• mimmelie

HJÄLP!!! Databeroende dotter

Min syster behöver hjälp, NU!!!!

Frågan är hur går man till väga och vart vänder man sig när inget verkar fungera.
    Syrran har 4 barn, två tvillingtjejer på 14 år. Problemet är att den ena har jättestora problem med datorn.
    Hon har grävt ner sig totalt i datavärden och det enda som finns är datorn. Hon går åttonde klass i skolan men har inte varit där sedan i december. Skolan och syrran får inte dit henne och anmälningar till soc har gjorts. Soc lämpar i sin tur över ansvaret åter igen på syrran, men hon står handfallen.

Vet inte vad man kan kräva och vad som man kan göra? Ingenting hjälper och syrran håller på att bli rädd både för sin dotters häls och för de övriga i familjens säkerhet då denna dotter nu håller på att ta över hela familjen.
    Hon vågar inte stänga av data eller modem eller liknande pga dotterns abstinens och aggrssivitet.

Vad göra???

• Svar på tråden HJÄLP!!! Databeroende dotter
  • Malinell

ta bort datorn och om det inte fungerar som du säger pga aggresivitet, då kanske man borde kontakta soc och få hjälp med behandling för spelmissbruk/spelberoende! Det har gått för långt om man inte törs stänga av eller ta bort datorn! Ungdomen sätter inte reglerna i hemmet, kanske detta måste göras klart för denna!? Det är inte lätt! Lycka till!

• SaramedM

Begär hjälp från BUP och sen släng ut datorn

• Bevabus

Det är bara att ta bort datorn. Jag hade också ett beroende förut. Det var inte så illa att jag inte gick till skolan men det var ändå illa.
    Det slutade med att övriga familjen satte upp ett dataschema. Jag var SKITFÖRBANNAD över det! Men jag vande mig och till slut så fick jag kontroll över mitt användande av datorn!

Det här fallet är uppenbarligen mycket värre och jag säger som dom andra. Ring soc och släng ut datorn. Skitsamma om hon blir arg eller inte. Du kan inte ana hur förbannad JAG blev! Men gissa vad? Mina föräldrar överlevde.

• Bevabus

oj ledsen, råkade skriva soc istället för BUP. Ring BUP först och om inte det funkar så är det bäst att ringa soc. För mig tog det ett par veckor att vänja in det nya systemet men eftersom att det här barnet inte ens går till skolan så tror jag det är en bra idé att hon får bo kanske på ett ungdomshem så länge? Medan hon avvänjer sig. Då kan hon samtidigt få stöd med att gå till skolan och hon behöver inte vara omkring personer (tex. dom andra barnen) som faktiskt FÅR sitta vid datorn.

Bevabus skrev 2008-02-18 15:49:38 följande:
    Det är bara att ta bort datorn. Jag hade också ett beroende förut. Det var inte så illa att jag inte gick till skolan men det var ändå illa.Det slutade med att övriga familjen satte upp ett dataschema. Jag var SKITFÖRBANNAD över det! Men jag vande mig och till slut så fick jag kontroll över mitt användande av datorn!Det här fallet är uppenbarligen mycket värre och jag säger som dom andra. Ring soc och släng ut datorn. Skitsamma om hon blir arg eller inte. Du kan inte ana hur förbannad JAG blev! Men gissa vad? Mina föräldrar överlevde.
  • Bevabus

Jag såg det här i en helt annan tråd. Var ett bra råd!

Citerar; "Det finns ett program som heter "timeboss" finns att ladda ned om man så vill.
    Det fungerar i alla fall som så att administratören (dvs föräldern) bestämmer hur länge barnet får sitta vid datorn. När tiden är ute så stängs datorn av, oavsett om de "bara skall kolla en grej" programmet går inte att ta bort men som administratör så kan man justera tiden ganska lätt.
    Prova, det fungerade för vår 13 årige son."

• BöljandeGräset

Har också haft en datorberoende son. Han spelade WOW så betygen sjönk till botten, ljög, spelade bort x antal tusen och så vidare. Vi tog spjärn med tårna och drog helt sonika datorn med spel och allt. Sen är det ju så att mycket kan man ju förbjuda som rökning, knark och alkohol osv men datorn finns runt oss ALLTID. Det måste barn och unga lära sig att hantera, och det är ett stort problem för många. Men man får ge barnen tiden att komma över det värsta raseriet och STÅ PALL- det går över!!
    Idag funkar det för oss men det kommer alltid att vara nåt vi får vara observanta på. Fimpa datorn och styr upp modemtiderna först och främst. Sen återanpassa till skolan. Lycka till!

• mimmelie

Det går inge vidare för oss.. Känns som om man bara klampar in i väggen hela tiden...

Kontakt med såväl BUP som Soc har tagits och dessa två är oense om vad som bör göras. Då tjejen mår dåligt så menar soc på att datorn bör va kvar eftersom det är hennes tillflykt medan BUP sägar totalt tvärt om.

Tjejen har i alla fall varit i skolan två gånger denna termin nu, men det fungerar ju inte i längden.

Skolan försöker väl också hjälpa men de funkar inge vidare då rektorn hela tiden kommer hem till dem och informerar om att hon kommer få gå om..

