Inlägg från: Rusty |Visa alla inlägg
  • Rusty

kan man känna sig kränkt?

Glädje är ett substantiv. Glad är ett adjektiv.

Och det är klart att man kan känna sig kränkt utan att resten av världen tycker att man har blivit det. Jag kan också känna mig lurad utan att någon har försökt lura mig.

Att man känner sig kränkt eller lurad "bestämmer man över" själv. Ingen kan ju komma och säga åt mig vad jag känner och inte. Men ÄR man för den sakens skull kränkt? Det kan diskuteras. Det varierar ju så mellan olika personer och tidsåldrar och kulturer vad som betraktas som en kränkning så det är svårt att komma till nån absolut slutsats. Det måste bedömas från fall till fall.

• Rusty

Nu tycker jag att ni blandar ihop det lite... Man kan känna glädje (substantiv). Då är man glad (adjektiv). Det är ju bara olika sätt att säga samma sak på och bägge går lika bra.

Men det är ju en helt annan sak än det TS frågar efter. Där handlar det om hur orden uppfattas och är laddade och det kan vara subjektivt. Om jag känner mig snygg och alla-i-hela-världen tycker att jag är ful, är jag snygg eller ful då? Vem bestämmer det? Och oavsett vad svaret på den frågan är så _känner jag mig_ fortfarande snygg, det ändras ju inte nödvändigtvis för att alla andra tycker nåt annat.

• Rusty
    Glass skrev 2008-02-16 12:40:49 följande:
    Rysty, min uppfattning är att ts vill diskutera om man kan känna sig kränkt, eller om man blir kränkt och då känner sig ledsen.Alltså kan man känna sig kränkt, rent grammatiskt sett?
    Ja det kan man. Om man tycker att man utsatts för en kränkning då känner man sig kränkt och det är oberoende av både ordklasser och andras uppfattning.

Kränkt är ett adjektiv, såna kan man både känna sig och vara (känna sig smutsig, vara glad etc). Substantiv kan man ibland känna (smärta, glädje etc).
  • Rusty

Självklart kan man känna sig som adjektiv! Jag kan känna mig smutsig, snygg, lång, kort, tjock, ful och korkad. Adjektiv allihop.

• Rusty
    Glass skrev 2008-02-16 12:56:32 följande:
    visa mig gärna källor
    Du vill ha nån slags bevis för att det är grammatiskt korrekt att sätta ett adjektiv efter "känna sig"?
Svar på tråden kan man känna sig kränkt?