• mantaray

Mat till 1-åring

Hej,

Min dotter fyller 1 år nu i dagarna och jag tycker det börjar bli dags att ge henne lite annan mat.

Tex så äter hon gröt och macka både till frukost och kvällsmat och skulle vilja ändra det till ex filmjölk på morgonen. Jag har några frågor som ni gärna får svara på.

1. Finns det några flingor/müsli som man kan ge i filen till en 1-åring?

2. Vad har ni för smör på mackan?

3. VAd har ni för pålägg på mackan?

3. Hur mycket mjölk får era 1-åringar? Ger ni standard, mellan eller lättmjölk?

Tack på förhand för alla svar

• Svar på tråden Mat till 1-åring
  • Suddisen

Har en son som blev 1 för en vecka sen och vi har ungefär samma funderingar! Ska svara på de frågor jag kan!

1. Funderar jag också på, men har inte provat något än! Funderar på om t.ex. cornflakes inte skulle kunna funka, för de brukar ju mjukna ganska snabbt i mjölk/filmjölk... Men jag vet inte säkert.

2. Vi har samma smör på K:s macka som på våra, just nu är det Becel tror jag.

3. Leverpastej eller vanlig ost har vi ovanpå smöret.

4. Har precis börjat med mjölk... Fick från BVC reda på att ca 5 dl mjölk/mjölprodukter om dagen var tillräckligt och däri räknades även välling med då det är mjölkpulver i det. Så för vår sons del handlar det kanske om 1 glas mjölk om dagen. Fick även rådet att inte ge mjölk till lunch eller middag eftersom det mättar ganska mycket = inte orkar lika mycket mat. Så vi har gett sonen mjölk till eftermiddags-mellanmålet istället. Och han ÄLSKAR det!

• Suddisen

Glömde skriva ang. mjölk att vi ger sonen mellanmjölk (även det efter inrådan från BVC eftersom vi alltid använder fullfeta mejeriprodukter i maten så var det OK med mellanmjölk istället för standardmjölk).

• MammatillMeja

min tjej älskar havrepuffar,de blir så mjuka och bra med i mjölken/filen så de vågade jag ge.

smör får hon samma som oss,oftast lätta,jag vet inte det är kanske inte så bra men jag brukar bre ganska tjockt lager.

mjölk antingen den "feta" eller mellan.oftast och helst den "feta".

hon har alltid gillat mjölk, när hon var ett år fick hon kanske en liten mugg om dan, och lite fil eller mjölk med puffar.

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • skotertjej

Hej!
    Vår son har nyss fyllt 1 år och han äter alltid havregrynsgröt till frukost. Varför byta ut den nyttiga gröten mot flingor som inte är speciellt nyttiga. Men jag förstår hur du menar, och visst är det kul med variation.
    Vår son som just fyllt 3 år har i huvudsak ätit gröt på morgonen men under vissa perioder får han fil med havregryn å linfrön eller havrefras. Ibland vill han bara ha smörgår och mjölk.
    Men han är ju 3 år.

Du kan ju testa lite fil med tex bär i eller nån fruktpure.

Ska svara på dina frågor nu.

1. Vet faktiskt inte, havrefras är ju lätta att tugga sönder om hon har många tänder( min kille har bara 3 så det är nog inget för honom än).

2.Samma som vi, bregott.

3.Ibland bara smör, men oftast bredbar pastej, ost eller mesmör.

• skotertjej

Oj, råkade skicka iväg det innan jag var klar.

4. Han får ett glas till lunchen varje dag. Mellanmjölk.
    Vi har ganske nyligen börjat med mjölk så han får bara en gång om dagen men det verkar gå bra så snart kan han ju få det fler gånger. De rekommenderar nog standardmjölk till små egentligen men vi brukar ha mellan och jag vill inte köpa annan som kommer att stå i kylen länge bara.

• millan1977

Apropå mjölken så sa min bvcsköterska att man numera även rekommenderar lättmjölk till barn (innan har det bara varit standard och mellan).

