• nosa

Hur ger man dricks om man betalar med Visa kort

3 frågor:

- Ska man ge dricks på restauranger i Sverige?
    - Om ja, hur ger man dricks om man betalar med Visa, säger man att de ska dra extra mycket, eller ska man ha mynt med sig?
    - HUR mycket ska man ge i dricks???

• Svar på tråden Hur ger man dricks om man betalar med Visa kort
  • norgesessan

kan bara tvåan...man säger dom skall dra extra....
    Man ger vel om det är nån man är riktigt nöjd med....typ...medan i vissa andra länder SKALL man ge..

Emil 03 och Jonathan 05
  • j 3 n N y

1. Du bestämmer själv om du ska ge dricks, tycker du att servicen är bra så kan du ge lite extra.
    2. När du får din kontokortsslip som du ska skriva på brukar det finnas en rad för hur mycket extra du vill att de ska dra. Antingen gör du så eller lägger lite kontanter bredvid.
    3. Utgå från 10-15% och sen kan du dra av eller lägga på mer beroende på hur nöjd du är. Du MÅSTE inte ge dricks.

Lycka till!

• minignagarn

Om man skriver ex 50:- på raden "extra" på lappen man ska skriva på, då gör man ju det EFTER dom dragit kortet? Hur ska dom då kunna få pangarna? Kanske blåst, men fattar inte..
    (Har själv alltid funderat på detta)

• j 3 n N y

De drar en gång till tror jag... För på kontoutdraget blir det ju alltid den totala summan. Eller så gör de som på hotell när de drar kortet när man checkar in, men debiterar först när man checkar ut. Vet faktiskt inte... Man kan ju också säga typ "dra det på 300" om man ätit för t.ex. 280 kr.

• j 3 n N y

Men jag är inte helt säker. Någon som jobbar/har jobbat på restaurang kanske tittar in snart och berättar hur man gör! Vilket mysterium

• nosa

hihi, kul att det inte bara är jag som är clueless!

Svar på tråden Hur ger man dricks om man betalar med Visa kort