• Kebnekaisa

Lista: På hur ni behandlar hudåkomman/eksemet! (Barn och vuxna!)

Lista:

Vad använder ni för salvor?

Vad har ni använt för salvor, men slutat med, då det inte fungerat?

Hur ser eksemet/eller hud-åkomman ut, ungefär?

Vad "för" ni för diet?

Har ni någon diagnos för hud-åkomman?

Någon annan behandling ni tycker fungerar?

• Svar på tråden Lista: På hur ni behandlar hudåkomman/eksemet! (Barn och vuxna!)
  • Kebnekaisa

Svarar själv.

För min dotters del.

Propyless, Propylenglykol 20%, Repair Locobase (då och då!), Elocon (ytterst sporadiskt!)

Hur ser eksemet/eller hud-åkomman ut, ungefär? Torr, lite sprickig hud.
    Men MYCKET har blivit bättre. Och problemen med stjärten har försvunnit helt sen vi slutat med blöjan.

Vad "för" ni för diet? Ingen speciell..

Har ni någon diagnos för hud-åkomman? Atopiskt eksem.

Någon annan behandling ni tycker fungerar? Allt har faktiskt blivit mycket bättre sen vi slutade med blöjan. Ehh, kroppseksemet också faktiskt, men det beror väl på andra saker än blöja.
    Blir alltid bättre till sommaren.

• lurv

Lista:

Vad använder ni för salvor? Mildison, Locoid och Miniderm

Vad har ni använt för salvor, men slutat med, då det inte fungerat? Canoderm

Hur ser eksemet/eller hud-åkomman ut, ungefär? Små runda fjälliga utstående fläckar

Vad "för" ni för diet? Äggfri eftersom Kotte är allergisk, dessutom så undviker vi "irritanter typ tomat, morot, kiwi och citrusfrukter

Har ni någon diagnos för hud-åkomman? Äggallergi

Någon annan behandling ni tycker fungerar? Kotte badar varje kväll med Aco dusch och badolja, vi har dock tredubblat doseringen på oljan.

• Kebnekaisa

För egen del.

Vad använder ni för salvor? Propyless, nu. (det senaste, Mycket bra!). Canoderm till kroppen. Repair Locobase. Idomin.

Vad har ni använt för salvor, men slutat med, då det inte fungerat? Senaste åkomman: Bort med cortisonet, cortymyken, Microciden. Propylessen fungerar!!!

Som små finngrejer, i ett utslag nedanför munnen. (Ett utslag endast nedanför ena sidan) Kombinerat som ett eksemutseende, omväxlande torrt varvat med fett. Helkonstigt!

Vad "för" ni för diet?
    Hart att lite laktosdiet kanske kan vara bra för åkomman.
    Tarmfunktionen är himla viktig.

Njae, den var helkonstig det där senaste utslaget, kring mun, kanske Perioral Dermatit, om jag luskat rätt på nätet.

Solen som kommer nu, verkar i vanlig ordning "göra sitt till"!

• jojjo113

Mina svar:

Vad använder ni för salvor? Miniderm (men ska sluta med den då jag inte tycker den hjälper) mildison (men VÄLDIGT sällan, tycker inte om cortison)

Vad har ni använt för salvor, men slutat med, då det inte fungerat? Miniderm...

Hur ser eksemet/eller hud-åkomman ut, ungefär? Prickigt, fläckvis, sprickig hud

Vad "för" ni för diet? Ingen speciell för eksemet ännu, men ger vegetariskt, nästan inga mejeri- eller ägg produkter..

Har ni någon diagnos för hud-åkomman? Atopiskt eksem

Någon annan behandling ni tycker fungerar? Har fått tips på ringblommsalva som jag ska prova och även propyless..

• Mammatilltretroll

Mjukgörande: Eilas Naturella hudlotion/kräm för att hålla huden mjuk o fin
    Kortison: mildison samt locoid vid behov

Propyless, Essex, Miniderm, Canoderm, Propylenglycol i essex...
    Min hud blev bara beroende och i långa loppet torrare och tråkigare!!
    Har använt dessa i 21 år innan jag hittade Eilas krämer som fungerar o inte innhåller massa kemikalier som gör huden beroende av krämen..

typiska atopiska eksem med koncentration i böjveck

Vad "för" ni för diet?
    I 21 års tid har alla allergitester visat negativt! För 6 månader sen såg jag mitt sista hopp hos en hälsopedagog och ´näringsfysiolog (alt. medicin).
    Efter ett långt besök med många frågor och titt på mina slemhinnor konstaterar han att jag inte tål mjölkprotein, soja, vete, ägg, fisk..
    När jag nu utesluter dessa saker förbättras mina eksem med ca 70%.

Eksem

Jag rekommenderar varmt att våga prova annat än mjukgörande krämer på recept!
    Eilas Naturella Hudkräm är underbar!
    Ljumma bad med hudvårdsoljan från Minimundus alt Olivolja - inte för varma bad!!
    Sök alternativ hjälp! Om inte jag skulle gjort det skulle jag aldrig fått veta att jag är allergisk mot alla dessa saker och mina eksem skulle vara hemska fortfarande!

Gillar även ringblomssalva som är läkande om eksemen inte blossat upp så mycket.. för då är det enda som hjälper mig iaf kortison..

• Stora

Lista:
    Vad använder ni för salvor? Miniderm, Hydrocortison och Locobase repair (Ella) Diprosalic (jag)
    Vad har ni använt för salvor, men slutat med, då det inte fungerat?-
    Hur ser eksemet/eller hud-åkomman ut, ungefär? Torra fläckar framförallt i vecken men också på vader,underarmar (Ella) Torra flagiga fläckar i hårbotten (jag)
    Vad "för" ni för diet? -
    jag har seboré exem i hårbotten,. Ella har ingen diagnos
    Någon annan behandling ni tycker fungerar?-

• linduspindus

Hej!
    Jag har haft eksem hela mitt liv (atopiska eksem) och har provat allt!
    För några år sen fann jag krämen Monilen (finns på apoteket) och det hjälper mig massor!!!
    Är endast mjukgörande! Man ska ju inte ha så mycket cortison om man klarar sig utan!
    testa den!!!

• Kebnekaisa

Tack för tipset linduspindus.
    Stora, jag köpte hårbotten gel, att droppa i hårbotten, på Apoteket.
    Gud,vad bra det var!!!
    Men jag har också varit så känslig mot alla de där svamp-/seboré-/eksem- schampona.

• jojjo113

Hej!

Jag har börjat använda ringblommsalva till mitt barn med atopiskt eksem och redan efter två dagar märker jag skillnad..

Ett litet tips om någon vill prova..

• Katarinab

Miniderm, Mildison

Locobase

torra röda fläckar främst på armbåge

Vad "för" ni för diet?
    Nu har exsemen peppar peppar försvunnit men åt tidigare mjölkfritt

Nej, har dock allergitestat

• jojjo113

Clara-- var köper du Eilas Naturella hudlotion/kräm?

Intresserad avv att testa något nytt då mina salvor inte fungerar längre...

Svar på tråden Lista: På hur ni behandlar hudåkomman/eksemet! (Barn och vuxna!)