• Hektor

Kostnad för kejsarsnitt/vaginal födsel.

Lite info som kan vara till hjälp för er som kanske ska på snittsamtal:

Enligt statistik kostar en vaginal förlossning ca 25 000 kr
    Ett kejsarsnitt ca 40 000
    En svår förlossning ca 60 000 kr.

Ca 15% av alla förlossningar betraktas som svåra.
    Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär att det förelegat en kostnad för både vanlig förlossning OCH kejsarsnitt.
    Detta betyder att den ekonomiska belastning som de planerade kejsarnitten innebär för sjukvården inte kan vara speciellt stora, så bered er på att hugga tillbaka :)

Det sätt att föda som har minst komplikationer är en lagom lång, komplikationsfri förlossning.
    Att en förlossning ska bli på sånt sätt går inte att garantera.
    Det som är näst mest komplikationsfritt är det planerade snittet.

• Svar på tråden Kostnad för kejsarsnitt/vaginal födsel.
  • Fru hopplös

Intressant

Jättebra initiativ!
    Vill inte kapa din tråd, o hoppas att min fundering nedan gäller samma sak, förberedelser inför KS samtal...

Säg till om du misstycker

Ska på Aurasamtal imorgon och har förberett mig i många långa månader.... Har djup rotad förlossningsskräck pga olika personliga omständigheter.

Sitter just nu o surfar runt efter risker med vaginal förlossning... (Bara för att ha siffror att kontra med) Kan ju risker med KS som rinnnade vatten och det är INGA som helst svårigheter att hitta. MEN hela nätet verkar vara under korruption, för att hitta vettig och pålitlig info om risker med vaginal förlossning verkar väldigt svårt! Det är ju bara propaganda, ursäkta uttrycket, överallt att det är det mest naturliga osv osv. Jag kan köpa det, MEN jag skulle ändå vilja ha siffror på risker med allt vad gällande vaginal förlossning!

Har du några tips?

• Hektor
    Fru hopplös skrev 2008-02-20 16:53:10 följande:
    Intressant Jättebra initiativ!Vill inte kapa din tråd, o hoppas att min fundering nedan gäller samma sak, förberedelser inför KS samtal...Säg till om du misstycker Ska på Aurasamtal imorgon och har förberett mig i många långa månader.... Har djup rotad förlossningsskräck pga olika personliga omständigheter. Sitter just nu o surfar runt efter risker med vaginal förlossning... (Bara för att ha siffror att kontra med) Kan ju risker med KS som rinnnade vatten och det är INGA som helst svårigheter att hitta. MEN hela nätet verkar vara under korruption, för att hitta vettig och pålitlig info om risker med vaginal förlossning verkar väldigt svårt! Det är ju bara propaganda, ursäkta uttrycket, överallt att det är det mest naturliga osv osv. Jag kan köpa det, MEN jag skulle ändå vilja ha siffror på risker med allt vad gällande vaginal förlossning!Har du några tips?
    SNITT
    2 av 1000 drabbas av sviter efter ett snitt.

VAGINAL
    10 av 100 dvs 10% får ngn typ av men efter vaginal förlossning.
    Av de måste 2-4 av 100 dvs 2-4% åtgärdas med operation
    2 av 100 dvs 2% får bestående men (hit hör bla många som fått sfingerruptur)

Alltså, komplikationerna efter vaginala förlossningar är mkt vanligare kontra snitt.

Sedan är komplikationernas karaktär vid snitt allvarligare (men som sagt mkt mer sällsynta).

Bara att sitta och söka efter det på google så kommer det upp artiklar osv.
    Det där har jag själv sparat ner, TYVÄRR utan källa så det kanske inte hjälper dig =(
  • enny signatur

vad har du fått statestiken ifårn? det stämmer inte alls överens emd den ajg tidigare hittat?

• Hektor
    enny signatur skrev 2008-02-20 17:03:52 följande:
    vad har du fått statestiken ifårn? det stämmer inte alls överens emd den ajg tidigare hittat?
    Det där har jag själv sparat ner, TYVÄRR utan källa så det kanske inte hjälper dig =(

Läs tidigare inlägg... Finns mycket fakta artiklar osv på nätet.
  • Hektor
    enny signatur skrev 2008-02-20 17:03:52 följande:
    Statistiken i TS är från Lindas Skugges debatt rapport som hon skrev för några år sen
  • Fru hopplös

Halloj, bra siffror du kom med! Det är precis sådana jag efterlyser. TAck

Dock tycker jag inte att det är helt lätt att hitta informationen. (Näe jag är inte helt puckad, jag är faktiskt civilingenjör i datateknik så jag är rätt van vid att leta informatin på nätet )

Det ironiska är att söker jag tex Risker med vaginal förlossning, så kommer det liks förbaskat upp risker med KS samt risker med vaginal förlossning EFTER ett kejsarsnitt.

Har du några bra sidor att länka till, där det står om risker med vaginal förlossning gärna %, så tar jag ytterst tacksamt emot tips

En annan brist som jag ser är att det tex står att Risken för XXX dubbleras med KS... Det låter ju allvarligt, men om risken från början är 0,5 promille så är det fortfarande inte någon stor risk... Ja du förstår säkert vad jag menar

• Hektor

Utdrag ur läkartidningen

Så många som 25% av förstföderskorna som föder vaginalt drabbas av komplikationer!

Normal vaginal förlossning är minst riskfylld; ett planerat kejsarsnitt innebär dock mindre risk än ett akut kejsarsnitt och kan ibland också vara att föredra framför en vaginal förlossning med komplikationer.

Problemet är väl bara att ingen kan garantera dig att din vaginala förlossning ska gå utan komplikationer. Alltså borde planerat snitt vara det säkraste...

• sorba

Jag fick mitt kejsarsnitt beviljat i går och det läkaren försökte först övertala mig med var  följande:

* Lättare att man blöder mer under ett kejsarsnitt

* Risk att de olika lagren i magen växer i hop där man syr i olika lager över varandra

* Barn som föds med planerat kejsarsnitt har större benägenhet att utveckla allergier (hade jag aldrig hört tidigare)

* Risken är större att barnet måste vistas på neonatalavdelning för att deras andning inte kommit i gång som den ska pga att det inte utsatts för positiv stress i samband med vaginal förlossning.

* att man blir mer fysisk påverkad eftersom det är en stor bukoperation.

Jag hade redan bestämt mig innan jag träffade läkaren och det var inga problem att få det beviljat (hade gått på Aurorasamtal innan) Läkaren lyfte luren medans jag satt där och ringde operationen och bokade en tid på en gång!

Svar på tråden Kostnad för kejsarsnitt/vaginal födsel.