Kanske kan försöka med det där programmet eller något..

• Bevabus

Jag håller med om att det är en tillflyktsort för henne. Men nu har det verkligen gått för långt! Hon kan ha kontakt med folk via telefon och träffa dom ute. Det behöver hon efter all tid framför datan! Påminn henne om att det inte komma vara såhär för evigt. Hon kommer få vänja sig tillbaka vid datan och hennes beroende kommer försvinna.
    Kan hon inte få börja med någon aktivitet på fritiden? Som dans? Någon sport? Hon kommer vara extremt motsträvig i början men de blir bättre. Hon kommer märka efter ett tag utan datorn att suget efter den kommer försvinna.

Men jag skulle först och främst införa en 2-timmars regel. Hon får helt enkelt bara sitta vid datorn 2 timmar per dag.

Jag ahde ett databeroende och familjen införde ett schema.

Vardagar: Man får sitta 2 timmar var högst, inte senare än till kl 21:00 PRICK!!!!
    Helger: 3 timmar högst, inte senare än till klockan 23.

OM man bröt emot detta så fick man avdrag på månadspengen..50 kr. Föräldrarna fick inga straff alls..inte gillat ifrån min sida men det var ju inte heller dom som hade problem.

Jag var SKITSUR den första tiden. Satt alltid över för länge. Men sen på nåt sätt så bara sinade beroendet bort...

mimmelie skrev 2008-03-20 21:10:06 följande:
    Det går inge vidare för oss.. Känns som om man bara klampar in i väggen hela tiden... Kontakt med såväl BUP som Soc har tagits och dessa två är oense om vad som bör göras. Då tjejen mår dåligt så menar soc på att datorn bör va kvar eftersom det är hennes tillflykt medan BUP sägar totalt tvärt om.Tjejen har i alla fall varit i skolan två gånger denna termin nu, men det fungerar ju inte i längden. Skolan försöker väl också hjälpa men de funkar inge vidare då rektorn hela tiden kommer hem till dem och informerar om att hon kommer få gå om..Kanske kan försöka med det där programmet eller något..
  • Calles matte

Som flera andra har sagt, inför tidsbegränsning på datorn. På så sätt begränsas hennes datortid utan att datorn behöver tas ifrån henne helt. Vi införde detta hemma och efter att ha hållit på och tjatat om att det var dags att stänga av insåg vi att det enda som fungerar i längden var att installera ett program som håller ordning på tiderna automatiskt. Då behöver det inte bli diskussioner varje gång det är dags att stänga av.

Vi har ett program som heter Computertime och det fungerar jättebra. Detta kostar visserligen pengar men jag vet att det finns andra gratisvarianter på nätet också som man kan ladda ner. Tyvärr är de allra enklaste varianterna ganska lätta att knäcka för en någorlunda försigkommen datoranvändare så man kan få prova lite olika varianter om man vill ha någon av gratisversionerna.

Hoppas verkligen att ni hittar någon lösning på detta!

• hymafr

Varför inte ställa kravet att hon måste gå i skolan, men att hon sen inte behöver göra något annat utan kan ägna sig åt datorn.

Alternativet är att hon inte får ha någon dator alls.

Eller hota henne med soc. Ljug och säg att om hon inte väljer något av dessa alternativ så kommer soc se till att hon fosterhemsplaceras och då har de sagt att i den fosterfamiljen kommer det inte ens att finnas en dator. Alternativt skolhem, också utan dator. (På skolhem kan dörrarna vara låsta, så det går inte att rymma därifrån)

Något drastiskt måste ju göras och då kanske ni helt enkelt måste skrämma upp henne ordentligt.

• jagvillintehaenförbannadsignatur

Det finns inget som heter datorberoende.
    Tro det eller ej, men ungdomar leker inte med kottar längre.

• Bevabus

men gud vilket omoget inlägg. du vet då inte mycket om världen om du säger att det inte finns beroenden.

jagvillintehaenförbannadsignatur skrev 2008-04-21 19:28:11 följande:
    Det finns inget som heter datorberoende.Tro det eller ej, men ungdomar leker inte med kottar längre.
  • Bevabus

databeroenden

Bevabus skrev 2008-04-21 20:01:34 följande:
    men gud vilket omoget inlägg. du vet då inte mycket om världen om du säger att det inte finns beroenden.
  • jagvillintehaenförbannadsignatur

Att jämföra en tonåring som sitter vid msn ett par timmar om dagen med en heroinist är ju till att överdriva det hela lite va?

• Bevabus

Det är där du missuppfattar det hela.
    Det är en sak att sitta framför datan många, många timmar per dag som jag gör.
    Och det är en helt annan sak att sluta äta, sluta duscha, sluta träffa människor, att låta ens temperament förvärras något enormt om någon stänger av datorn, bara för att man är så pass beroenden.
    DET är ett problem.
    Och jämför det inte med heroin. Båda är missbruk, men missbruk av två helt olika saker.

jagvillintehaenförbannadsignatur skrev 2008-04-22 00:21:28 följande:
    Att jämföra en tonåring som sitter vid msn ett par timmar om dagen med en heroinist är ju till att överdriva det hela lite va?
Svar på tråden HJÄLP!!! Databeroende dotter