Recept med grytbitar
Söker ganska enkla och goda recept med grytbitar!!
Söker ganska enkla och goda recept med grytbitar!!
Ingen??!!
Det gör jag med! PUFF!
Kalops!
Har alltid velat göra det men recepten låter så långa och tråkiga
Men en dag så provade jag iallafall.. det var inte så jobbigt som det lär..och vad gott det blev =)
Ingredienser till 4-6 portioner:
1 kg högrev (utan ben) (grytbitar)
3-4 morötter
1 gul lök
20 hela kryddpepparkorn
5-6 lagerblad
1½-2 tsk salt
1½ krm vitpeppar
1 msk strösocker
smör eller margarin till stekning
6-7 dl vatten
Ingredienser till redning:
1½ dl vatten
4 msk vetemjöl
Tillagning:
Om högreven inte redan är skuren i grytbitar, skär den i cirka 3x3x3 cm stora bitar. Bryn köttbitarna i smöret/margarinet på medelhög värme i en järngryta eller stekpanna med höga kanter. Salta och peppra köttbitarna under tiden. När köttbitarna, efter 6-7 minuter har fått färg på alla sidor, tillsätt vattnet, kryddpepparkornen och lagerbladen.
Skala morötterna och dela dem i 3-4 cm långa bitar innan de läggs i grytan. Skala och dela löken i fyra bitar innan den läggs i grytan. Låt grytan småkoka på svag värme under lock, i drygt 1 timme.
Tillsätt stösockret och blanda ihop redningen väl och tillsätt den i grytan under omrörning. Låt allt koka i 5 minuter. "Fiska" eventuellt upp lökresterna, kryddpepparkornen och lagerbladen före servering.
Servering:
Servera kalops med kokt potatis, gärna pressad. Glöm inte att servera inlagda rödbetor till
Biffgryta
Enkelt och gott med nötgrytbitar
Tid: 45 minuter
3 portioner
Du behöver:
3 gula lökar
500 g grytbitar av nöt
2 dl vatten
1 kalvbuljongtärning
2 msk kinesisk soja
½ tsk grovmalen svartpeppar
1 dl matlagningsgrädde
idealmjöl
Gör så här:
Koka upp vatten och buljongtärning i en gryta.
Rör i soja och peppar. Skala lökarna och skär i ringar. Lägg löken och köttet i buljongen.
Låt koka på medelstark värme i 35-40 minuter så att köttet blir mört. Rör om någon gång då och då.
Rör i grädden och rör ner idealmjöl till önskad tjocklek på såsen och låt koka ett par minuter.
Servera med ris.
Lägg grytbitarna i en marinad av rött vin(matlagningsvin funkar), svartvinbässaft, lite soja o hackad vitlök. Låt två i minst 2 timmar.
Lägg sedan marinad o grytbitar o en gryta o koka på medelvärme i 20 min(vin med alkohol=utan lock) Lägg sedan ner valfria grönsaker(jag brukar ta såna där färdiga blandningar från frysdisken), samt lite timjan(färsk eller på burk), svamp(burksvamp blir jättegott) och en köttbuljongtärning.
Låt koka under lock i ca 30 min eller tills köttet känns ok.
Klicka i valfri mängd cremé fraiche o red ev av lite med vatten o mjöl. Smaka av med salt o vitpeppar.
Serveras med ris eller kokt potatis, samt en klick gelé.
rulla bitana i mjöl. bryn grytbitarna. Lägg dem i en annan gryta. Bryn 1 gul lök och en burk champinjoner. Blanda detta och låt stå o puttra häll i det sparade chaminjonspadet och ha extra vatten med. Sen häller du i 3 dl grädde. Krydda med peppar. Häll i en påse med jordnötter saltade. Kanon gott ha potatis el ris till
Jag brukar göra grytor där jag bryner köttet, häller på lite vatten och låter det koka tillsammans med ett par lökar, salt, peppar och ev. lagerblad under någon timme (så det blir härligt mört). Sen häller jag i grädde och creme-fraiche (ibland matlagningsfraiche med pepparsmak om jag har det hemma), lite soja och kryddor!
Jag har grytbitar hemma i frysen och tänkte faktiskt gör en köttsoppa på det. Då kan man ju koka köttet så det blir mört. Har hört att man kan ha i lite ättika för att det ska bli ännu mörare, vet inte riktigt om det stämmer.
Sen tänkte jag ha i rotfrukter o potatis. Sen kan man ju servera med varmamackor om man vill