Inlägg från: hotten |Visa alla inlägg
  • hotten

Var är det varmt att resa november-januari?

nja långt kvar, bokade nästa julens resa i veckan å de är helt slutsålda nu..

men för kort flygresa så är det istort sett bara canarieöarna, Dubai som gäller.
    å dubai är annorlunda, säkert resemål, passar alla åldrar å mycket billigare än canaris! samt solsäkrare än canaris samma värme som canaris osv..

• hotten

alltingen skall man bo just vid stranden, eller så spelar det ingen roll om man bor 3-20 km ifrån, man måste oftast ta taxi ändå för trafiken är enorm. Men taxi är billigt! för ca 15 km kostade ca 50,- , dessutom är allt lite här å där så det funkar inte att ta en promenad från ett ställe till ett annat å därmed spelar det heller ingen roll om man bor på ena eller andra sidan stan.. å shoppingcentrena är enorma med typ 300-500 affärer i enå det finns ca 10 så stora å ett 70 mindre bara i just Dubai!
    I en shopping kan du gå en hel dag utan att hinna igenom allt, det finns tom jätte tivolin inne, lika så slalombackar pukcbackar (man betalar inträde ca 100,- för 2 timmar å då ingår overall mm att låna kanske nått för 3 åringen?)..
    å tex i ett shopping finns IKEA (tänker man sig då att ikea är bara en affär av 500 så bör man förstå hur stort det är

shoppingen har jättefina toan med fina skötrum, med skinfotöljer att sitta å amma i, en som städar helatiden.. lyx att gå på allmänna toan

å det är billigt.. typ en cola 1,80,- kr, H&M tröja ca 30,- osv.. ja tom ikea var billigare än här hemma!

• hotten

Bambam80: på canaris är det ju nästan lika dyrt som hemma i sverige... jag förstår inte vad du menar faktiskt...

• hotten

Bambam80: ja det är klart att det beror på hurdanna levnadsvanor man har, vi åt oxå på burj al arab för 2000,- (2 vuxna) men vi åt oxå på vårt 4 stjärniga hotel för 100,- som visserligen låg just bur dubai å kostade bara 800,- natten...
    hotell på canaris kostar oxå 500-2000,- natten å äta ute går naturligtvis inte ofta på flera tusen men det finns heller inga "7-stjäringa" hotell att äta på, men det finns heller inga billiga ställen.. å det går inte att handla billig mat i affärer som man kan i dubai (det finns många som faktiskt lagar en del av måltiderna på rummet oavsett vart de reser)

sen syftar jag mest på att det är så billigt i dubai att handla kläder å saker (å då var vi inte ens till karama), billigt med taxi å nöjen för barn..
    men vill man bränna pengar så kan man verkligen göra det i dubai beror ju helt vilken restaurang man går på å om man föredrar märkeskläderna eller vanliga kläder osv..

jag är inte den som snålar på semestern har inte ens en budget utan de kostar vad de kostar.. Men jag hyr heller inte en hummer för 1000,- timmen utan nöjer mig med vanlig taxi för några spänn, å är nöjd med att äta på finare restauranger tex 2 ggr i veckan å resten på vanliga hotell restauranger eller dyl å lunch kan jag inta på burger king...
    å med dom samma levnadsvanorna på canaris så har det alltid gått flera tusen kr mer samtidigt som jag från Dubai hade inhandlat 2 resväskor fulla med kläder osv..

Jag håller iallafall med dig om att gratis stränderna hade jag heller inte legat på å jag viste inte att de skulle kosta så mycket att gå in på stränderna för de gör det iallafall inte enl guidböckerna osv, summan du nämner var ju mer inträdet till vattenlandet.. (vi besökte aldrig varken vattenland eller stränderna då det vart för kallt för det enl oss var där jul å nyår å nöjde oss med ett dopp i hotellets uppvärmda pool)

• hotten

vackrastflor:... jag vill stanna 3 veckor över jul på gran canaria å flyget är fullbokat fast långt ifrån alla hotell är släppta än... alltså är det fullbokat!
    vill man dessutom åka bara från vissa avreseflygplatser så är även 2 veckors resorna slut...

