• Mamsen Mia

Hur vet man vad man har för jeansstorlek?

Säkert en dum fråga för många men jag har ingen aning om hur och vad man mäter. Vad betyder t.ex 27/32

//Mia

• Svar på tråden Hur vet man vad man har för jeansstorlek?
  • fyrabarn

27 är bredd i midjan...32 är längden....

• fyrabarn

så 27/32 är smala byxor för ne lång en.

• ahlcec

Det undrar jag också! Jag har provat tusentals olika jeans i lika många storlekar (minst!) och inga passar! Eller om det är jag som inte passar..

Kan man mäta sig så man vet på ett ungefär?

• Mamsen Mia

men många av jeansen slutar ju på höften (då låga modellerna), hur mäter man då

• Mamma t Twins

Det står för det amerikanska måttet, "inch".
    En inch är 2.54 cm.
    Mät din midja och ta det delat med 2.54.
    Likadant med beninnermåttet.

Ett par byxor som du beskriver är alltså 68.58 cm i midjan, och 81.28cm i beninnerlängd.

• ahlcec

Mammat Twins - Tack! Nu ska jag aaaldrig mer prova jeans i affären.

• Mamma t Twins

Men tänk på att det fins hundratals olika byxmodeller...
    Vidare i låren/ Rumpan högre upp / bootcut / osv..
    Det skall nog provas ändå...

• Mamsen Mia

usch vad trist hihih Hatar att prova kläder i affärerna, känner mig bara allmänt stressad

• ÄngelBängel

ahlcec: Gå till en riktig jeansbutik och beskriv vad du gillar, modell, färg osv. Är det en någorlunda bra expedit kan de se vilka modeller som passar och vilken storlek du ska ha. Har besparat mig olidliga timmar i butiker med av och på med jeans som det ena paret passar sämre än det andra.

Jeansens midjemått är svårt att jämföra med sitt eget om man inte vill att jeansen ska sitta över naveln...

• ahlcec

ÄngelBängel - Ja, jo. Jag vet att jag borde. Men samtdigt känns det som att jag då måste köpa de dyraste bralloorna i hela affären för att visa min tacksamhet.

Jag ska göra det när jag gått ner.. lite till.

• thomazine

men säger inte storlekssiffrorna någonting om ben-vidden??jag menar dom blir ju smalare i benen oxå...??

• ÄngelBängel

Thomazine: Måtten beskriver bara jaensens midja och innerbenlängd. Självklart är det så att på samma modell har 32' vidare ben än en 27' men mellan modellerna säger det inte så mycket om benvidd. Modellen kan vara t.ex. slimfit (smala lår) eller "för en kvinna" (vida lår) och ha samma midjemått men stora skillnader i lårvidd.

• thomazine

men jag mätte just min midja och fick den till 86 cm, dvs att jag skulle ha 34 i jeans, ändå har jag strl 26 i alla mina jeans och dom sitter perfekt?! Konstigt..

• LindaHelen

mäter jag över rumpan skulle jag ha 37 men jag har nog 29 occh det måttet stämmer med mitt midje mått
    jag har dock inte köpt byxor på evigheter

Svar på tråden Hur vet man vad man har för jeansstorlek?