Inlägg från: Apple Pie |Visa alla inlägg
  • Apple Pie

Boende i Schweiz, del 3.

Hejsan jag bor just nu i London, fast min man ska på intervju ang ett jobb i Geneva på fredag, om han får det ska vi ta det? Finns det många svenskar där? Lätt när man har barn? Vi pratar inte franska, e allt svårt då?

Hänvisa gärna till om det finns tex Svenska mammor grupper eller svenska kyrkan eller andra aktiviteter eller nått

TACK TACK, och förlåt inhopp i tråden, fast snart kanske jag e här på heltid!

• Apple Pie

Tack Ain, ser nu att du svara JuliaR tidigare i tråden, fast det verkar som om det finns fler Svenskar i Zurich, och Lausanne, eller?

Och finns Svenska kyrkan i Geneve, eller e det kanske sjömanskyrkan?

Passar på att fråga dig Ain, tycker du att man bor bo i Geneva? Eller som du i en liten by I Frankrike? E det inte väldigt ensamt att bo utanför typ?

Ain skrev 2008-03-23 21:43:11 följande:
    Hej JuliaR!Joda, vi är nagra stycken här i Geneve Jag bor i Pays de Gex, alltsa i Frankrike, men jobbar i Geneve (i vanliga fall). är hemma förnuvarande med Miriam som snart är 4 manader... Vi kan absolut träffas pa en fika eller nat nagon gang. Kan höra om nagra av mina svensktalande kompisar känner för att hitta pa nagot!Annars har SWEA en föräldra-barngrupp, och svenska kyrkan tillsammans med norska kyrkan, och sedan finns det en mammagrupp pa CERN om du eller din man jobbar där. Dessutom finns det en bebissanggrupp pa svenska skolan. Och naturligtvis andra bebissang grupper, bebissimgrupper (bebe nageurs), osv där man kan träffa andra internationella mammor!Hur gammal är din bebis? Och vad gör du här i Geneve?
  • Apple Pie

PS Om jag flyttar till Geneve, så får jag väl starta en mamma grupp, jag är själv kontaktmamma här i London för tillfället för svenska mammor, www.svenskamammor.com för det verkar inte finns några grupper för tillfället.

• Apple Pie

Tack, ja vi får väl se på fredag (eller ja egentligen senare) om min man får jobbet och sen om vi tackar ja till det. Vi har ju bott i snart 6 år här i London och trivs bra och med en liten tös på 14mån och en på väg i juni...så får vi väl se om vi flyttar nu mitt i allt...fast å andra sidan så får min man 'gardening leave' 3 mån och det hade ju inte varit så dumt!

Klarar man sig utan att prata ett ord franska? Eller lär man sig det? Eller man kanske skulle börja läsa franska då?

Hur gör ni?

sisasa skrev 2008-04-02 08:23:54 följande:
    till apple pie,hej det finns många svenskar i och runt omkring geneve.Svenska skolan i geneve har både dagis för barn fr 2 år samt rytmik för småbarn.Dessutom har swea mamma-barngrupper.Det är en jättetrevlig plats att bo på!Välkommen hit!
  • Apple Pie

Hoppas att ni har haft trevligt idag, ni som fikat!

Min man kom hem och fick jobbet! Ja de har inte löneförhandlat ännu, men nu får vi iallafall tänka på det på riktigt,

Så var i Geneva ska vi bo?

Går era barn i internationella skolor, svenska, eller vanlig schwizisk?

Jag har ju sagt upp mig från mitt jobb och väntar barn i juni, men e det vanligt att vara hemmafru där?

Vad ska vi tänka på?

Föroch nackdelar?

Typ vad saknar ni?

• Apple Pie

Hur lätt är det att hitta hus?

Hur kommer vi att bo typ? Bor man i hus eller lägenhet, inne i Geneva, utanför eller tom i Framkrike?

Om ni e hemma e det ensamt eller känns det som det finns många i samma situation?

E det någon har som bor i Geneva nu som skulle vilja dela med sig lite mer? Gärna maila eller telefonkontakt?

• Apple Pie

Tack Kaj04, och Amazonas! Eftersom vi sedan 6 år tillbaka bor i London, så är vi ju iallafall vana vid dyra hyror och dyr och otillgänglig barnomsorg, privata skolor osv!

