Är detta ett bra förlossningsbrev?Skriv gärna vad ni tycker, idéer, tips mm
Som tråden lyder. Har precis skrivit färdigt det men är osäker på om det kommer bli läst ordentligt då jag skrivit en hel A4 sida!
Tror ni jag fått med allt?Skall föda på Östra sjukhuset (göteborg) så jag hoppas dom orkar läsa.
Va tycker ni?Orkar man om bm läsa detta?
Mvh: Fia
Hej våra namn är miss X och mr X och skall ha barn. Beräknad födelse är den 7/3.
Miss X har mått bra hela graviditeten och har upplevt alla månader som helt ok och hyfsat smärtfria.
Inför min förlossning har jag tänk som så här:
Eftersom jag är förstföderska så vet jag egentligen inte så värst mycket, men jag har försökt att se allt mycket positivt. Barnet kommer ut när det vill komma ut, för ut kommer det på ett eller annat sätt. Mina tankar inför förlossningen är självklart att det skall gå så smidigt som möjligt, även om jag är inställd på att ibland så kanske den inte gör det. Jag har lyssnat noga på vår föräldrautbildning ang förlossning och hoppas att något skall ha fastnat. Jag har bestämt vilka smärtlindringsmetoder jag kan tänka mig, och jag är väldigt öppen för det mesta inom smärtlindring då jag anser att ?det som kan hjälpa mig och inte stjälpa mig vill jag ha?. Dessa smärtlindringar har jag tagit med som jag tror jag själv kommer ha mycket nytta av :
Lustgas
Akupunktur
Massage
Endast bad
Avslappnande musik
Epidural
(Men som sagt, finns det mer man kan ge i smärtlindring under en viss tidpunkt så är jag inte främmande att pröva. Viktigt är bara att jag får reda på exakt vad det gör för kroppen och barnet så att jag får möjligheten att göra en bedömning utifrån det)
Något som jag är rädd för är när jag tappar kontroll över min kropp, vilket jag vet att jag kommer att göra när jag skall föda. Viktigt är då att ingen pratar ?bakom ryggen? på mig. Alltså när ingen talar om vad som händer och varför det händer. Detta kan göra mig ännu mer stressad så att jag rentav får panik! Viktigt är då att prata med lugn röst till mig (om det går). Tala ofta och gärna till Mr X så han får känna att han är med i detta så gott han kan. Han vill inte INTE känna sig utanför. Ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig i en viss situation.
Han vill även klippa navelsträngen!
Förlossningsställningar:
*Gynställning
*På två ben i sängen
*(Bad)
*Öppen för andra alternativ ( tipsa gärna om fler ställningar)