• Ina 73

Misstänkt blindtarmsinflammation under gravidietet, någon mer?

Jag är gravid i v. 28 (går in i v. 28 imorgon). Igår kväll åkte jag in akut till förlossningen för vansinniga smärtor på höger sida. Smärtan kändes ungefär som håll och började där håll brukar sitta. Sedan efter en stund flyttade sig smärtan neråt och gjorde så ont så jag grät och hyperventilerade. Jag hade riktigt, riktigt ont i ca 1,5 timme och varken kunde eller kan gå riktigt upprätt. Sedan väl inne på lasarettet avklingade smärtan något. Allt såg bra ut med bebisen som tur var. Jag hade inte heller några avvikande prover och ingen temp... Läkaren skickade hem mig och tyckte jag skulle avvakta, han sa att blindtarmsinflammation kan vara lite svår att se och att man får ta nya prover och se tiden ann..
    Någon som haft något liknande? Någon som haft blindtarmsinflammation som kan berätta hur det känns, någon som haft det då de varit gravida?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Misstänkt blindtarmsinflammation under gravidietet, någon mer?
  • Tristar

Känner igen symptomen, hade likadant ett tag när jag var i vecka ca 25, men enligt min bm så var det liggamenten som hamnat i kläm och som töjdes, jag kan lova att jag förstod efter ett par veckor varför jag haft så otroligt ont, jag växte massor på vara två veckor från ingenstanns så växte magen massor, smärtan kommer tillbaka ibland men nu vet jag att jag behöver ligga mer på vänster sida för att avlasta den högra, blev mycket bättre när bebben vände sig. Hoppas du klarar dig från blindtarmsinflamation.

• yez

Hej hej... Jag kände ungefär som du beskrev, när jag var i vecka 16, fick jätteont i magen, kunde inte sitta/stå/ligga... Det satt i över en timme sen flyttade d sig ner mot höger sida. Detta var runt fyra på dagen, åkte in till akuten vid åtta på kvällen och fick vara kvar. Hade inte direkt ont, mer en håll-känsla, men blev ju självklart orolig för bebben! Fick ligga med dropp för observation, på morgonen efter kom jag in för att få göra ultraljud, o allt va bara bra med bebisen! En riktig lättnad! Men dom beslutade att operera efter något dygn, då infektionen inte gick ner...

Allt gick jättebra, blev sövd, visst det va tufft, men läkarna sa att det inte va helt ovanligt att få blindtarmen när man va gravid, och att det inte skulle va ngn fara för bebisen! Hoppas att du får positiva besked, såklart man helst vill slippa gå igenom detta när man är gravid, men om det skulle vara så, är det nog ingen fara! Infektionen kan ju gå tillbaka tror jag, så man kan ta bort blindtarmen efter man fött ist! Lycka till!

• molly 81

En blindtarmsinflammation kan "åka" fram och tillbaka... Har en sambo som vi fått åka in akut med tre gånger, de konstaterar att det är "aktivitet" i blindtarmen men väljer att avvakta.. Så i stort sett går han runt med en pågående inflammation, men som inte helt bryter ut..Han har/hade saamma symptom som "yes" beskriver det.. Så det är inte helt ovanligt att man låter det vara och ser hur kroppen sköter det!

Lycka till!

Emma

Svar på tråden Misstänkt blindtarmsinflammation under gravidietet, någon mer?