• hotten

arlanda hade slut med både ving å fritidsresor, både på nätet när jag kollat å på telefon när jag frågat (i början av februari).
    å dessa två är faktiskt de vanligaste charterbolagen...
    Nu åker jag direkt från luleå men som sagt jag har kollat på arlanda från första början då det är därifrån vi oftast åker.
    reguljärt vill jag inte åka då det skulle bli flera planbyten för mig å enormt lång flygtid, samt att med hotell (flera olika vi kan tänka oss å många av dessa finns just hos fritidsresor å ving) å flyg skulle det ändå bara bli bara ca 3000.- billigare totalt för 3 pers om vi bokade själva, så det är inte värt det.

• hotten

till canaris åker väll många just pgav att det är kort flygresa å enkelt att ta sig till, skulle jag nu behöva krongla med flyg osv så hade jag naturligtvis hellre valt ett roligare resemål längre bort än att göra besväret för att ta mig till canaris...

• hotten

ja så olika man tycker då.. för mig är det kort flygtid i nov-dec till sommarvärmen, finns inte så mycket att välja mellan om man inte vill ha över 10 timmars flyg som ts inte ville ha..
    fast du har säkert massor med resemål på kortarehåll oxå då tycker jag att du skall tipsa ts om dessa! för det var väll ts fråga?

trött på att åka charter om man skall till canaris? ok he he det är ju "charter" hela öarna.. du kan säga vad du vill men jag har jämför flera år på vad flyget+hotellet vi bott på kostar charter resp reguljärt om jag bokar själv å det har inte alls blivit mycket billigare, å ja kanske du tycker 3000,- för 3 pers är mycket pengar men jag tycker det är mer värt att slippa byta plan 2 ggr å få flera timmar mer flygtid (för oss med vår resväg) när man reser med små barn...

nu är jag ingen charter antusiast reser ofta reguljärt men beror som sagt på vart jag skall, vad som blir smidigast å ibland har jag fått charter resor billigare än reguljär resor... så varför skulle jag då välja reguljärt?
    (vi är varje vinter någon vecka på canaris just pgav enkelheten å närheten men testar 2 längre resemål oxå)

nä sant vet inte om ts vill åka charter, å andra sidan antog jag i förhastat skede att alla vet att reguljärbiljetter inte har sådan rykande åtgång brukar alltid hitta nått bara man betalar mer eller mindre.. men tar de ena eller andra slut så kan man inte jämföra å välja å då är man inte för tidigt ute iallafall..

Micke: japp jag som förespråkar direktflyg gillar det

• hotten

fast man åker charter så behöver man verkligen inte gå på allsång, välkomsträffar åka på bussutflyckter, grillparty mm, mm.. det är sällan jag ens sett reseledanrna mer än på flygplatsen å ev busstransfer man åkt..
    självklart vet jag vad charter är men canaris har så mycket turister överallt så det är verkligen charter känsla oavsett...
    som sagt jag åker långt ifrån alltid charter men ser ingen större skillnad om man väljer canaris..

å som sagt jag har jämfört många år å olika hotell (å de som varit billigast har vart med 2 planbyten för oss), jag har även jämfört med er förra vinter å ni hade verkligen inget hotell jag vill bo på å då spelar det ju inte priset nån roll å andra sidan var det inga bra priser heller om jag kan få bättre billigare å dessutom på en plats som passar mig bättre.. alla prioriterar olika å för oss är det bekvämlighet som går före priset när vi ker på en kortresa. åker vi till mer "exotiska" ställen prioriterar vi kanske upplevelser före bekvämlighet..

Men det är ingen ide att vi tjafsas eller hur, båda vet att många åker charter till canaris då de reser med småbarn, många föredrar även lekparker å barnvänligt å tom bamseklubbar.. eller gratis barnaktiviteter.
    å det är inte alls konstigt att tala om för ts att att det inte alls är tidigt att jämföra på resor nu. de avgångar jag bokat å de avgångar mina vänner tittat på är redan slut.
    men visst du kan alltid ta fast bilen det är aldrig slut med allt!

Svar på tråden Var är det varmt att resa november-januari?