Att det alltså är ok att ge barnen lättmjölk.

Fast vi ger mellan!

• MammatillMeja
    millan1977 skrev 2008-02-18 14:25:41 följande:
    Apropå mjölken så sa min bvcsköterska att man numera även rekommenderar lättmjölk till barn (innan har det bara varit standard och mellan).Att det alltså är ok att ge barnen lättmjölk.Fast vi ger mellan!
    va???rekommenderas lättmjölk till små barn????varför då?sa hon det?
  • millan1977
    MammatillMeja skrev 2008-02-18 15:04:28 följande:
    va???rekommenderas lättmjölk till små barn????varför då?sa hon det?
    Näe, hon sa inte varför och jag frågade inte då vi aldrig dricker lättmjölk hemma.
  • MammatillMeja
    millan1977 skrev 2008-02-18 15:07:53 följande:
    Näe, hon sa inte varför och jag frågade inte då vi aldrig dricker lättmjölk hemma.
    det tycker jag var väldigt konstigt...jag menar den är ju ens inte särskilt fet? 3% fett är väl inte mkt.... jaja nu blev jag väldigt OT =)
  • millan1977

Detta hittade jag på livsmedelsverkets hemsuda:

Föräldrar har två viktiga uppgifter när det gäller sina barns mat. Den första är att se till att barnen får bra och näringsriktig mat, så att de kan växa och utvecklas optimalt. Den andra är att ge barnen bra matvanor.

Genom att ge sitt barn tillfälle att lära sig att tycka om många olika rätter och ge dem positiva attityder till mat har man som förälder möjligheten att ge barnet grunden för ett rikt matliv. Lär sig barnet från början att uppskatta hälsosam mat är förutsättningarna för god hälsa under resten av livet större.

På den här sidan
    Mycket näring men mindre energi
    Hälften så mycket godis, läsk, glass, kakor, bullar och snacks
    Samma kostråd för barn som för vuxna
    Vetenskapen bakom kostråden
    Barn behöver mat regelbundet
    Tallriksmodellen
    Nyckelhålsmärkt mat - bra även för barn
    En halv liter lättmjölk och magra mjölkprodukter
    Mer frukt och grönt
    Fisk är nyttigt
    Bröd till varje måltid
    Läsk och saft - tomma kalorier
    Barn behöver röra på sig

Mycket näring men mindre energi
    Barn behöver mycket näring för att växa och utvecklas på rätt sätt. Samtidigt behöver de mindre energi än vuxna. Det innebär att barn behöver näringstät mat, som innehåller mycket näring men mindre energi.

Hälften så mycket godis, läsk, glass, kakor, bullar och snacks
    Livsmedelsverkets undersökning av barns matvanor visar att barn äter alldeles för mycket feta, sockerrika men näringsfattiga livsmedel. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från dessa livsmedel.

Om barnet ska få i sig alla näringsämnen kroppen behöver, utan att gå upp i vikt, finns det inte plats för särskilt mycket sådan mat.

Om barnet äter "nyttigt" i övrigt, det vill säga inte så mycket mättat fett och mycket frukt och grönt, finns det plats för sötsaker som motsvarar cirka 80-200 kalorier per dag, beroende på barnets ålder.

För barn 2-6 år motsvarar det för en vecka

½ bulle
    2 småkakor
    3/4 dl glass
    1/3 dl smågodis, 25 gram
    4 små rutor chokladkaka, 15 gram
    ½ minipåse snacks, 20 gram
    1 glas läsk och saft, 2 dl.
    För barn 7-15 år motsvarar det för en vecka

1 bulle
    4 småkakor
    2 dl glass
    1 dl smågodis, 60 gram
    1 liten chokladkaka, 40 gram
    1 minipåse snacks, 50 gram
    5 dl läsk och saft.
    Antingen kan barnet välja en "sort" varje dag ? eller allt på en gång, en gång i veckan. I dag äter svenska barn i snitt 150 gram godis i veckan. Vart tionde barn äter mer än 300 gram godis i veckan.

