• Gurgla

Någon mer förälder med små barn med karies?

Hej...

Min tvåårings framtänder har drabbats av karies.
    Det är brunt och gropigt i dem och ser hemskt ut, men
    det är inte så att man ser det när hon pratar och så. Man ser det bara om man lyfter läppen liksom.

Har varit till tandläkaren och de sa att det beror på amningen så jag slutade amma.

Tyckte sen att det såg värre ut ändå och var dit igen.
    Då sa de att det är regelbundna mattider som gäller och så sa de att de lagar inte mjölktänder. :-S

Hur som helst. Vi borstar hennes tänder två ggr om dagen. Har även börjat med barntuggummi och dragit ner med sötsakerna. Hon dricker bara vatten och mjölk.

Någon mer som varit med om detta? Känner mig som världens kassaste förälder ju.

• Svar på tråden Någon mer förälder med små barn med karies?
  • Leeloo

Får man ge flourtabletter till så små barn?

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Gurgla

Har kollat på apoteket. Tror det står 4 år på burkarna.

• Leeloo

Ok.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Hannah76

Min dotter har lagat en mjölktand (eller de fyllde igen en fåra på en tuggtand). Trodde att de lagade eller drog ut så pass angripna tänder, så att de inte ska skada tänderna under.
    Har hon ätit mycket godis? Eller vad beroror det på? Förrutom amningen.

• a halleluja moment

min äldsta har fått dra ut tänder...
    efter en period av kräkningar i en veckas tid,feber(alvedon flytande) tills de upptäckte halsfluss,pencillin på detta så frätte tänderna sönder.

så vid 4års ålder drogs de ut.framtänderna och de kindtänderna.
    och ja,jag kände mig som dig,som världens kassaste päron
    men grejen är att hon verkar ha väldigt lätt för att få hål,vilket resulterat i att de lagat hennes mjölktänder där det påbörjat hål,just pga att slippa dra ut eller att de ska ruttna i princip...

nu vid 6års ålder så ser tänderna bättre ut,men det är en kamp att inte ha henne i kylskåpet,menar det räcker med att småäta frukt i princip.

var hos tandsköterskan häromdan å då frågade hon vf jag inte gett fluortabletter eller tuggumin,svarade att jag inte fått göra det innan vilket hon tyckte var dumt,eftersom hennes tänder behöver det.

så hör med tandläkaren,i vissa fall ska det ju räcka med den fluor som finns i tandkrämen..

D.I.L.L.I.G.A.F...........................................does it look like i give a fuck??
  • a halleluja moment

min äldsta har fått dra ut tänder...
    efter en period av kräkningar i en veckas tid,feber(alvedon flytande) tills de upptäckte halsfluss,pencillin på detta så frätte tänderna sönder.

så vid 4års ålder drogs de ut.framtänderna och de kindtänderna.
    och ja,jag kände mig som dig,som världens kassaste päron
    men grejen är att hon verkar ha väldigt lätt för att få hål,vilket resulterat i att de lagat hennes mjölktänder där det påbörjat hål,just pga att slippa dra ut eller att de ska ruttna i princip...

nu vid 6års ålder så ser tänderna bättre ut,men det är en kamp att inte ha henne i kylskåpet,menar det räcker med att småäta frukt i princip.

var hos tandsköterskan häromdan å då frågade hon vf jag inte gett fluortabletter eller tuggumin,svarade att jag inte fått göra det innan vilket hon tyckte var dumt,eftersom hennes tänder behöver det.

så hör med tandläkaren,i vissa fall ska det ju räcka med den fluor som finns i tandkrämen..

D.I.L.L.I.G.A.F...........................................does it look like i give a fuck??
  • Gurgla
    Hannah76 skrev 2008-02-17 18:29:38 följande:
    Min dotter har lagat en mjölktand (eller de fyllde igen en fåra på en tuggtand). Trodde att de lagade eller drog ut så pass angripna tänder, så att de inte ska skada tänderna under.Har hon ätit mycket godis? Eller vad beroror det på? Förrutom amningen.
    Jo nog har hon fått godis och fikabröd allt. Men inge mer än andra barn jag känner till. En del ungar går ju med nåt i munnen hela tiden, nyttigt eller ej. Jag antar att hon har känsliga tänder. men nu har vi ju satt stopp för allt.

