• Ylva79

Torkat renkött?!

Detta är kanske en lite ovanlig fråga, men vet ni om man kan äta torkat renkött (oftast lättrökt)? Har fått ett otroligt sug efter det just nu...
    Jag vet att man oftast rekommenderas avstå från torkat kött p g a risk för Toxoplasma.
    Å andra sidan är det väl främst griskött som kan vara smittat? Och om man dessutom fryser köttet innan så kan man väl vara säker?

Hoppas...

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Torkat renkött?!
  • Baronessan

Jag antar att det är just toxoplasma som det är störst risk för i torkat renkött (på samma sätt som i t.ex. parmaskinka).

Enl. slv:s sajt så säger de: "För säkerhets skull bör även torkat kött som parmaskinka undvikas, även om risken för toxoplasma är liten."

• Baronessan

Enl. slv:s sida så dör både listeria och toxoplasma vid upphettning till minst 70 grader och toxoplasman dör om man fryser in kött i minst 3 dygn.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Då BORDE det ju egentligen vara okej om du fryser in renköttet? Fast samtidigt så avråder de en från att äta parmaskinka...? Det är inte så lätt det här man vad man "får" och inte får äta!

• AnnaZ

*ler åt google-annonsen ovan: "Sugen på torkat renkött? " *

• mava

Fick rådet att avstå helt från torkat renkött under hela graviditeten, tyvärr... jag skulle själv gladeligen äta flera kilo

Svar på tråden Torkat renkött?!