• Henke Mammas älsklig

Vad e de som e svenskt-

E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...

• Svar på tråden Vad e de som e svenskt-
  • Henke Mammas älsklig
    alvosk skrev 2008-02-17 13:33:03 följande:
    Svensk e man om man kommer från svergie i många generationer tillbaka. Kan alla svenska ord mm. Om man e vit som svenskar är.
    Så det är altså hudfärgen som gör dig svensk? Underförstått då att varken jag eller mitt barn är svenskt?.. Jag undrar hur du motiverar det? När vi båda levt hela våra liv i sveriger, haft svenska som modersmål, följt svenska regler och lagar.. Att Sveriger är det ända land vi känner till gör inte det oss till svenskar? Vill gjärna veta hur du resonerar..
  • Henke Mammas älsklig
    Bemma skrev 2008-02-17 16:33:38 följande:
    Fyyy vad tråkigt det är att allt jämt måste in i fack!Svensk är den som svensk vill vara!Men det är ju skittråkigt att "bara" vara svensk! Alla är så mycket mer än det! Vilken tillgång att vara född i jugoslavien, uppvuxen i Kina och bosatt i Sverige. Då har man så mycket mer som man "kan" (kanske språk) och som man kan relatera till! Tufft tycker jag!!Men först och främst är vi alla människor...det är det som förenar oss! Vem bryr sig vad vi "är" i övrigt?? Viktigast är att ha respekt för andra människor och att vara ödmjuk inför sådant som inte är "vi"!!
    Kanske hade jag inte frågat efter dessa fack från början om jag inte hade fått det tillbackaslängt helatiden. Visst kan jag hålla med dig i stora drag. Det bode inte spela någon roll. Men endå efrågastes de.. Varför?
  • mammatillvictor

Måste fråga, om man är från te x Estland, då är man kanske vit och blond och blåögd, kasnke bott i Sverige i många år, kan svenska flytande, kan "alla ord", är denna person mer svensk än min pappa som är född i Sverige av svenska föräldrar och pratar svenska flytande och också kan alla ord men har svart hår?!

• mammatillvictor
    Bemma skrev 2008-02-17 16:33:38 följande:
    Fyyy vad tråkigt det är att allt jämt måste in i fack!Svensk är den som svensk vill vara!Men det är ju skittråkigt att "bara" vara svensk! Alla är så mycket mer än det! Vilken tillgång att vara född i jugoslavien, uppvuxen i Kina och bosatt i Sverige. Då har man så mycket mer som man "kan" (kanske språk) och som man kan relatera till! Tufft tycker jag!!Men först och främst är vi alla människor...det är det som förenar oss! Vem bryr sig vad vi "är" i övrigt?? Viktigast är att ha respekt för andra människor och att vara ödmjuk inför sådant som inte är "vi"!!
    Håller helt med dig Bemma! Det verkar som att är man svensk så är det så bra och fint, varför då? Är det så viktigt att eftersträva egentligen. När jag säger att jag känner mig väldigt svensk när jag är utomlands vet jag inte om det är positivt eller negativt egentligen, det är liksom bara så Men med mitt temperament och annat så kommer nog det sydamerikanska arvet fram mer
  • Tota

Har också fått det här slängt tillbaka på mig hela min uppväxt. Mitt standardsvar är att jag är svensk pga mitt svenska medborgarskap men en sak ska jag säga...

jag ger aldrig de svaren som den som frågar vill höra

många frågar, inte för att de uppriktigt är intresserade av vem jag är, utan för att de vill att jag ska hålla med dem, de vill bli strykta medhårs, men det vill jag inte göra :)

verkligheten är komplicerad, jag är en komplicerad varelse, världen är en komplicerad plats

• Thalis
    Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-16 00:01:35 följande:
    E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...
    Du är det du känner dig som!!
    Låt aldrig någon tala om för dig vem eller vad du är!!
    Bara du kan och har rätt att definera dig själv!!!!
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Sockerpiller
    Svensk e man om man kommer från svergie i många generationer tillbaka. Kan alla svenska ord mm. Om man e vit som svenskar är.
    Ha ha ha! Ja... för detta kan väl inte vara annat än ett skämt?!
  • Destined star

ursäkta mig men det där var nog det mest dummaste jag läst på länge...... jag har alltid sett mig själv som svensk på alla sätt o vis..känner liksom inte till nåt annat.... det har hänt att nån skrikit svartskalle till mig men mina kompisar har blivit arga o jag själv har inte fattat att det varit mig de skrikit åt ser inte mig själv som svartskalle...utan jag är jag..

• inoka

Destined star: Håller med dej!! Här är likadant. Jag kom hit när jag var 24 dagar och jag är lika svensk som den svenskaskte svensson :)
    Sen är jag en oerhört löjlig öbo som håller stenhårt på att man inte är en äkta öbo förens man bott här över 3 generationer *S* så min man kommer ju alltid vara en "tjötte" men det är ju en HELT annan sak *S*

• alvosk

Varför frågar du ts om du bara vill att alla ska säga det du vill höra??? ne givetvis var jag inte allvarig men de e vell så många svenskar ser på saken, blir bara så trött på trådstartare som bara klarar av "snälla" svar.

Svar på tråden Vad e de som e svenskt-