• Karolin86

Resa/Flyga med nyfödd

Jag är beräknad att föda i slutet av augusti, och min pappa nollar i slutet på september och hade tänk att bjuda hela familjen utomlands till spanien.

Vad tycker ni, är de förtidigt att åka iväg med ca en månaders bebis då?
    främst tänker jag på flygningen för en sådan liten.

Är ju medveten om att jag kan gå övertiden...

• Svar på tråden Resa/Flyga med nyfödd
  • eeisor

Rekommenderar att du pratar med din barnmorska.
    Jag har fått rådet av läkare att avhålla mig från alla flygningar fram tills 6 månaders ålder (räknat från BF), men det behöver ju inte betyda att du får höra samma. Tänk också på att kolla upp om din bebis behöver vaccineras mot något och om försäkringarna/EU-kortet gäller. Inte för att jag tror något skulle hända, men ändå...

• Karolin86

ah självklart ska jag fråga min banmorska.
    vaccin tror jag inte behövs när de gäller spanien.
    dock kan ju värmen vara en skillnad på en sådan liten bebis, men sen andra sidan så kan sommaren i sverige vara långt in i september. Dom brukar väl rekomendera ammning vid start och landing.

Hoppas på att de är okey att resa med en sådan liten, pappa fyller bara 60 en gång, och med en förälder i livet så vill man gärna fira de tillsammans. tack för svar, ingen annan?

• Medan

Jag skulle nog ha åkt. Flygningen tror jag inte är ngt problem, har flygit med min dotter nyss när hon var en månad, gick jättebra, hon reagerade inte ens vid start/landning. Men kolla med flygbolaget innan, SAS tex har ålderskrav på 7 dagar för spädbarn. Lycka till!

• Mika2

Jag flög med min första pojke -05 när han bara var en månad gammal, och då var han född prematur. Det hade kommit varningar att flygningar med små barn kunde innebära ökad risk för plötslig spädbarnsdöd, men sonens hjärtläkare sa att det endast gällde för barn med andningsbesvär.

Se till att du har ett avbeställningsskydd som täcker om läkare skulle avråda från resa, så går det nog bra.

• Ulrisa

Jag tror det går bra.. vi flög när vår lilltjej va 6 veckor gammal till spanien oxå för att svärmors gubbe fyllde jämt.. han bjöd oss på resan.. jag va jätte orolig innan men flygresan gick hur bra som helst.. jag ammade vid start och landning.. hon sov hela vägen dit  och hela vägen hem.. vi ringde både läkare och flygbolag innan och hörde vad dom sa.. det va helt ok att flyga sa dom det enda som flygbolaget (apollo) sa om spädbarn var att man inte skulle flyga de första två veckorna..

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • Lady Bling

Det går väl säkert, men frågan är hur det känns för dig då? Kan tänka mig att bebisen klarar sig om den mår bra och är frisk, så länge du fått ett ok av läkare/sköterska på BVC. Kan själv ärligt säga att jag aldrig hade klarat att åka så tidigt varken med mitt första eller andra barn. Vi har åkt däremot när äldsta dottern var ca 6 månader gammal till både Spanien och Turkiet och det gick alldeles utmärkt. Man kan liksom inte föreställa sig hur livet känns precis efter att man fått barn innan man fött. Nu är ju alla människor olika, och en del kanske inte påverkas mycket alls, men själv kände jag bara att jag ville vara hemma i lugn och ro och "installera mig" med bebisen och den nya lilla familjen och skulle inte ha klarat att resa så nära inpå förlossningen. Det var jättemycket hormoner och känslostormar och amningen krånglade. Jag blev också jättesjuk någon vecka efter snittet med bland annat blodförgiftning och fick läggas in på sjukhus, osv när första barnet kom. Det tog flera månader innan livet började stabilisera sig igen. Även när mitt andra barn kom för 9 månader sen kände jag att jag ville vara hemma i lugn och ro även om allt gick betydligt lugnare till denna gång. Lite OT föresten, vad betyder det att din pappa "nollar"?

• FrökenBokmal

På några flygbolags hemsidor har jag sett att de inte vill att man reser med en bebis under första levnadsveckan... sedan ska man tänka på att man behöver hina fixa pass också vilket tar ca en vecka.

• FrökenBokmal

Tryckte för tidigt... :)

Jag tror att det kan vara jobbigare för dig än för bebisen faktiskt... lite trött är man nog ett litet tag efter förlossningen...

• Skogshallon

Du har ju fått svar på om det är möjligt att resa/flyga med en enmånaders bebis...  Men frågan är då i stället om du orkar med en sådan resa. Jag hade inte gjort det.
    Var jättetrött första månaden efter min dotter föddes, trots att hon varit ett lugnt och snällt barn som mest sov...

Amicus certus in re incerta cernitur
Svar på tråden Resa/Flyga med nyfödd