• helge74

Mammor till barn med Lymfangiom!!

hej allihopa!

Vilken bra idé med denna tråd... den behövs verkligen. Min dotter Amanda som nu är 8 år föddes med ett enormt lymfangiom på vä sida av bröstkorg samt arm. Ca 2 kg beräknade läkarna att den vägde då hon föddes (groteskt med tanke på att totala vikten på henne var 4680g.

Vi har oxå varit i kontakt med Gösta Claesson och då har hon fått inj med OK 432. Det hjälpte inte alls och det beror tydligen på att hon har ett småcystiskt angiom. När det är stora cystor brukar det fungera bättre! När hon var nyfödd testade de även att inj nån form av alkohol som skulle få det att skrumpna, men resulterade bara i otaliga fall av infektioner.

När hon sedan var ca 5 mån var läget för henne så kritiskt att läkarna ansåg att hennes enda chans att överleva var att testa operation... Vilken succe!!! Kan inte beskriva med ord vilken underbar känsla det var att se henne där på uppvak utan den enorma bullen som vi kallar den.

Efter det har hon blivit op flera gånger så nu har hon inget underhudsfett o bröst på vä sida av bröstkorgen. Bullen på armen är underkontroll o svullnar endast vid infektioner och när hon blir sjuk.

Nu går vi på kontroller var 6e månad och MR en gång om året. Det ser ut som om läget är under kontroll men man vet ju aldrig. Som tur är, är hon en stark liten tös med mycket skinn på näsan. Hon har aldrig blivit retad i förskolan o skolan. Vi visar bilder o pratar om hennes bulle väldigt ofta o svarar på de frågor hon har. Andra barn e såklart nyfikna men hon bara svarar: - det e ju min bulle förstår ni väl!

Rekommenderar verkligen barnkirurgiska enheten i Malmö. Plastikkir Magnus Åberg (pensionär nu) och Jörg Bohn. De är superskickliga o försöker ta sig tid för oss föräldrar.

Hoppas nu på tur för er som ska testa OK 432 för det ska vara supereffektivt när det hjälper.
    kram helena

• helge74

hej deona!
    Min dotter får som små blåsor ibland men de ser ut att vara fyllda med gulaktig lymfvätska. Det kan ju ibland vara så att dessa barn också har hemangiom i anknytning till lymfangiomet. Det är ju en missbildning av blodkärl och inte lymfkärl... vet inte annars.
    kram helena

• helge74

hej allihop
    visst är det hemskt att behöva tillbringa så mycket tid på sjukhus och alla dessa undersökningar och läkare som liksom kliar sig i huvudet och ser allmänt fundersamma ut. Vår dotter är otroligt spruträdd - men älskar annars att få vara på sjukhuset med clowner o lekterapi som tur är!

vi har dock fått så otroligt bra läkare i malmö som alltid sett till att hon fått somna på tratt när hon ska sövas för att sedan sätta nål. Det har fungerat jättebra. Men när hon kommer in akut för infektioner i angiomet så har vi nästan fått blåhålla henne och det känns ju verkligen inte bra. Jag är nog ganska lugn just då för hennes skull men sedan behöver jag några minuter för mig själv... och reagera!

När vi nu flyttat ifrån Norrköping där vi bodde då vi blev remitterade till Malmö så är vi hänvisade till Uppsala istället... känns sådär, men de har lovat att alltid höra med våra läkare i malmö om det är något de känner sig osäkra om.
    kram helena

• helge74

Trevlig helg på er...

Wingbrud jag blir sotis för att du ska gå på melodifestivalen- själv är jag sjuk o får väl bänka mig vid TVn istället! Vi bor numer i min uppväxtstad falun. Känns bra att ha nära o kära omkring oss igen.
    kram helena

• helge74

hej deona...

verkar jobbigt för din syster! hur gammal är hon? Föddes hon med sitt lymfangiom?

Min dotters lymfangiom vägde ju nästan 2kg vid födseln så det var ju enormt men det gick att få bort det mesta faktiskt! Då själva jättebullen var kvar hade hon ont och fick ofta hudinfektioner. Men nu får hon bara ont vid infektioner eller annan sjukdom som gör att lymfvätskan ökar i kroppen.

Hoppas ju ändå att din syster får hjälp av skickliga läkare för de finns!

kram helena

• helge74

Amanda har behandlats med OK 432 men aldrig fått nån reaktion efteråt... i och för sig har medlet inte fungerat på henne heller. Men det beror ju som sagt på att hennes lymfangiom är småcystiskt... vid stora cystor ska det fungera bra.

Deona: är din syster vuxen? Om hon känner att hon inte får den hjälp och det stöd hon behöver ska hon byta läkare!

kram helena

• helge74

Deona: förstår henne om hon tycker det känns jobbigt alltihop! Men det är viktigt att träffa läkare som bryr sig. Även om de kanske inte riktigt vet hur de ska gå vidare med din syster så ska hon få hjälp med alla sina frågor ändå.

Visst kan du lägga ut ett foto om hon tycker det är ok, men tänk på att inte visa ansikte för här blir det ju officiellt för alla. kram helena

• helge74

hej hej
    Garfield: Amanda har inte behövt lång vårdtid när de sprutat in medlet...hon har oftast fått åka hem dagen efter.
    kram

• helge74

hej hej
    Garfield: Amanda har inte behövt lång vårdtid när de sprutat in medlet...hon har oftast fått åka hem dagen efter.
    kram

• helge74

hej hej
    kram

Svar på tråden Mammor till barn med Lymfangiom!!