• Raspberry81

    Enskild adoption

    Hejsan!

    Jag har en blivande man med ett medborgarskap i ett annat land. Han föddes i ett sydamerikanskt land av en svensk mamma och pappa med medborgarskap i det landet (även mamman var medborgare i landet). Familjen flyttade till sverige under 1980-talet, han har permanent uppehållstillstånd. Kan vi utföra en enkild adoption från det landet eller är det högst osannolikt att vi har starka skäl nog? Hans pappa är död men han har fortfarande syskon på pappans sida där, syskonbarn, faster och kusiner. Vi har kontaktat en organisation som sa att vi var välkomna att adoptera barn över 4 år. Vi har ännu inte startat hemutredning. Vi har kontaktat Mia men har inte fått svar ännu. Tänkte höra runt här:

    * Är det ngn om lyckats där den ena är medborgare i landet man vill adoptera från? Eller måste båda bli medborgare, dvs att jag som mamma har dubbelt medborgarskap i detta fall.
    * Är det ngn som har gjort en inhemsk adoption genom att flytta ett par år till landet i fråga och sedan flyttat vidare till Sverige? (skulle det fungera i teori och praktik) Utan att bli medborgare i landet (jag alltså).
    * Som jag förstått finns det de adoptivbarn som fortfarande har medborgarskap i landet de är adopterade från. Varför är inte det skäl nog för enskild adoption när de är vuxna?
    * Vad är starka skäl? Jag personligen tycker han har VÄLDIGT starka skäl. Frågan är väl vad mina skäl är? Mer än att vara gift med honom? Jag är iof gudmor till ett av av släktens barn.
    Att kunna språk, kultur, historia (om än en blodig sådan) borde väl vara skäl nog? Plus att barnet (som blir biologiskt regelmässigt till oss) har släkt där. Och att landet troligen kommer besökas mycket.

    Snurrigt värre. Fråga om ni inte förstår!

    Det jag menar med att flytta till landet är för att kunna adoptera ett barn under 4 år. Men det blir så himla snurrigt med medborgarskap hit och dit.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-19 21:58
    Nu ser jag hur detta kan missuppfattas. Förtydligande: Hans pappa bodde i sverige under 60 talet och träffade en svenk pingla. De bestämde sig för att bo i landet pappan är född i (pga den rasism de utsattes för). Paret gifte sig och flyttade dit, där även äktenskapet registrerades. Paret fick barn i början av 70-talet. Den ena var min blivande man. Under diktatur och elände var de tvungna att igen flytta till sverige. Alla i familjen fick permanent uppehållstillstånd, men ville behålla sitt medborgarskap i det andra landet (pga deras identitet låg där). Ja det är verkligen invecklat. Idag kan det dock vara tur att han behållit sitt medborgarskap ( han har inte sett anledning att ändra det).

  • Svar på tråden Enskild adoption
  • madhag

    Vi har adopterat från Polen (enskild adoption). Jag har polskt medborgarskap och släktingar i Polen. Min man är svensk och har absolut ingenting med Polen att göra.
    Vi har dock känt barnet innan adoptionen, men enligt MIA skulle det vara tillräckligt med mitt medborgarskap och anknytning till landet. Jag har växt upp i Polen.
    Ring Mia och fråga! Jag fick ett mycket bra svar när jag ringde till dem. När jag ringde BFA sa dem att det är inte så troligt att vi kan genomföra enskild adoption, Mia sa direkt, att det är inga problem.

    "Som jag förstått finns det de adoptivbarn som fortfarande har medborgarskap i landet de är adopterade från. Varför är inte det skäl nog för enskild adoption när de är vuxna?"
    Man växer inte upp i det landet, man vet ingenting om t ex domstolar och hur det går till med adoptioner. Oftast kan inte språket!
    Jag höll på att ringa, fixa och greja otroligt mycket när vi skulle adoptera. Man måste fixa allt SJÄLV. Jag ringde tusen gånger till översättare, domstolen, myndigheter, även ministeriet i Polen. Det krävde språkkunskaper och tålamod. Och min mamma sprang till översättare, vidimerade dokument osv. Det tog lång tid innan jag fattade hur det går till, dvs. vilka myndighter måste ta beslut, vem ska man ringa. Min man skulle adrig klara av det.

  • Raspberry81

    Jaha vad bra! Då vet man ju att det är genomförtbart.

    Om du vill skriva lite om hur proceduren gick till, kan du skicka till min inbox. Det är VÄLDIGT värdefull information för oss! Hur gick besluten mellan Polen och Sverige, i vilken ordning osv

    Hur länge var ni gifta innan adoptionen?

    Hur mkt kostade det Er till slut?

    Vad skrev Ni för särskilda skäl till rätten? Enligt mia:s hemsida ska man fylla i en ruta där man förklarar bandet till landet.

    Jag ska prova att ringa mia imorgon!

Svar på tråden Enskild adoption