'Mina barn' är för nuvarande bara ett, har en dotter som är 14månader fast är gravid och nästa beräknas till den 2 juni, så OM vi flyttar till Geneve i sommar så kommer vi ju ha två barn då. och hund och volvo...

Kaj04, ja så känner jag också att "schweiz är som sverige, bara lite bättre överallt" men eftersom jag bara varit och åkt skidor en helg i Verbier så ar jag inte så mycket att grunda det på

Iallafall så kommer vi över till Geneve antingen sista helgen i april eller första i maj, skule vara kul att kunna träffas där då nån som vill och höra lite hur ni har det!

och tack för alla bra råd, har kollat upp, SWEA, sviv, svenska kyrkan och svenska skolan och IKEA!

Kan man bada i Lake Geneve på sommaren eller e det för kallt med tanke på allt smält vatten från alperna?

• Apple Pie

OK, nu vet jag att jag terroriserar er tråd, men tänkte bara dela med mig till skilnad från att bara fråga hela tiden!

www.ilovegeneva.ch

En massa bra info om att flytta till Geneva och att bo där!

• Apple Pie

Tack Ain för att du tar dig tid att svarar, men det e ingen brådska det e ju bara för att man vill veta ALLT på direkten!, och usch med vattenskada! Hoppas att det går bra och ni får tag på snabb och effektiv hjälp! Hur länge kommer du att vara mammaledig nu?

Jag har en dotter född januari 07 och väntar syskon i juni.

Vi ska iväg på onsdag til USA i 10 dagar på semester, sol, bad och strand! Så svara och skriv när du hinner och orkar!

Vi har bestämmt oss för att skaffa hus med trädgård, känns som att det e det som lockar nu när vi bott i lägenhet med uteplats (lyx) men 6år räcker, så nu vill vi ha hus, vi kommer att kunna ha det rätt bra, det blir en rejäl löneökning och bra förmåner på jobb för min man, så vi kommer att ha två bilar och behöver inte tänka på stadsbussar och sånt, min första tanke e att jag vill bo centralt i Geneve, fast det låter mer och mer lockande med ett hus i frankrike, hihi vi har ett par goda vänner som flyttade till Geneve för 1,5 år sedan och de har flyttat från lgh i Geneve till ett chateu i frankrike, jättestort och vi tyckte att det lät så extravagant, och så 'typiskt dem' haha men det kanske e billigare då att bo där, eller billigt e det väl inte men att man får mer för pengarna. Verkar ju rätt så vanligt att göra det.

Så rekommenderar du Pays de Gex? Och vilka byar isåfall? Vi vill bo i något fint område men gärna inte mitt ute på en åker utan med närhet till affärer och sånt

Och om man bor i Frankrike, känns det troligt då att jag tar mig in till geneve och går i Svenska kyrkan på mamma barn grupp, och att min dotter kommer att gå på den svenska förskolan? Alltså tror du att jag verkligen pendlar in?

Jag bor i hampstead nu i London och vi är så fruktansvärt bortskämmda fast här finns mammagrupper och babysim och sångstunder och öppna förskolan osv osv säkert 5-10 olika som man kan gå på varje dag!!!!! inom gångavstånd, så jag vill bara veta att om man bor utanför så känns det då troligt att jag kör in och lämnar Maja på en skola i stan? Vi tänker inte välj svenska skolan för hela våra barns uppväxt, vi kommer nämligen aldrig att flytta till Sverige, fast kan kännas kul (mer för mig då kanske) om hon kan få gå på två års verksamheten jag vill ju väldigt gärna att hon pratar svenska

• Apple Pie

Tack igen Ain! Och ja det var väl det jag tänkte en hel månad innan de kommer att fixar vattnet, hoppas att ni får låna

och vad tråkigt det lät med den norsk-svenska mammagruppen! Jag har ju bott här i London i 6år och byggt upp en vänskaps och mammakretss, så känns lite oroligt att få börja om från början. Det e väl egentligen det jag oroar mig mest för att få sitta där själv och uggla!

Min man kommer att jobba centralt vid Mont Blanc Square, OM vi nu satsar på Schweiz istället för Frankrike, var tipsar du isåfall att vi ska bo? Område, i eller utanför Geneva, vilken stadsdel?

Tack!

Svar på tråden Boende i Schweiz, del 3.