• Post partum

Varför är det oftast kvinnan som konverterar till Islam i ett förhållande?

Jag läste precis en tråd om konvertering till Islam och det slog mig att det, mig veterligen, väldigt sällan förekommer att muslimska män konverterar till kristendom om de träffar en kristen kvinna. Det är dock betydligt vanligare att en kristen kvinna konverterar till Islam. Vad beror detta på, tro?

Jag känner flera kvinnor som konverterat till islam när de träffat muslimska män. De har hävdat att "de valt religionen för sin egen skull, och inte på grund av mannen"- men jag känner inte en enda kristen kvinna som konverterat till islam som INTE varit i ett förhållande med en muslim. Är det ren slump?

• Svar på tråden Varför är det oftast kvinnan som konverterar till Islam i ett förhållande?
  • pinglanmadde

för att en muslimsk man inte "kan" konvertera till kristendom. men säkert finns det exempel på det också. svenska män som konverterat till islam för en kvinnas skull, vet jag däremot av några stycken. så det är ju inte bara kvinnor som konverterar.

le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • Prillis

Jag känner några män som konverterat till Islam då han träffat och gift sig med en muslimsk kvinna.
    Har vänner (kvinnor) som konverterat till Islam och de som valt att stanna kvar i kristemdomen.
    Att de muslimska männen eller kvinnorna inte konverterar kan jag bara se att deras religion är så stark att dom inte vill lämna den.
    För endel tar det tid att konvertera, det är inget som man kommer på över en natt.
    Vissa finner en ny religion fort, det känns rätt.

Sen förekommer det även att kvinnor eller män för den delen konverterar till Islam utan att vara i ett förhållande med en muslim.
    Det ter sig nog enklare att man konverterar till Islam om man lever ihop med en muslim och man tycker att religionen passar sig själv.

Förklaringarna är många, alla konverterar av egen fri vilja.

Jag lever ett rikt liv
  • pinglanmadde

ah, hej Prilleprull

• Prillis
    pinglanmadde skrev 2008-02-16 17:45:32 följande:
    ah, hej Prilleprull
    Hellooo
    Jag lever ett rikt liv
  • teek taak

Det går inte att svara generellt på frågan då det är mkt individuellt.

• smurfette

Därför muslimer är så grovt fostrade att vara muslimer sedan barn att i deras värld existerar ingenting annat än islam.

• pinglanmadde
    smurfette skrev 2008-02-16 19:46:54 följande:
    Därför muslimer är så grovt fostrade att vara muslimer sedan barn att i deras värld existerar ingenting annat än islam.
    *ignorerar*
  • teek taak
    smurfette skrev 2008-02-16 19:46:54 följande:
    Här kan vi se en grov generalisering. Hur är det med konvertiterna då? Kristna/judar/ateister som konverterat till islam, blev de också uppfostrade av sina ickemuslimska föräldrar att vara muslimer?
  • Krisselina
    pinglanmadde skrev 2008-02-16 17:45:14 följande:
    för att en muslimsk man inte "kan" konvertera till kristendom. men säkert finns det exempel på det också. svenska män som konverterat till islam för en kvinnas skull, vet jag däremot av några stycken. så det är ju inte bara kvinnor som konverterar.
    Varför kan inte muslimska män konvertera till kristendom?
    Lita alltid på din intuition
  • teek taak

Jag själv blev inte GROV uppfostrad av mina muslimska föräldrar att vara muslim. Jag var ateist halva mitt liv och inte trodde på nått.

Svar på tråden Varför är det oftast kvinnan som konverterar till Islam i ett förhållande?