• babesusan

Katten har mask! Vad göra?

Hej min lilla polly har fått mask jag förstår inte hur hon är innekatt?

Vart köper jag avmaskningsmedel och hur fungerar det? Är det tabletter? Hur får man henne att äta dem?

Tacksam för alla svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-17 21:39
    och kanske viktigast!! Kan vi människor smittas?

• Svar på tråden Katten har mask! Vad göra?
  • Fjällräven

Köp avmaskningsmedel på apoteket. Våran hade mask för nån vecka sen, gav han 1 tabl/dag i tre dagar sen var det borta.
    Skitäckligt! Men smittar inte människor, fast han fick inte komma in i sovrummet under tiden!
    Sängen tror jag aldrig blivit så grundligt städad nån gång

Vi krossade dom och geggade in det i någe som han tyckte om, och det gick bara fint.

• Silence is golden

Avmaskningsmedel är väl receptbelagda numera?

Kvalité går före kvantitet
  • SIN74

Medel finns på apoteket. Tabletterna kan du gömma i leverpastej. God handhygien och ni märker inget.

• babesusan
    Fjällräven skrev 2008-02-17 21:44:04 följande:
    Köp avmaskningsmedel på apoteket. Våran hade mask för nån vecka sen, gav han 1 tabl/dag i tre dagar sen var det borta. Skitäckligt! Men smittar inte människor, fast han fick inte komma in i sovrummet under tiden!Sängen tror jag aldrig blivit så grundligt städad nån gång Vi krossade dom och geggade in det i någe som han tyckte om, och det gick bara fint.
    Tack! Ja visst är det äckligt
  • Fjällräven

Silence is golden skrev 2008-02-17 21:45:51 följande:

Avmaskningsmedel är väl receptbelagda numera?
    Inte när vi köpte, finns säkert både och.
  • Silence is golden
    Fjällräven skrev 2008-02-17 21:47:59 följande:
    Silence is golden skrev 2008-02-17 21:45:51 följande: Inte när vi köpte, finns säkert både och.
    Ja det var därför jag skrev det som en fråga.I o med att jag ej var 100% säker.
    Kvalité går före kvantitet
  • sandbacken

Hej! Köp axilur på apoteket, det är receptfritt! Sen beror det på hur mycket katten väger? Men i 3 dagar ska tabletterna ges. Jättebra. Masken dör efter 1 timme i magen när första dosen getts.

• Sastbro

Sen en sak till..
    Även om din katt är en innekatt så skall den bli avmaskad.
    Du drar in skit under dina skor och så. Så för att slippa dom där äckliga sakerna, maska av regelbundet. Så slipper du detta..
    Lycka till!

• arkeologitjejen

Axilur är bra. Har även provat en annan som var i krämform till katt som inte ville äta tabletter. Katter har ofta mask normalt i kroppen som små så om den inte avmaskats ordentligt som kattunge så kan problem uppstå senare. Du kan även ringa er vanliga veterinär som säkert kan hjälpa till om det behövs recept numera. Min veterinär skrev ut p-piller till kissen efter telefonsamtal, å andra sidan hade han träffat henne en massa tidigare på kontroller.

• Rigmor Mortis
    Sastbro skrev 2008-02-17 22:00:29 följande:
    Sen en sak till.. Även om din katt är en innekatt så skall den bli avmaskad. Du drar in skit under dina skor och så. Så för att slippa dom där äckliga sakerna, maska av regelbundet. Så slipper du detta..Lycka till!
    Nej, man ska bara avmaska när man ser att katten har mask (för att minska risken för resistens hos parasiterna)

TS- det finns lite olika medel, beroende på vad det är för mask katten har. Vet du inte, finns det även kit för att ta reda på vad det är för sort - www.kollamasken.nu/
  • Bettanspettan

Drontal är oxå bra o det är bara en tablett, men det kanske är mer för utekatt...Fråga på apoteket, dom har koll.

• Sastbro
    EKJ76 skrev 2008-02-17 22:27:50 följande:
    Nej, man ska bara avmaska när man ser att katten har mask (för att minska risken för resistens hos parasiterna)TS- det finns lite olika medel, beroende på vad det är för mask katten har. Vet du inte, finns det även kit för att ta reda på vad det är för sort - www.kollamasken.nu/
    Okej, varför skall man maska av katt ungar då för? Är det för att man skall vara på den "säkra" sidan då lr?
    Detta är bara vad min "svärmor" har sagt till mig,hon tror sig veta allt om precis allt och ännu mer..
  • Bobbenn
    Du måste ge något som tar all mask, kolla med veterinär och köp på apoteket.
    Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • Enkiteng
    Sastbro skrev 2008-02-17 23:38:11 följande:
    Okej, varför skall man maska av katt ungar då för? Är det för att man skall vara på den "säkra" sidan då lr? Detta är bara vad min "svärmor" har sagt till mig,hon tror sig veta allt om precis allt och ännu mer..
    Det är för att mask överförs från honan till ungarna. Därefter får de det när de äter möss och sånt, så en innekatt ska normalt inte behöva avmaskas mer som vuxen.
  • Freya den fagra

De flesta huskatter föds med mask, får det av sin mamma...  OM mamman inte är avmaskad. Axilur är ett bra medel att avmaska med.

Movies don't create psychos, movies just make psychos more creative.
  • Rigmor Mortis
    Sastbro skrev 2008-02-17 23:38:11 följande:
    Okej, varför skall man maska av katt ungar då för? Är det för att man skall vara på den "säkra" sidan då lr? Detta är bara vad min "svärmor" har sagt till mig,hon tror sig veta allt om precis allt och ännu mer..
    Ungar hinner ta stor skada av ett maskangrepp väldigt fort, en vuxen katt har större motståndskraft
  • babesusan

Tack för alla svar.

Jag tycker att polly har ätit väldigt mycket ända sen hon kom hit.. Kan det bero på masken? Ger henne Hills torrfoder plus lite annan "vanlig" mat.

• skorpionen80
    babesusan skrev 2008-02-18 10:50:36 följande:
    Tack för alla svar.Jag tycker att polly har ätit väldigt mycket ända sen hon kom hit.. Kan det bero på masken? Ger henne Hills torrfoder plus lite annan "vanlig" mat.
    Ja, det kan det absolut bero på!
Svar på tråden Katten har mask! Vad göra?