• MammaSanna

Ved vs. Pellets ?

Kan inte mycket om det här med uppvärmning av villor, mer än att man kan spara mycket på att satsa på andra alternativ än direktverkande el.

Vi har hittat ett hus som vi är lite sugna på.
    Dom har i dag vattenburen värme med vedpanna kompletterat med elkassett.
    Då fattar jag det som att man kan bara köra vedpannan om man vill eller bara elkassetten. Rätta mig gärna om jag har fel.

Min man är lite inne på det här med en pellets, och tydligen kan man ganska lätt byta ut vedpanna mot en pelletspanna (heter det så?), utan att byta ut element och allt annat i huset.

Men vilket är egentligen billigast att använda pellets eller ved? har själv inte en susning.

• Svar på tråden Ved vs. Pellets ?
  • emmzan

Vi satte in pellets när vi flyttade in i vårt hus, tror att det är mer "självgående" än ved. Vi sotar en gång i veckan och fyller på pellets var 3:e månad.
    Eldar man med ved måste man väl hålla på och sköta eldningen varje dag?

• Daimis

Håller med din man Pellets är mkt enklare...
    Ved kan nog va billigare om man har tillgång till egen ved eller hittar det billigt. Men du måste nog elda minst en gång/dag om du har stora acc-tankar. Pellets beror ju lite på hur stort förråd du har... Men det sköter sig själv.
    Det är samma element osv. Bara en annan brännare förmodligen
    Vi har nyss satt in pellets o det är sååå skönt Fast jag skulle föredra att ha damsugaren i nåt förråd ute... kanske blir till sommaren... Mullrar en del då den suger pelletsen...fast det kanske bara är 4-6gr/dag just nu i kylan

• LillaLinan

Instämmer med såväl de andra som din man...vi har pellets och det är superlätt. man kan ha kvar den gamla pannan och köper bara till en pelletsbrännare. Allt sköter sig själv och man slipper pilla så mkt som med ved. Sota en gång i veckan är allt och fylla på förådet med pellets någon gång i månaden eller så...

• MammaSanna

Pellets låter nog mer som ett bra alternativ för oss, eftersom det inte verkar vara lika tidskrävande som ved.

Vad ligger en pelletsbrännare på?

• LillaLinan

Vi köpte faktiskt en på blocket, var en som sålde privat...nya med garanti och allt fast då får man ju installera den själv eller med hjälp av en elektriker mend en kosta 10 000:-, mina föräldrars kosta runt 30 000:- har jag för mig (köpt på firma med installation)

MammaSanna skrev 2008-02-17 20:53:47 följande:
    Pellets låter nog mer som ett bra alternativ för oss, eftersom det inte verkar vara lika tidskrävande som ved.Vad ligger en pelletsbrännare på?
  • emmzan

Vi köpte från firma med installation 19000:-

Svar på tråden Ved vs. Pellets ?