• Juniphé

Vilket vin passar till grekiskt?

Ska bjuda på grekisk mat när jag snart tar examen.
    Det blir enkelt och gott:

Moussaka
    Tzatziki
    bröd
    Grekisk sallad
    vin...

Men vilket vin ska jag välja? Helst en BiB eftersom det ska räcka till många och om det mot förmodan blir något över så står det sig flera veckor till skillnad från flaskorna.

• Svar på tråden Vilket vin passar till grekiskt?
  • Xerxez

Ok, om många skall äta buffé är det bäst att servera ett "snällt" vin som alla kan uppskatta. Bag-in-box är svårt att hitta fynd bland, men ett säkert kort är alltid "Lindemans Chardonnay" artikelnummer 16457.

• kricko6

Drostdy-Hof ett vitt vin från sydafrika, jättegott, passar bra till det mesta, och även rakt av som sällskapsvin.

• SVejsan

Rött gott bag in the box-vin: Canaletto Montepulciano d'Abruzzo (nr 2362)
    (Stod till och med att det passade till just moussaka i "Passande maträtter").
    Annars så tror jag också på en torr Chardonnay som tex Pasqua, Santagostino eller kanske "Foot of Africa" dvs vitt och dessa finns också som BiB. Särskilt om det är en buffe du tänkt att bjuda på...
    Men annars har jag för mig att köper du flaskor får du lämna tillbaka de oöppnade. (Då ökar ju utbudet lite och du kan hitta gott grekiskt vin -så att du håller temat menar jag)

• Juniphé

Åh vilka bra tips! Tackar

Fler tips mottages såklart med största tacksamhet

• Juniphé

Tja, fast buffé vet jag inte om det är. Det är middag med bröd sallad och vin rätt och slätt

• Xerxez

Man kan också sticka ut hakan och rekommendera öl. Speciellt grekisk sallad är så varierad och smakrik att få viner kommer till sin rätt.

• Juniphé

*spottar och fräser vid tanken på öl*

Jo, förvisso. Även om jag har svårt att förstå hur folk kan föredra ett glas öl (kattpiss blandat med jäst enligt min smak) framför ett glas rött (Gudarnas dryck)

Ska fundera på det

• Xerxez

Jag håller med dig i princip, är själv en entusiastisk vinprovare.

Men just därför måste man ibland erkänna att ölen har sina fördelar. Visst är det spännande ibland med en Gewürztraminer till sushin, men öl är dock bättre. När jag semestrar i Grekland dricker jag öl till den grekiska salladen. Fast där tar man med värmen i beräkningnen också förstås...

Vad gäller grekiskt vin säger jag bara - överskattat. Retsina har vi fått för våra synders skull.

• Juniphé

Hihihi! För våra synders skull? Är det så illa?

Nåja, rödvin har ju sina nackdelar också... det sätter sig på tänderna direkt. Och det är inte särskilt smickrande *Tur man snart är leg. tandhygienist*

• sötasofie

Fråga på systemet! Deras personal får gå på massor av kurser (systembolagets anställda är eftersökta somelierer för resturanger i världsklass) och varje systembolag har någon som är proffs på vin.

• Juniphé

sötasofie,

Jo, jag har prövat den varianten också några gånger... med mindre bra resultat dessvärre. Tror inte dom jag har frågat haft en aning om vad som passar till vad eg.

Nåja, jag får nog fråga efter butikens bästa vinkännare antar jag

• CB72

Pata Negra- SÄGER JAG BARA *SLURP*,, DET VAR DEN DET

Men du ville ha ett gott vin i BIB då föreslår jag Santa Inez...
    Det går till allt...
    Ha en trevlig midda...

Saknar grekisk midda- Vi åker till Kreta i Augusti,,,,LÄÄÄÄNGTAR

• Kojbe

Åhh men det finns Retsina som är VÄLDIGT God oxå.
    Har fått smak på en som heter Malamatina o den är bara helt underbar!

Svar på tråden Vilket vin passar till grekiskt?