• cicci85

Var är det varmt att resa november-januari?

Vill åka iväg när bebisen är runt ett halvår, det känns som en lagom ålder. Då kommer sonen va 3,5 år.

Vi tänkte oss inte en thailandsresa eller liknande, vill ha så kort flygresa som möjligt

Men var åker man annars den tiden på året? Det enda jag vet är Gran Canaria...
    Det behöver ju inte va tokvarmt, men vanlig sommarvärme vore ju skönt och helst runt 20 grader i vattnet

Det är ju länge kvar men så kul att planera

• Svar på tråden Var är det varmt att resa november-januari?
  • hotten

nja långt kvar, bokade nästa julens resa i veckan å de är helt slutsålda nu..

men för kort flygresa så är det istort sett bara canarieöarna, Dubai som gäller.
    å dubai är annorlunda, säkert resemål, passar alla åldrar å mycket billigare än canaris! samt solsäkrare än canaris samma värme som canaris osv..

• cicci85

Dubai hade jag inte ens tänkt på, verkar häftigt! Har snabbkollat och det enda hotell jag hittat som har strand är fullbokat! Hittade ett annat familjärt hotell men det va 6 km till stranden. Ska kolla mer på det och det verka ju som att man måste boka nu!

• hotten

alltingen skall man bo just vid stranden, eller så spelar det ingen roll om man bor 3-20 km ifrån, man måste oftast ta taxi ändå för trafiken är enorm. Men taxi är billigt! för ca 15 km kostade ca 50,- , dessutom är allt lite här å där så det funkar inte att ta en promenad från ett ställe till ett annat å därmed spelar det heller ingen roll om man bor på ena eller andra sidan stan.. å shoppingcentrena är enorma med typ 300-500 affärer i enå det finns ca 10 så stora å ett 70 mindre bara i just Dubai!
    I en shopping kan du gå en hel dag utan att hinna igenom allt, det finns tom jätte tivolin inne, lika så slalombackar pukcbackar (man betalar inträde ca 100,- för 2 timmar å då ingår overall mm att låna kanske nått för 3 åringen?)..
    å tex i ett shopping finns IKEA (tänker man sig då att ikea är bara en affär av 500 så bör man förstå hur stort det är

shoppingen har jättefina toan med fina skötrum, med skinfotöljer att sitta å amma i, en som städar helatiden.. lyx att gå på allmänna toan

å det är billigt.. typ en cola 1,80,- kr, H&M tröja ca 30,- osv.. ja tom ikea var billigare än här hemma!

• Ellinora

Egypten är ett toppenresmål som ligger på lagom avstånd, fem timmars flygresa. Varma o sköna dagar med mkt sol och bad.

Såg att du söker resmål mellan nov-jan o jag vill dock rekomendera att inte åka till Egypten efter november. Värmen finns självklart kvar under dagarna men i december-februari är det mkt kkyligt på kvällarna o det kan blåsa en hel del. Det är visserligen så olika vad man vill ha, men åker man bort under vintermånaderna känner jag själv att man vill ha ut mer av sol o bad än vad Egypten kan erbjuda under dessa månader.

Men som sagt, Egypten i november: Kanon!!

• Modeshi

Om det ar billigare i Dubai an pa Canarieoarna da blir jag chockad over hur DYRT det maste vara dar..

• hotten

Bambam80: på canaris är det ju nästan lika dyrt som hemma i sverige... jag förstår inte vad du menar faktiskt...

• Modeshi

Jag bor i Dubai och visst ar det billigt att handla mat och sa, men att bo pa ett nagorlunda vettigt hotell kostar ju skjortan. Och att ga ut pa restaurang ar inte heller billigt om man vill ga nagonstans fint. Aker man hit sa vill man ju ta del av det basta Dubai har att erbjuda och det gor man inte pa en liten budget. Nar vi gar ut och ater till exempel jag och min man brukar notan sluta pa runt 1200-1500 kr och ar man tva par sa kanske man sitter langre och da kan det ga pa allt mellan 2000 och 4000 kr. Det tycker inte jag ar billigt.

Ska man ga in pa stranden (de flesta stranderna som ar bar hor ju till beach hotellen) kostar det ca 200 dhs att ga in per person,d et ar 340 kr per person for att ga in pa stranden. Visst finns det oppna sk "public beaches" som ar gratis, men hur nice ar det da? Massa arbetare som star och glor och inga toaletter eller restauranger..

Nar vi har haft besok fran Sverige som bott hos oss (och alltsa haft noll i boendekostnad) har dom anda lyckats branna runt 30 000-40 000 kr i fick pengar. Lagg pa det ett vettigt hotell for 10 dagar, ytterliggare minst 20 000 for tva pers.

Nej Dubai ar definitivt inget budget resemal i mina ogon. Har man en satt budget far man nog mer for pengarna om man aker nagon annastans.. Inget kul att aka hit och leva snalt.

• vackrastarflow

alla julens resor är inte slutsålda än, vi har inte ens släppt våra...

Kanarieöarna är ju det vanligaste resmålet över vintern. Dubai är riktigt trevligt, men det kan vara svårt att hitta billigt boende.

Lycka till med sökandet!

• Modeshi
    vackrastarflow skrev 2008-03-06 09:19:26 följande:
    alla julens resor är inte slutsålda än, vi har inte ens släppt våra...Kanarieöarna är ju det vanligaste resmålet över vintern. Dubai är riktigt trevligt, men det kan vara svårt att hitta billigt boende. Lycka till med sökandet!
    Vart arbetar du?
  • Bobbenn

Egypten är inget bra vinterresmål om man vill ha varmt men annars är det underbart

Thailand?

BF 27/3-08
Svar på tråden Var är det varmt att resa november-januari?