• denlau

3 dagarsfeber???

Min dotter som är 1,4 år har haft feber nu i 2 dagar, väldigt hög feber typ 40,3. Hon är inte förkylld och verkar må bra när hon inte har feber. Hon äter och dricker normalt. Jag har hört att det kan vara "3 dagarsfeber" som slutar med att barnet får utslag. Undrar om det är någon som har varit med om någontig sånt?

• Svar på tråden 3 dagarsfeber???
  • viseversa

kan mycket väl bvara det.Slutar det med att hon blir rödprickig/flammig så är det säkert det! har ingen egen erfarenhet av det men vet att det är ofarligt! ge henne alvedon om hon är besvärad av febern!

• kirei

Vår son hade tredagarsfeber, dock ej så hög feber som din dotter. Han blev prickig i samband med att det bröt ut. Ring sjukvårdsupplysningen tycker jag, om du är orolig.

• denlau
    Svar på #2
    Nu har det gått tre dagar och hon har fortfarande feber. Det har inte kommit några prickar. När kommer prickarna om det är tredagarsfebern?
  • tokrulle

Min son hade tredagarsfeber i somras.....prickarna kom på fjärde dagen! Såg ut som en prickkorv nästan! Han hade hög feber i 3 hela dagar!

LEON 060916
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    tokrulle skrev 2008-02-18 20:19:46 följande:
    Min son hade tredagarsfeber i somras.....prickarna kom på fjärde dagen! Såg ut som en prickkorv nästan! Han hade hög feber i 3 hela dagar!
    Samma för sonen. När febern försvann så kom prickarna dagen efter.
    Hur många dygn har hon haft feber nu?
  • muffins1

Man har feber i 3 dagar o prickarna kommer på 4e dagen när febern försvinner.

• Angelseye

Min lilla tjej har haft feber sen i fredags och är jätte förkyld. Men inga prickar syns till.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Signe 06-11-19(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • muffins1

Angelseye: Då var det inte 3dagarsfeber utan något annat..

• denlau

det visade sig vara öroninfektion, hon mår bra nu tack vare medicineringen. Tack alla ni som har svarat!

• shia755

Man ska alltid gå upp med de om de har så hög feber i över 3 dagar.
    För då är det oftast nåt annat än "bara" vanligt virus eller förkylning.
    Min son hade ca 41 grader i över tre dagar nu för ca 2 veckor sen.
    Jag gick upp med honom 3e dagen. Och då visade det sig att han hade öroninflammation.
    Han hade inte tatt sig för öronen eller nåt
    Så gå upp med henne genast!

• shia755

Jaha, sorry, jag såg inte det sista inlägget.
    Jag bara svarade direkt på frågan
    Vad bra.
    Då var det samma som min son hade.
    Och det är helt fenomenalt vad penicillin hjälper alltså!
    Bara nån timme efter min son fått första dosen lugnade han sig.
    Sköööönt!

• shia755

Och jag ska oxå ge dig ett tips om hur få i henne medicinen.
    Det finns såna här sprutor du lägger i medicinen i.
    Och så sprutar du (utan kanylen såklart) in i kinden förbi smaklökarna.
    De första doserna är det svårt och det mesta kommer ut.
    Men sen är det precis som att de vänjer sig vid smaken och det går som en dans
    Lycka till!

• denlau

Hej,
    ja... det verkar vara ganska vanligt med öroninflammation hos små barn. Det är precis som du säger att penicillin hjälper genast. Hon mår bra nu, ska få de sista doserna imorgon, men har mått jättebra sen måndags. Det går också bra att få henne att äta/dricka medicinen, hon tycker om det! Har hemma en sån spruta som hon får i munnen, funkar bra, hon tycker att det smakar gott!
    Hoppas nu att det inte kommer tillbaka det här.
    Ha det bra! Tack för ditt svar!

• mallis77

Min grabb fick tredagarsfeber när vi var på semester i Spanien.. Hade feber (39,7) i 3-4 dagar sen blev han prickig! men som någon annan här har skrivit kan det ju vara öronen men BVC sa till mig att man sällan behöver oroa sig för öronen om de inte har varit förkylda tidigare. Men ring och hör om du är orolig.

Svar på tråden 3 dagarsfeber???