• Amazina

Boende i Schweiz, del 3.

Här kommer fortsättningen på svenskschweiziska babbeltråden. En tråd för alla till Schweiz utvandrade töser och deras fans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-20 08:26
    Här är den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m27104917.html

• Svar på tråden Boende i Schweiz, del 3.
  • kaj04

jag var inne o kappläste o skrev svar innan jag läst sista sidan... klistrar in mitt inlägg här så blir jag först! yippie!
    tack amazonas för ny tråd, var har du hållit hus?
    välkommen alla nya! visst vimlar det av svenskar i det här landet!

fakke låter bra! vi bor ju strax utanför zürich o kan ta oss nästan överallt
    min son är 3 så han har spring i benen oxå, ifall att det finns ett bra fakke-ställe med lekplats/ lekhörna.

pergobruden: om du går in på www.svenskamammor.com o kikar under tips o trix hittar du massor med tips för flygning med barn. det ska gå utan att man är medlem. det är faktiskt inte så hemskt att flyga själv med ett barn (med två barn är man i mina ögon en hjältinna!), bärsele är nästan ett måste för små barn som inte kan eller orkar gå själv, för det är sällan eller aldrig får tag i en vagn när man kommer fram o när man ska igenom passkontrollen är det skönt att ha händerna fria.

anouschka: hur gick nattningen?

• Räkmamman

Tack Amazon för att du tar hand om oss och startar upp tráden innan den gár ut, sá vi kan fortsätta tjata! Hur är det med dig?Jag fixar gärna ihop en fakketräff här i Zürich sá fort bäbis är ute och jag har fátt tillbaks lite energi. Sá kan vi ta en större träff med alla ocksá, för vi vill ju träffa alla!

• Anouschka

Klistrar även jag in här Tack för trådstarten Amazonas 8jag tänkte på det hela dagen igår, men var lite för tankspridd för att göra något åt saken...)

Hej på er!
    Nattningen gick över all förväntan Trodde det skulle vara betydligt svårare än vad det till slut var. Siri blev lite pass när hon inte hittade nappen i sängen (kröp omkring och letade efter den i ca 10 minuter, såg lite förvirrad ut ). Accepterade dock väldigt snabbt att nappen var borta. Att somna själv var lite jobbigare... men det var det förra gången det introducerades också. Det tog knappt 45 minuter för henne att somna, med en del gråt dessförinnan, men sedan sov hon HELA natten utan ett pip Jag sov däremot inte alls eftersom jag låg och väntade på att hon skulle börja gråta hysteriskt då hon inte hittade nappen... vad knäpp man är

I morce letade hon lite efter nappen efter det att hon fått sin välling. Var ledsen i en minut och sedan gick hon och hämtade dagens bok (vi läser alltid en kvart efter vällingen på morgonen). Resten av morgonen var faktiskt lugnare än vanligt (eller inbillar jag mig bara det???) och lämning på dagis gick hur lätt som helst. Hon stod och vinkade i fönstret med Pippi under armen. Utan napp Som tur är är vårat dagis helt med på noterna om man säger att man inte vill att ens barn ska få ha napp. De accepterar (och tycker det är bra) att man vänjer av med napp även på "dagisdagar", jag hoppas bara att det inte blir för mycket gnäll vid middagsvilan... vi får väl se vad som kommer fram vid hämtningen

Jag är så stolt över Siri (och mig själv som äntligen tog tag i saken)! Min stora lilla tjej

Ha en skön dag allesammans!

• Anouschka

Ställer frågan igen, vad är fakke som alla pratar så mycket om här inne?

• pergobruden

Tack alla för tips om resandet. Jag ska nog ta mig dit ska ni se!

• Räkmamman

Hej Anouschka, fakke var ett stavfel frán mig som rákade fastna! Jag menade att föreslá kaffe pá Starbucks, men det blev fakke...

Hejs Siri, vilken duktig tjej!!!!

• moli32

hej ursäkta att en svenskboende mamma klampar in i eran tråd. Men jag blev lite nyfiken. Det är så att jag har en barndomskamrat som flyttade till Schweiz för flera år sedan. Jag vet att hon har man och åtminstone ett barn. Hon hette Tove Persson (vet tyvärr inte nuvarande efternamn) och kommer från Falun (dalarna). Vet tyvärr inte var i Schweiz hon bor. Det vore kul att få kontakt igen så om någon känner till henne kan ni säga att moli32 (Monica) på familjeliv gärna vill ta upp kontakten.

• Amazina

Hallojs!
    Jag försöker minska barnaproduktionsstressen och är inte så aktiv på FL. Jag läser nästan varje dag på mina favorittrådar men skriver inte så mycket. Denna tråden följer jag dock hela tiden. Det är kul att läsa om vad som händer med "grannarna".

Har varit ledig idag och njutit av det härliga vädret. Det känns som om det var sommar!!! Så jädrans skönt!!!

• Amazina
    Svar på #7
    Nope... Ingen aning. Kollade även på svenskar i världens hemsida, men där fanns hon inte heller.
Svar på tråden Boende i Schweiz, del 3.