• Anonym (artie)

spiral och tamponger

Ska får en hormonspiral insatt denna veckan. När jag läste informationen i förpackningen så står det att man ska inte använda tamponger eftersom det är risk att tråden fastnar i tampongen och man dra ut spiralen när man ta ut tampongen.
    Jag hoppas att blödningen kommer blir mycket mindre med hormonspiral eller utebli totalt men jag vill kunna använda tampong.
    Vad gör ni?

• Svar på tråden spiral och tamponger
  • Lysmasken

Använde tampong men tyckte det var lite obehagligt ändå. Just nog för att man tryckte nog inte upp den tillräckligt eller för att jag trodde varje månad att nu har den säkert följt med en tampong.
    Blev tills slut att jag använde bindor.

Nu sitter jag funderar på vad jag ska ta nästa gång. Har BF om 38 dagar så nu börjar jag fundera lite på skydd.

• Anonym (artie)

Tack. Någon annan?

• cid

Jag använder tampong....visste inte att man inte kunde det...
    har ju funkat bra hittills så,...

• Anonym

Jag använder också tampong. Det ska nog mycket till för att dra ut en spiral. Dessutom tror jag att man både ser och känner det. Jag menar en tampong ska ju inte spolas ner i toaletten så man måste ju ändå vira in den i papper - vilket innebär att man antagligen får syn på spiralen.

Jag tror inte att det är någon fara, har haft spiral i 3 år och det har funkat super bra.

• Anonym

Tycker det är obehagligt med tampong - spiral, har råkat dra i tråden någon gång och det var inte kul... Har numera tygbindor/tygtrosskydd som är sköna, käns bara som att ha trosor på sig. Sen har jag aldrig läckt med mina nya bindor vilket hände med tampongerna om jag inte han byta i tid. Rekomenderas till avslaget också.

• Anonym

Hade spiral innan vi bestämde oss för att skaffa barn. Har alltid användt tampong och aldrig funderat på att det inte skulle funka. Spiralen sitter nog för "högt upp" för att fastna, dessutom skulle man nog känna att den fastnat och inte "råka" dra ut den utan att märka...

• gintonic77

Har aldrig haft problem att använda tampong.

• Elin hogberg

Jag har spiral och använder tampong, hade inte en tanke på att det kunde hända, men det beror nog lite på hur lång själva tråden är, jag kan varken känna spiral eller tråd, så det ska nog inte vara nån fara!

• Anonym

Menskopp är lika illa som tampong, då måste man ha koll på trådarna. Min tapp sitter lågt så jag har fått tag på trådarna båda när jag använt tampong och menskopp. Tackar vet jag Ecosoft som nu gör mensen till lycka varje gång.

• pajas01

min bm sa bara att inte anvädna tampong första mensen.. sen va de bara att ta vad jag vill..så jag kör tampong

• Anonym (artie)

Tack alla. Jag ska kolla med dem på torsdag men tror jag prova med tampong ändå

• Anonym (jaha)
    Anonym skrev 2008-02-18 23:11:31 följande:
    Menskopp är lika illa som tampong, då måste man ha koll på trådarna. Min tapp sitter lågt så jag har fått tag på trådarna båda när jag använt tampong och menskopp. Tackar vet jag Ecosoft som nu gör mensen till lycka varje gång.
    Eftersom du inte länkade så gör jag det istället
    home.swipnet.se/ecosoft/
  • Anonym (intespiral)

Jag har haft spiral och använt Lunette menskopp och det funkade bra tycker jag. Däremot mådde jag dåligt av spiralen och deppade hela sommaren men det är ju en annan femma.

• Anonym

Tack för länken, tänkte inte på det. Älskar mina Eckosoft!

Svar på tråden spiral och tamponger