• inoka

Vad e de som e svenskt-

Destined star: Håller med dej!! Här är likadant. Jag kom hit när jag var 24 dagar och jag är lika svensk som den svenskaskte svensson :)
    Sen är jag en oerhört löjlig öbo som håller stenhårt på att man inte är en äkta öbo förens man bott här över 3 generationer *S* så min man kommer ju alltid vara en "tjötte" men det är ju en HELT annan sak *S*

• inoka

Det finns en händelse där jag verkligen inte kännt mej som om jag hörde hemma i Sverige fastän hjärnan sa att jag skulle skita i det så sved det i hjärtat...
    En anhörig till en av våra boende stod med sina syskon ute i vårt kök och när jag kom så la han armen käckt omkring mej och sa högt att
    - Ja här har vi Micaela
    Hon har 2 barn med sin svenska pojkvänn
    Vadå svenska pojkvänn?? Jag var väl lika svensk jag..
    Så för en gångs skull gav jag svar på tal och svara rätt elakt att
    Jag är väl lika svensk som du och för det andra är det min man...
    Då rodna han rätt ordenligt. Och han visste att jag var adopterad för han känner tyvärr mina föräldrar lite och han har varit pastor här ute.
    Jag möter en hel del sånt på boendet med äldre anhöriga.
    Precis som om jag inte kan lika mkt bara för jag är mörk och mindre inteligent..
    En dam frågade till och med en jobbarkompis om jag kunde köra "mamma i rullstolen" och om jag kunde byta blöjor på mamman...
    Så ibland blir man lite idiotförklarad och det är inte alltid lätt att bara skaka av sig och glömma kommentarerna.

• inoka

JJag vet inte om det finns mer fördomar ute på en liten ö. I alla fall de äldre har svårt att hålla kommentarerna inombords. Jag är rätt tuff av mej och tar inte åt mej så jätte mkt men när det är ngt jag möter bland anhöriga på jobbet blir det lite jobbigt ibland för trots man vet att man är lika bra som ngn annan som jobbar där och att jag endå har jobbat där i 13 år så får man en släng av dåligt självförtroende och när ngn går bort och en ny flyttar in undrar man alltid hur denna nya anhörig ska vara. Och så ska det inte va tycker jag.
    De gamla som bor där är underbara. För dem är jag "den lilla söta" och jag är alltid snällast och sååå duktigt för att vara så ung..*S* och egentligen är det ju det viktigaste..att de tycker jag gör ett bra jobb.
    Men som du säger vietnammamma att man får dåligt bemötande för man är överviktig..det är lika hemskt och lika fel. Kompisen till mej är lite rund och sånt som hon hör och bemötandet mot henne gör att det vrider sig i kroppen på mej.

Svar på tråden Vad e de som e svenskt-