• uttris

Helvitt eller brutet vitt på väggar??

Ska måla om vårt kök i veckan, det ska bli helvitt halvmatt paneltak och sen ska väggarna målas med.Det är där problemet börjar..målaren och sambon envisas med att man MÅSTE bryta det vita ananrs blir det inte bra alls..jag hävdar att det blir jättesnyggt eftersom vi har mörkt valnötsgolv och valmötsbänkar, Luckorna är oljad ask, jag tror att kontrasten mellen mörkt och vitt blir snygg, är jag helt fel ute?

• Svar på tråden Helvitt eller brutet vitt på väggar??
  • Joonas

Målare brukar vilja bryta vitt åt det gula hållet. Vi har hela vårt hus, alltså alla väggar, vitmålade. Målaren övetralade oss att bryta färgen och ajg får nog hålla med om att det lilla som är inbrutet märks inte för ögat men det ger en viss värme... Kika in och se om du vill, bilder finns det en del i mitt galleri!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Limefrukt

Enligt min erfarenhet (jobbar i färgaffär) så är det så här med vita väggar:
    Om du väljer kritvitt är det risk att du tycker att det ser ut som på ett sjukhus...
    De flesta väljer att bryta lite åt det gula, typ antikvitt, men du måste inte ha gult i.
    Det räcker med liiiite åt det gråare hållet för att det ska kännas mjukare för ögat.
    Jag målade precis om vårt sovrum i S0500, vilket knappt syns att det inte är kritvitt (om man inte jämför med vitt bredvid), men känns bättre...
    I sovrummet har vi även en svart fondtapet, och det vita passar bra ihop.
    Dörrfoder och lister i samma rum är målade antikvita (S0502-Y). Det är trevligt med flera olika vita nyanser i samma rum, blir inte lika stelt och kliniskt vitt då.
    Gå till en färgaffär och titta på olika vita nyanser, de flesta har flera uppmålade bredvid varandra, så du kan se skillnaden.

• Linda365

Vi har kritvitt i köket och mörka golv  och ekbänkskiva,jag tycker att det är jätte snyggt.
    Igår började vi måla om i vardagsrummet och då valde jag inte kritvitt utan "äggskal" och det blev oxå jätte fint ser helt vitt ut. Vi valde det till vardagasrummet för att vi har så mycket annat vitt där inne.

• sanna77

Jag tycker det är fint när det är samma färg på lister och väggar, men det beror på hur rummet ser ut med. Har man samma färg så ser det lite större ut eftersom allt går i ett när man tittar, och man fokuserar på annat istället. Lister och dörrar brukar vara målade i S0502-Y, så jag hade valt den färgen. Rent vit färg blir inte bra, det blir alldeles för kliniskt och kallt.

• Linda365

Hmm. Ja då har vi tydligen ett klininskt och kallt kök.

• uniMog

jag håller med målarna. Det är finare med lite bruten vit. Det känns fortfarande VITT men blir inte så... skarpt och otäckt

Why are vampires always so stupid?
  • principisessan

att ha en lite bruten färg tycker jag blir bättre, det ser fortfarande vitt ut men inte lika kalt som en obruten färg gör.. man får lätt känslan av att det är en källare eller ett sjukhus, enligt mitt tycker förstås, andra kanske gillar det.

Sen behöver du ju inte ha gult i, att bryta med grått eller lite rött funkar ju också.. ofta finns det "provmåla ett rum" på färghandlares hemsidor där du kan testa olika färger.. testa så får du ju ett hum om hur det kommer att se ut även fast det såklart inte blir helt så som det ser ut i verkligheten.
    Vi har nordsjös "mio mandel" som är jätterfin, vitt men lite krämig så den blir varmare i tonen.

• fyrklövret
    uttris skrev 2008-02-18 08:22:49 följande:
    Ska måla om vårt kök i veckan, det ska bli helvitt halvmatt paneltak och sen ska väggarna målas med.Det är där problemet börjar..målaren och sambon envisas med att man MÅSTE bryta det vita ananrs blir det inte bra alls..jag hävdar att det blir jättesnyggt eftersom vi har mörkt valnötsgolv och valmötsbänkar, Luckorna är oljad ask, jag tror att kontrasten mellen mörkt och vitt blir snygg, är jag helt fel ute?
    Jag har målat vår panel i stockholmsvit (antikvit), taket vitt, skåpluckorna har jag lämnat in för fabrikslackning samma färg som panelen. Jag tycker det blir snyggt. Inte helt kritvitt, kanske lite väl sterilt, har du en bruten vit, blir det en varmare känsla. Titta gärna in i mitt galleri, jag uppdaterar eftersom. Lycka till :)
Svar på tråden Helvitt eller brutet vitt på väggar??