Men grejen är ju också att hon åt så pass dåligt för en tid sen så hon stannade i vikt. Vart nästan utredning på gång.
    Och i och med det så har man ju blivit glad åt allt hon ätit istället, så det blir ju en ond cirkel på något vis. :-\
  • Gurgla

a halleluja moment skrev 2008-02-17 20:32:01 följande:

min äldsta har fått dra ut tänder...efter en period av kräkningar i en veckas tid,feber(alvedon flytande) tills de upptäckte halsfluss,pencillin på detta så frätte tänderna sönder.så vid 4års ålder drogs de ut.framtänderna och de kindtänderna.och ja,jag kände mig som dig,som världens kassaste päronmen grejen är att hon verkar ha väldigt lätt för att få hål,vilket resulterat i att de lagat hennes mjölktänder där det påbörjat hål,just pga att slippa dra ut eller att de ska ruttna i princip...nu vid 6års ålder så ser tänderna bättre ut,men det är en kamp att inte ha henne i kylskåpet,menar det räcker med att småäta frukt i princip.var hos tandsköterskan häromdan å då frågade hon vf jag inte gett fluortabletter eller tuggumin,svarade att jag inte fått göra det innan vilket hon tyckte var dumt,eftersom hennes tänder behöver det.så hör med tandläkaren,i vissa fall ska det ju räcka med den fluor som finns i tandkrämen..
    Jaha,se där ja. Ja till mig sa tandläkaren bara att de lagar inte mjölktänder. De sa att jag kunde ju borsta utan tandkräm och sen stryka på tandkräm på de kariesangripna ställena med fingret. Sen var det det vanliga om regelbundna mattider och så.
    Ja det är konstigt. För det ser ju ganska illa ut, men tandläkaren reagerade knappt....
  • gohappy

Man kan få tänderna penslade med nått, om det var flour minns jag inte men det la sig som ett skydd, var gult och luktade banan!....min minsta har både dragit ut och lagat mjölktänder.

• Gurgla

Jo de har penslat på banaflour på hennes tänder. Får se hur det går. Har mailat en privattandläkare och frågat om de lagar mjölktänder. Så jag väntar med spänning

• CoCl

Anledningen till att de inte lagar mjölktänder är ju att de ska tappa dem samt att fyllningarna lätt ramlar ur på framtänderna det är ju inte mycket till tand om du förstår vad jag menar de är så små. Sen med en tvååring så är det inte så lätt att få denne till att ligga still  och när man fyller en tand är det viktigt att det är absolut tort det får inte finnas någon som hellst fukt på tanden. det är inte så lätt att åstakomma på en så litten. sen kan hon/han bli skrämd, men så länge det inte gör ont så görs inget och var gäller framtänder så skulle det göra ont så drar de tänderna.

• MissLilo

min dotterns tänder har de lagt fyllning i 3 tänder och dragit ut 2 st.

Jag ar en evig kamp med tandbortsningen. Samt att dottern kräktes 6 månaderoch endast drack saft. Så hennes tönder var inte bra!! har även 2 halvruttna tänder framtill. Bruna och endast halva tänder kvar. Allt från tiden honkräktes.

Men vi e remissade till spec. abrntandvården, med dotten. Hon går endast tiill 1 tandlökare som fökljer henne heal tiden.

Oh lagar de barns tänder så får de medecin som gö att de blir som gele i benen och glömmer de nörmaste 3 timmarna.

• CoCl

MissLilo hur gammal är din dotter? du menar att de får dormicum. det gör så de blir lugna det är en väldigt stark medicin men det är svårt för en två åring att liga still ändå och framtänderna lagas inte ändå det är inte lönt för lagningen håller inte.

• MissLilo

Hon är 3 år nu.
    Fixade tänderna när hon var 2.
    Och det kan heta dormicum, vet inte exakt.
    Men det stämmer det du säger. de väntar på att framtänderna ska ramla av, eller en inflammation börjar så att tänderna kan dras ut.

CoCl skrev 2008-04-01 14:28:26 följande:
    MissLilo hur gammal är din dotter? du menar att de får dormicum. det gör så de blir lugna det är en väldigt stark medicin men det är svårt för en två åring att liga still ändå och framtänderna lagas inte ändå det är inte lönt för lagningen håller inte.
Svar på tråden Någon mer förälder med små barn med karies?