tills på förmiddagen, men när dom fick svaret på det nya testet så beställde dom en ambulans till Linköpings univeritetsjukhus direkt.. Så kl. 13 på lördagen den 30:e så åkte han med en sköterska från NEO till Linköping.. En halvtimme senare åkte jag och sambon..

Han solade när vi kom fram, fick blodet bytt vid kl.15, sen solade han i 2 dagar till... Som tur väl va så räckte det med ett blodbyte.. För ju äldre dom blir, om det så är i timmar så höjs "ribban" för gränsen till blodbyte.. VIlket kändes underbart!

Infon vi fick på Ryhov innan vi åkte va kass....
    Men infon vi fick sen i Linköping..Kan bara säga att dom är helt underbara på intensiv avd. !!!! * ger dom ett fång rosor*
    För dom är sker iallafall ett blodbyte i veckan där.. RH-status fall då..
    Så man kände sig trygg!

SKönt att han inte får några men av detta! Han är en lycklig bebis nu som äter, sover och skiter bara...

Nä.. nu ska jag snusa på sonen...

TAck för att ni tar er tid att svara!

Kramizzz

Svar på tråden Blodbyte pga gulsot...