• sunsed1

SPRINGMASK i dagis - några med erfarenhet av det?

Min dotter skulle på dagiset idag men vi vände i dörren och gick hem! På tavlan stod det Vi har mask! Vad har ni andra för erfarenheter av det? Hur hanterade ni när ert barn hade det?

Lyckligtvis har hon inte haft några symptom än. Men alla andra var kvar på dagis så hon var lite ledsen att inte få vara med. (även barn med hemmavarande mammor var där)

Vad vet ni om springmasken? Några erfarenheter? Fick barnet vara på dagis då? och vad gjorde de på dagiset för att få bukt med masken på avdelningen?

tack för alla svar

• Svar på tråden SPRINGMASK i dagis - några med erfarenhet av det?
  • Majras

Vår son hade springmask för ett tag sedan. Vi behandlade med ett receptfritt medel från apoteket, kommer inte ihåg vad det heter just nu. Men rött och flytande var det iaf. Ja, barnet var på dagis, men man måste ju vara extra noga med handhygienen efter varje toabesök. Efter att han druckit den röda sörjan vart han bra på någon dag och sen ska man upprepa det igen efter 14 dagar.
    Får en det ska helst hela familjen behandlas, men vi gjorde bara på sonen.

• This is me

På sonens dagis har de jätte problem men springmask, de blir inte av med den!! Jag har lämnat sonen ändå (då har jag jobbat) men nu är jag hemma och väntar på att vårt 2:a barn ska titta ut. Och jag skulle lämna honom även om det kom tillbaka igen. Sonen har klarat sig ALLA gånger de haft det!!

Men man måste vara duktig med handhygien och på sonens dagis har de tagit bort alla handdukar. Är ju inge farligt bara fruktansvärt äckligt!!

• Suskiv

Vi blev smittade hela familjen. Är inget farligt, Man får äta receptrfri medicin i två omgångar och tvätta sängkläder och underkläder. Inga maskar efter den behandlingen.

• Polgara

Min granne har det nu och dom blir inte av med det och jag lovar fy f*n vad hon tvättar och skurar´men inget hjälper! Lider så med dom. Misstänker att de fått det från förskolan ja...

Har själv aldrig haft någon form av parasit så  jag har inte så mycket att komma med.

• sunsed1

Tack för era svar, vi är symptomfria. hurra! Vet det inte är farligt, bara jobbigt.

På tjejens dagis har de det lite si så där med personlig hygien. Då barnen bland annat brukar byta eller gömma handdukar till varandra. Har även läst att man kan få masken av förorenat mat, dåligt handhygien och även husdamm! (konstigt) Fröken sa även att det räcker de tar på varandras saker och nån råkar ha lite ägg bakom naglarna så wips smittas det.

Låter hemskt, hoppas plågan försvinner under sportlovet därifrån.

• mludvigs

Det har gått på vårat dagis oxå nån gång men jag tror det har varit någon som fått det någon annastans för det har bara varit någon enstaka som fått det. På vårat dagis är det noga med hygienen osv så jag tror det har hjälpt. Barnen använder bara flytande tvål och pappershanddukar (personalen har en varsin egen vanlig handduk som hänger så högt att barnen ej når).

Men sen är det ju så att om någon har det, kliar sig där bak, får ägg under naglarna så sprids det väldigt enkelt....

Har ingen koll på hur lång tid ett 'utbrott' kan tänkas vara men informatioen har nog stått ett par veckor på tavlan de 2 ggr det har gått hos oss.

• Champis

På vårt dagis gjorde vi en genesam kur. vi fick order om att alla barn skulle ha maskmedlet samma dag - en fredag. Under helgen var det storstädning. två veckor senare gjordes den uppföljande behandlingen. Ny storstädning tre dagar senare. Under tiden hade vi extra fokus på hygin och är förståss fortsatt nogranna. Efter detta har vi inte fått tillbaka mask till vårt dagis. Hoppas det håller för det är inte kul. Och mycket smittsamt.

• caln

Det är jättevanligt med springmask. Det går i princip runt hela tiden eftersom äggen kan överleva i miljön i 2-3 veckor. Troligtvis så finns det springmask på dagisen hela tiden. Endel familjer verkar drabbas oftare än andra. I vinter har ju maskmedlet Vanquin tom varit restat pga strykande åtgång. Vi har precis gått igonom en kur i familjen : )

• inoka

När sonen sa att det kliade i rumpan för ngr veckor sen hade jag inte en tanke på att det kunde vara mask men hittade en liten vit sak och enligt sonen var det det mest intressantaste han sett..han ville lägga den under sin lupp medans hans mor aldrig sprungit så fort till apoteket förr och det är inte dåligt då jag lider av svåra foglossningar Skrattande
    Men på apoteket fick jag som inlägget innan vanquin och vi behandlade hela familjen samtidigt. Jag och mannen tog tabletterna och barnen tog det flytande.
    Jag tvättade alla sängkläder och städa ur huset och tvätta listerna(som man städar vanligt) och sen städa jag badrummet varje dag med klorin i 2 veckor innan vi tog nästa kur.
    Ingen av oss andra 3 fick det som tur var. Höll dock barnen hemma från dagis i 5 dagar eftersom jag endå inte jobbar och jag hade nog inte velat att andra barn hade kommit dit med mask :)

Svar på tråden SPRINGMASK i dagis - några med erfarenhet av det?