• Glondim

Resa ensam

Måste bara kolla runt lite och se om det är bara jag som tycker som jag gör.

Våran granne har en dotter på 16år, och nu i sommar så ska hon och 5 tjejkompisar åka till Gotland v.29 helt själva. Inte en enda vuxen ska följa med. Dom ska på på en camping hela veckan och föräldrarna ser inget fel i det.
    Själv skulle jag ALDRIG låta min dotter åka i väg så när hon är 16. Är det bara jag som resonerar så?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Resa ensam
  • Bevabus

Allting handlar om mognad. Åldern har ingen betydelse. Men jag tycker 16 år låter lite väl ungt. Fast samtidigt så känner jag flera personer som åkt utomlands själva i min ålder (och dom här ska ju ändå "bara" till Gotland).

Så om den här mamman tror att dom kommer klara av det så är det nog så

• abnocto

Håller med Beverly, det handlar om mognad. Visste jag att de sköter sig coh det fungerat bra hemma så skulle de få åka. Misstänker jag att de inte sköter sig och dricker - aldrig

• Sanjos

Var själv iväg med ett par kompisar när jag var 16 år. Ser inget fel i det! Dessutom finns ju mobilen nu för tiden vilket inte vi hade för 12 år sedan.....

• Fia Lundbom

Nej, jag hade INTE skickat iväg min 16-åring ensam till Gotland. Aldrig i livet.

• Bevabus

du känner alltså att du inte kan lita på honom/henne? eller är du rädd för vad som kan hända?
    Fia Lundbom skrev 2008-02-20 15:37:41 följande:

Nej, jag hade INTE skickat iväg min 16-åring ensam till Gotland. Aldrig i livet.
  • Fia Lundbom

Även om man litar till 100% på sin dotter så blir det en helt annan sak med grupptrycket i den åldern.

Det är väl klart som korvspad att det blir partaj.

Jag har själv varit på camping på Gotland och vet precis hur det går till. Fast jag var 20 då och bestämde själv..

• Miiiiia

viktigaste är väl att man litar på barnet.
    ställ ett ultimatum: du får endast åka om du ALLTID svarar i telefonen när jag ringer.
    annars åker man och hämtar ungen på tre röda:D

• Bevabus

tråkigt att du tycker det är SÅ självklart med fest i den åldenr. och att du tror man faller för grupptryck SÅ lätt..
    Fia Lundbom skrev 2008-02-20 15:43:06 följande:

Även om man litar till 100% på sin dotter så blir det en helt annan sak med grupptrycket i den åldern. Det är väl klart som korvspad att det blir partaj.Jag har själv varit på camping på Gotland och vet precis hur det går till. Fast jag var 20 då och bestämde själv..
  • Majsan70

NEJ, jag hade inte låtit mina 16 åring åka bort själv oavsett mognad.
    Det är mitt jobb som förälder att finnas i närheten o ha koll. Det har man inte om barnen reser bort.

Man kan ju inte bara vidhålla att MITT barn sköter sig osv. Många andra gör ju det inte och det är lätt att hamna i kläm.

• MorsanMamma
    Svar på #9
    Jag skulle inte vilja släppa henne. Har en tjej som blir 16 i år och i vissa avseenden är hon stor, i andra liten. Bor på landet och har ingen större erfarenhet av "livet därute" så jag tror hon är alldeles för godtrogen och tror alla om gott.

Hon vill nu så fort som möjligt få åka och hälsa på en jämnårig tjej hon fått kontakt med på ett forum på nätet, hon bor 25-30 mil bort. De har chattat och messat ett par månader och "känner varann jättebra". Men jag har sagt tvärt nej även till det, dels till själva resan, oerfaren och ensam, nej det känns inte bra. Sen vill jag heller inte lämna bort henne till en flicka och hennes familj som jag inte vet nånting om alls.

Talar om för dottern att jag inte lånar ut det bästa jag har till totala främlingar, även om tjejen är OK vet man ju inte hurdan resten av familjen och kompiskretsen är.

Har inte sagt totalnej till att träffas, men kräver att innan hon får åka ensam ska jag och hennes familj fått bekanta oss så jag vet vad jag släpper iväg henne till.
Svar på tråden Resa ensam