• MissAngie

Jordgubbar (inte bra under graviditet)????

Är detta sant.. kommer inte ihåg vart jag hörde det någonstanns men jag är en jordgubbs tok så jag blir lite nervös om jag inte kommer få äta dom under sommaren...

Är det inte bra att äta jordgubbar under graviditeten???

• Svar på tråden Jordgubbar (inte bra under graviditet)????
  • hejlis

jo! de är jättenyttiga! livsmedelsverket har bra info om vad man "får" och inte "får" äta som gravid.

• jannike85

också hört det, en tjej sa det till mig i Julas. Däremot en anna frossade i sig jordgubbar under sin graviditet, och fick ut en frisk flicka, så jag vet inte riktigt vad som är sant.

Jag käkade iallfall jordgubbar på allahjärtans dag, får hoppas det inte är farligt!

• La Lola

Såklart kan man äta jordgubbar!

Skit i sånt ni hör.
    Kolla fakta, dvs kostråden.

• Ezder

Det kanske handlar om om jordgubbarna är jordiga, direkt ur landet? Man ska ju t ex inte hålla på med jord och kattlådor och sådant, p g a toxoplasmosrisk. Av samma skäl ska man också tvätta grönsaker noga. Jag kan tänka mig att det är det det gäller, jordgubbarna är nyttiga men låt bli att äta jorden! ;)

• MissAngie
    hejlis skrev 2008-02-18 15:37:28 följande:
    jo! de är jättenyttiga! livsmedelsverket har bra info om vad man "får" och inte "får" äta som gravid.
    Tack nu känns det mycket bättre!!! kan jag frossa som vanligt då..=)
  • Lottis77

Å, jag frossade i jordgubbar när jag var gravid förra gången. En bra dag åt jag nog 2 liter! Skölj de noga bara, så de är rena och fräscha. Mums!

Är det inte semester snart???
  • Chanteuse

När man är gravid får man äta hur mycket jordgubbar man vill, det är när man ammar man ska vara försiktig då det är allergiframkallande.

• mammatill2härligavildar

I kostråden jag fick från min bm står det att jordgubbar är en bra källa till järn.

• hallon82

jordgubbar är jätte nyttiga och har mycket järn i sig så ät du så många du vill

• Bliglin

MissAngie: Det var förra sommaren som det kom varningar om jordgubbar från Holland (? tror jag?) som var besprutade med något giftigt om jag inte minns fel. Så det har varnats om jordgubbsätande för gravida, dock inte i allmänhet utan om just vissa specifika jordgubbar.

Men som sagt, det är ett år sedan så till kommande skördar hoppas jag att det är OK. Synd annars på både smaken och vitaminerna

• Geléhallon89

Va jag vet så ska man iaf INTE äta jordgubbar när man ammar för att det är så starka ämnen i det som kan göra så att bebisen får en allergireaktion. Men under grav så ska det inte va farligt. (:

• PBCB

Under amningen ska man inte äta jordgubbar för det går ut så starkt i mjölken och bebisen kan få väldigt ont i magen av det. Det brukar vara likadant med paprika och lök när man ammar.
    Men testa dig fram! Allt är individuellt :) Under grav är det dock inga problem.

• En Dum En

Har oxå hört att man inte ska äta jordgubbar och vindruvor när man ammar. Åt massor av jordgubbar när jag var gravid. Däremot innehåller dom inte så mycket järn så om man ska få i sig tillräckligt med järn genom jordgubbar får man äta väldigt MYCKET.

• Poloc

Ett antal människor blev (i somras?) sjuka av svenska jordgubbar, men det berodde på bakterier på gubbarna.
    Dvs skölj noga så bör det vara ok.

(Om jag inte minns fel så var en trolig förklaring att jordgubbsplockarna "gick på toaletten" i/bredvid jordgubbslandet, o att det var därifrån bakterierna kom .. urk)

• Ameos

Man kan visst äta jordgubbar när man ammar! Man får dock pröva sig fram. En del barn KAN reagera på jordgubbar, medan andra, som t ex min son, inte påverkas alls. Alla barn är olika, en del reagerar på skaldjur, andra på morötter. Det vet man inte förrän man testat.

• auti

Jordgubbar är jättebra att äta när man är gravid, massor med järn. Däremot är de oerhört besprutade så var noga med att skölja dem.

Var försiktig när du ammar en del barn blir prickiga andra inte...

• Babe

Jordgubbar ska vara ok för gravida, men förra sommaren pratades det i media om svenska jordgubbar som var besprutade med ett nytt farligt ämne... men luften vi andas är inte helt ofarlig den heller om vi hårddrar allt...
    Jag har köpt frysta jordgubbar, men köper bara svenska, känns säkrast så =)

När man ammar och introducerar beibimat bör man vara försiktig med alla röda bär, som vissa beibisar kan överreagerar mot, men det är inte vanlig allergi. Barnet kan mycket väl tåla bären efter ngr månader.

Svar på tråden Jordgubbar (inte bra under graviditet)????