• Maroschka

Åh nej! Blivit beroende av nässpray....

Har varit förkyld och behövde då använda nässpray som jag har så lätt för att bli beroende av.
    Nu sprayar jag ca 7 ggr/dag.
    Jag blir så orolig att det ska vara farligt för bebisen. Är i vecka 20+6 idag. Dets tår ju att den ska vara ofarlig för gravida men det är väl när man använder normaldos? Kan det skada barnet när jag snvänder den så pass mycket?

Har ni tips på något annat jag kan använda för att ta bort nästäppan??

• Svar på tråden Åh nej! Blivit beroende av nässpray....
  • fridanystrom

Jag har precis samma problem, men är i vecka 38 nu. Inget annat jag testat har hjälpt så nu använder jag otrivin (inga konserveringsmedel). Jag försöker använda nässprayen bara när jag ska sova, ibland på dagen blir det också, men ju mer man sprayar ju lättare blir du täppt. Jag testade även kortison(?)spray som finns recceptfritt på apoteket, hör efter där om hur du ska använda den rätt. Det kanske funkar för dig, den är avsvällande för slemhinnorna i näsan. Hoppas det funkar.

• sira

Här e en till med nästeppa!! E på 4:e flaskan nu..men försöker bara ta till natten. Max 2 ggr dag. Men det e så jobbigt att ständigt vara täppt! Har provat koksalt men det funkar inte det minsta..
    Har sagt det till min BM men hon sa att det inte var farligt för bebben.

• Vicha

ja du...jag är i v 23 o är väl i samma båt kan man säga ; )
    Jag tar också vanlig förkylningsspray o det ska man ju inte göra i mer än 10 dar eller vad det står på förpackningen...men jag har använt den mer eller mindre hela tiden...hmm...
    En arbetskamrat till mig tog också mycket nässpray under sin grav o hon tror inte det gör nåt.
    Man får ju syrebrist för 17!!! :)
    Jag har provat renässans plus+ från apoteket också. Den e rätt ok att ha på dagen delvis iaf tycker jag.
    Står på att det är bra för "graviditets täppa" o så men inte så "beroendeframkallande". kramar

• Maroschka

Tack!!
    Det viktigaste är att bebis inte påverkas. Men jag får alltså svåra ångestattacker nästan när det börjar täppa det minsta.
    Använder Nezeril just nu men kanske ska byta till Otrivin om det ä'r bättre utan massa medel i eller Renässans om det är just vid gravtäppa

• ludenben

Nasoferm är bättre för den innehåller visst nån olja. Min näsa blir jättetorr av otrivin. Nu är jag iofs inte gravid men man kan använda den om inget annat anges. Men det gäller ju samma för den som med andra, max 10 dagar i följd.

• josefa

Hej! Jag har nog använt nässpray i 3 mån snart o nu åkte jag på en djävulsk förkylning o inget hjälper nästan längre. Fick nu kortinsonspray utskriven men det funkar så där. Jag håller på att bli galen helt ärligt. Skönt med denna tråd så man kan skriva av sig om nåt som för många kanske låter litet obetydligt i sammanhanget. Men nu har jag ont i bihålorna o blöder ur ena näsborren så jag vet inte vad jag ska göra. Ja ja...vad man får leva med! Det försvinner hoppas jag när bebisarna föds!
    Ha det bra!

• Maroschka

Jag blöder också ibland nu när jag snyter mig ser jag.
    Jag känner ju att det tar stryk i näsan av all spray men som sagt det går inte vara utan.
    Jag satte en gräns att inte ta mer än på kvällen och morgonsidan men det gick bara inte. Man får ju världens huvudvärk också av att man går och försöker dra in luft när det är skålltätt

• Vombell

Led av svår nästäppa denna graviditet. Använde Otrivin nässpray i massor! Som ni säkert redan vet så har nässprays-användning mer än 10 dagar motsatt effekt. Det ger mer svullnad än minskar den till slut.
    Jag fick genom läkaren på mödravårdscentralen utskrivet Rhinocort aqua (lågkortisonspray) och Rinexin-tabletter. Redan efter 2-3 dagar var min nästäppa som bortblåst! Och då hade jag ändå missbrukat nässpray under 3 månader. Fortsatte med medicinerna och kortisonsprayen i cirka 2 veckor och sedan kunde jag sluta helt. När jag känt att det varit på väg igen har jag bara tagit kortisonsprayen morgon och kväll ett par dagar så har nästäppan försvunnit.

Så gör er själva en tjänst: sök läkare!!!

• lindalinda

Hade extrem nästäppa mellan v.10 och v.16
    Va totalt beroende av min nässpray. Men helt plötsligt försvann nästäppan, va helt hundra på att jag skulle bli tvungen att avvänja mig. BM sa att det kunde ta runt 3v innan man va helt fri från täppan och man ville avvänja sig från nässprayen

• lillloppan

Köp Renaissance på apoteket, anv även på små bebisar. Är endast en saltlösning o ofarlig! Undvik annan näspray!

Svar på tråden Åh nej! Blivit beroende av nässpray....