Samma kostråd för barn som för vuxna
    I princip samma kostråd gäller för barn över två år som för vuxna:

Ät mycket frukt och grönt, gärna 400 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två frukter och två rejäla nävar grönsaker.
    Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
    Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
    Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.
    Ät bröd till varje måltid, gärna fullkornsbröd.
    Små barn behöver inte lika mycket fibrer som vuxna. Därför kan det vara bättre att ge mindre fiberrikt bröd till dem.

Vetenskapen bakom kostråden
    Livsmedelsverkets fem kostråd utgår från de senaste forskningsrönen inom nutritionsområdet, kunskapen om hur svenska folket äter i dag och om hur vi bör äta. Det vetenskapliga underlaget för kostråden finns beskrivna i boken Nordiska näringsrekommendationer, som ges ut av Nordiska Ministerrådet, se länkarna till höger.

Barn behöver mat regelbundet
    Hela kroppen fungerar bättre om man äter regelbundet - frukost, lunch, middag och något bra mellanmål däremellan. På länken till höger finns tips på bra mellanmål. Om man äter regelbundet är det är lättare att låta bli att småäta och att äta lagom mycket vid måltiderna.

För att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver är det bra att äta varierat. Försök att se till att barnet äter livsmedel från matcirkelns alla delar varje dag, se bilden. Enskilda livsmedelsgrupper kan uteslutas utan att kosten behöver bli obalanserad eller otillräcklig.

Tallriksmodellen
    För att lära barnet hur en bra måltid ser ut kan man ta hjälp av tallriksmodellen, se bilden. Tallriksmodellen visar innehållet i en hel måltid och proportioner mellan de olika delarna på tallriken.

En stor del är grönsaker och rotfrukter
    En stor del är potatis, pasta, ris eller liknande
    Den lilla delen är kött, fisk, kyckling, ägg eller vegetariskt alternativ.
    Komplettera måltiden med bröd, en frukt och vatten eller lättmjölk.

Tallriksmodellen visar bara proportioner mellan de tre delarna. Ett litet barn behöver förstås mindre mat än en tonåring, men proportionerna är de samma.

Nyckelhålsmärkt mat ? bra även för barn
    Precis som vuxna äter barn för mycket mättat fett. Mjölk, ost och charkvaror, men även bakverk och choklad, är de största källorna till mättat fett.

Barn över två år rekommenderas att äta nyckelhålsmärkta livsmedel, eftersom de är magrare, innehåller mindre mättat fett, mindre socker och salt men mer fibrer än andra livsmedel av samma typ. Barn rekommenderas nyckelhålsmärkt för att få bra balans mellan fett, mättat fett, kolhydrater och protein, inte för att de ska få i sig mindre energi. Magra barn kan behöva mer mat, inte mer mättat fett.

Korv, köttbullar, bacon, leverpastej och andra charkvaror finns som nyckelhålsmärkta alternativ. Det gäller även ost. Läs mer om nyckelhålet på länken till höger.

En halv liter lättmjölk och magra mjölkprodukter
    Barn behöver ungefär en halv liter lättmjölk eller andra magra mjölkprodukter om dagen. Även mjölk som finns i maten räknas in. Mjölk och mjölkprodukter innehåller många vitaminer och mineraler, bland annat kalcium och D-vitamin, som är viktiga för skelett och tänder.

Alla, också barn, rekommenderas att äta mindre mättat fett. Därför är det bra att välja lättmjölk, lättfil och lättyoghurt. Lättprodukter innehåller mindre fett men lika mycket av andra näringsämnen som fetare produkter. Berikad lättmjölk innehåller dessutom mer D-vitamin än standardmjölk.

Rådet att dricka lättmjölk gäller alla barn oavsett kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av energi, utan av mättat fett.

• millan1977

Men vad hände där egentligen??? Sorry! Hela sidan klistrades ju in, inte riktigt meningen...

• MammatillMeja

jaha..där ser man...men jag väntar nog med lättmjölken et par år till =)

Svar på tråden Mat till 1-åring